6 grunnleggende tips om inbound markedsføring

Det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til å lykkes digitalt. Nettsider kjemper en evig kamp om å være høyt rangert i søk på Google, og det kreves en god del arbeid om man skal klare å skape et nettsted som genererer trafikk, og gir din bedrift gode leads. Inbound markedsføring er kanskje en av de mest effektive strategiene som har hjulpet mange bedrifter å klatre oppover i Google-stigen, samt lar nettsiden gjøre den jobben man virkelig vil den skal gjøre. 

Hovedmålet med inbound markedsføring er at man ønsker mer trafikk på bedriftens nettsider, og at man får kunden til å oppsøke bedriften, i stedet for at vi selv skal «jage» kunden. For de fleste er jo dette et drømmescenario – men hvordan får man til noe slik? La oss først begynne med litt innledende info om begrepet.

For hva er egentlig “inbound marketing”?

Inbound markedsføring er en digital markedsføringsstrategi som har som mål å skape interesse og engasjement rettet mot potensielle målgrupper/kunde-segment ved å tilby relevant innhold som møter dem fra de er i produkt-vurderingsfasen til man er i kjøpe-modus, altså fra start til slutt. Vi kan sånn sett si at det er det motsatte av tradisjonell markedsføring (outbound markedsføring), som ofte er mer rettet mot å selge produkter eller tjenester til et større publikum uten å ta noe særlig vurdering til hvor personen er i prosessen.

Inbound markedsføring har vist seg å være en viktig strategi for mange bedrifter, da det er en effektiv og målrettet metodikk som faktisk fungerer dersom gjort riktig. Denne teknikken fokuserer på å gi potensielle kunder verdifull informasjon eller gode opplevelser, og å skape en god/enkel/definert kjøpsprosess. Gjort riktig kan det føre til økt organisk/gratis synlighet i søkeresultater på viktige søkeord, du oppfattes som en seriøs aktør/bedrift for de som leter opp informasjon, og du skaper tillit til potensielle kunder i viktige faser i kjøpsprosessen – noe som gir en økt sannsynlighet for at de velger nettopp deg/din bedrift når valget endelig tas.

Case Study InterPadel:
Den mest besøkte landingssiden til InterPadel Norge organisk er siden om regler for Padel-spilling. Denne siden, som tar for seg et tema som veldig mange nye padel-spillere søker på, gir veldig mye gratis trafikk til InterPadel sine nettsider, og bidrar til å bygge merkevare og bygge tillit hos potensielle kunder. På denne måten er InterPadel kanskje top-of-mind når de skal booke bane neste gang.

For å få godt resultat av inngående markedsføring har vi satt sammen 6 gode tips som kan hjelpe deg på veien:

1. Definer målgruppen din

Ok flott, du har et produkt eller tjeneste som du ønsker å tilby. Men hvem skal du nå ut til? Første steg er altså å definere målgruppen(e) og finne det riktige budskapet. Lag gjerne «personas» på de du ønsker å treffe: Alder, kjønn, interesser, væremåte, lokasjon – etc.

2. Kartlegg innholdstype og hvordan nå ut til potensielle kunder

For å tiltrekke målgruppen(e), bør man produsere innhold som har en høy verdi for potensielle kunder. I inbound marketing er dette ofte i form av blogginnlegg, case studies, tips og triks, white-papers, verktøy, landingssider – eller hva som helst annet som kan bidra til å gi kunden noe nyttig. Hvordan finner man ut hva som er nyttig? Man undersøker hva målgruppen søker etter. Det finnes flere måter å kartlegge hva folk søker på, blant annet:

  • Tenke over/skrive ned hva kunder spør dere om allerede. Har de spurt dere om det på e-post eller telefon, har de også garantert Googlet det først.
  • Bruke verktøy som Answer the Public for å finne ut hva folk spør om på Google.
  • Bruke verktøy som Google Trends for å sjekke opp volum på søkeord.
  • Bruke verktøy som Google Search Console for å se hvilke søkeord som har gitt dere visning i søk, og hva folk søker etter for å finne dere.
  • Bruke Keyword Tool i Google Ads for å få se innsikt i volum og konkurranse/kost for søkeord ifm annonsering, som gir en indikasjon på hvor «hot» søkeordene er.
  • Bruke betalte verktøy som f.eks SemRush eller tilsvarende for å grave dypere ned i materie og finne muligheter her.

