TikTok har lenge vært en rising star – men selv om vi ønsker trender og ny teknologi hjertelig velkommen, mener vi også det er viktig å studere litt fra sidelinjen først for å skjønne bruksområdet og se muligheter før vi hopper på ballen. For oss er det viktig å ikke bare blindt kaste seg på, men heller se hvordan ting utarter seg for å se hvordan vi kan benytte oss av nye kanaler for å hjelpe våre kunder best mulig. Og da må vi ha innsikt. Innsikt og overbevisende data. Den tiden har kommet.
TikTok statistikk for Norge som får deg på kanten av kontorstolen
I følge IPSOS, som måler bruk av blant annet sosiale medier i Norge, ser vi følgende tall:
- TikTok er den mest voksende sosiale medieplattformen i Norge.
- TikTok er nå inne blant topp 5 sosiale medier med over 1,2 millioner registrert voksne brukere i Norge.
- TikTok har hatt eksplosiv vekst med en dobling av norske brukere på to år
- 21 % nordmenn over 18 år bruker plattformen daglig.
- 30 % av nordmenn over 18 år en profil på dette sosiale mediet.
- I den yngre aldersgruppen 18 til 29 år er det 66 % som oppgir å ha profil noe som tilsvarer 555.000 personer.
- I målgruppen 18-29 år, er Snapchat det hyppigst brukte sosiale mediet daglig i Norge med 69% daglig dekning, nå etterfulgt av TikTok (58 %) som har vist en sterk økning gjennom hele året (2022) og har nå gått forbi både Instagram, YouTube og Facebook i denne målgruppen.
- 9 av 10 bruker sosiale medier (generelt) ukentlig eller oftere, 8 av 10 daglig. 82 % av aldersgruppen 40-49 år oppgir at de er på sosiale medier minst en gang per dag, og er dermed de mest engasjerte.
I tillegg ble det gjort noen lav-terskel tester av gutta bak podcasten «Markedsføringspodden» (Episode: Eksperiment – hvilke av kanalene funket best?) hvor de testet annonsering med fullskjerms-video på de fire store – Instagram stories, Instagram Reels, Snap og TikTok. Resultatene, ikke nødvendigvis 100% vitenskapelige, men de forsterker allikevel argumentasjonen for å ta i bruk TikTok:
- Annonsen på TikTok fikk mest rekkevidde for visninger/eksponeringer enn alle andre kanaler.
- Annonsen på TikTok ga flere konverteringer enn alle de andre kanalene med 78 konverteringer vs 30 på Snapchat, 59 på Instagram Reels, og 70 på Instagram stories.
Vi er ihvertfall overbevist om at TikTok er en kanal vi ønsker å ta mer i bruk i tiden som kommer, og vi gleder oss til å dele erfaringer og kunnskap videre i prosessen!