Innhold på sosiale medier bør inngå i den digitale markedsførings-strategien din, da det er et kostnadseffektivt markedsføring-verktøy som lar småbedrifter enklere og mer kreativt konkurrere med store selskaper uten å nødvendigvis bruke astronomiske summer. Sosiale medier gir bedriften din mulighet til å skinne gjennom med sin personlighet, men følgerne forventer allikevel kvalitetsinnhold som er engasjerende, og som kan informere og utdanne dem om bransjen, merkevaren og produktene/tjenestene dine.
Her er 8 kjappe tips og triks for hvordan du kan lage godt innhold:
- Planlegg og definer målet ditt
Hva vil du oppnå med innholdet ditt? Skal du øke kjennskapen til bedriften/merkevaren din? Drive trafikk til nettsiden din? Eller kanskje du vil øke salget ditt? Det å ha et klart mål for innholdet ditt vil hjelpe deg å konsentrere deg om det som er viktig, og sikre at du får mest mulig ut av det du publiserer. - Tenk på målgruppen din:
Hvem er det du prøver å nå med innholdet ditt? Tenk på hva de liker, hva som interesserer dem, og hvordan du kan tilby verdi for dem. Det å kjenne målgruppen din godt vil hjelpe deg å skape innhold som faktisk treffer. Kanskje det er en ide å lage «personas»? - Vær autentisk:
Mennesker vil ha ekte innhold, ikke noe som føles kunstig eller som konstant pusher salg. Folk følger deg på sosiale medier fordi de liker deg og det du står for. Derfor er det viktig å tenke at innholdet du publiserer er også ditt ansikt utad, så å bruke god tid på å lage godt og unikt innhold med verdi er derfor utrolig viktig for å lykkes. - Varier innholdet:
Det kan være fristende å poste det samme innholdet igjen og igjen, men dette kan fort bli kjedelig for følgerne dine. Prøv å variere innholdet du poster, for eksempel ved å bytte mellom bilder, videoer, tekst-innlegg og historier.
- Bruk visuelle elementer:
Mennesker er visuelle vesener, så det er ingen tvil om at innhold med bilder og videoer ofte gir bedre resultater enn ren tekst. Prøv å bruke visuelle elementer i innholdet ditt for å gjøre det mer engasjerende. - Hold deg oppdatert på siste nytt og trender i din bransje og inkluder dette i innholdet ditt:
Dette kan være nyheter, ny teknologi, innovasjoner, eller eventuelt annet spennende som du tenker at følgerne dine er interesserte i. - Engasjer følgerne dine:
Bli litt kjent med følgerne dine. Dette kan du f.eks gjøre ved å stille spørsmål slik at følgerne har mulighet til å delta i samtalen og komme med sine synspunkter. Eller du kan dele tips og triks, eller kanskje et innslag av humor som skaper reaksjoner eller treffer følelser. - Vær tålmodig:
Kontinuitet og tålmodighet er nøkkelen til suksess på sosiale medier. Det tar tid å bygge en sterk tilstedeværelse på sosiale medier, så vær tålmodig og vær konsekvent i dine publiseringer. Dette vil hjelpe deg å øke synligheten og følgermassen din over tid.
Det kan være krevende å lage innhold, og kanskje du ikke alltid har tid til å produsere innhold selv. Bølgen Media har erfaring, verktøy og gode ressurser for innholdsproduksjon til sosiale medier – enten det er på Facebook, Instagram, Tiktok, Snapchat, Linkedin – eller evt andre kanaler.