Basert på de funnene man gjør, kan man planlegge, skrive og publisere innhold som forhåpentligvis vil gi vekst i organisk/gratis synlighet over tid. Godt og relevant innhold er helt avgjørende for rangering i søk, og bidrar på sikt til å øke konverteringsraten på nettsiden.

3. Lag gode landingssider / ha fokus på brukeropplevelsen

Så du har funnet ut hva folk lurer på? Flott! Da er neste steg å lage en artikkel eller landingsside for anledningen. Prøv å lage en plan på hva dere ønsker å oppnå med denne artikkelen/landingssiden – og tenk gjerne også gjennom hvor de besøkende er i kjøpsprosessen når de havner inn her. Er de bare ute etter informasjon om et generelt tema? Da er kanskje ikke harde salgs-pitcher og betalingsmurer veien å gå. Fokuser heller da på å undervise eller go god informasjon. Er søket mer spesifikt og kjøps-orientert? Da kan man kanskje være litt mer på hogget, og tilrettelegge for enkel kontakt eller konvertering (kontaktskjema, kjøp, booke møte, osv).

Interessert i hvordan man skal lage landingssider og hva man bør tenke på når man jobber med nettsider? Da har vi listet opp ting som er verdt å kunne når man skal lage en god nettside her.

4. Ikke glem det tekniske

Når du lager innhold for søkemotorer er det også viktig å huske på at det tekniske også spiller en rolle. Hva enn du bruker for å lage innhold bør også ha generelle verktøy for SEO (Søkemotoroptimalisering) som hjelper deg å få mest mulig ut av innholdet. Vi bruker f.eks WordPress som plattform for våre nettsider og innhold, som har veldig gode verktøy for nettopp dette. Det tekniske inkluderer f.eks:

  • Riktig merking av overskrifter (H1, H2, H3, osv)
  • Meta beskrivelse av innhold og meta-tittel – hvordan innholdet skal se ut i søkeresultatene eller når det deles på diverse kanaler
  • Alt-tekst for bilder – Google forstår ikke bilder, så denne teksten forteller søkemotorer hva det er bilde av.
  • Legge inn søkeord – hva som er fokus for artikkelen

Det er også viktig å gå gjennom gamle artikler som presterer/har prestert bra, og oppdatere disse ved jevne mellomrom. Dette kan gi ekstra boost i søkeresultater ettersom søkemotorer prioriterer nytt og relevant innhold.

5. Søk er mer enn bare Google, nå er SEO viktig også på Sosiale Medier

Det er veldig mange som bruker sosiale medier som søkemotor nå. En av spådommene for 2023 er at dette vil øke betraktelig i tiden fremover. Vi bruker ikke lenger bare Google for å finne plasser å spise, severdigheter å besøke, folk å ansette, butikker å handle i – det er blitt normalt å søke opp slike ting på Sosiale Medier. Det har derfor blitt enda mer viktig å ha fokus på hvordan du optimaliserer det du poster på dine SoMe kanaler. Bruker du riktige hashtags? Tagger du lokasjon? Poster du fullskjerms video-innhold? For å kunne lykkes med SEO på sosiale medier, kan det være lurt å lage en liten plan for arbeidet her også. Noen tips på veien er:

  • Oppdater og optimaliser profilen
    Bruk søkeord som er relevante i navn og bio. Ikke glem å legge til beliggenhet for å tilføye geografisk relevans. Åpningstider og telefon nummer er også greit å ha synlig, slik at det er enkelt å kontakte dere. Bruk gjerne også tjenester som Tailwind eller Linktree for å linke til mer enn bare nettsiden i profilen, og på den måten gi mer trafikk til artikler osv. For Zaptec, skippet vi tredjeparten og laget et eget «linktree» direkte på nettsiden, det går også.
  • Bruk hashtags og tagg lokasjon
    Nei, hashtags er ikke døde. De er kanskje viktigere enn noen gang. Undersøk hashtags du ønsker å være synlig på, og planlegg innhold deretter. Gjort riktig, vil algoritmen hjelpe deg å være synlig for de riktige menneskene. Spesielt dette med lokasjon også – tilbyr du tjenester som kan være relevante for folk som undersøker lokasjoner på sosiale medier, kan det være gull verdt å havne i feeden/søk til de som leter.
  • Vær kreativ og publiser relevante innlegg – skap engasjement
    Innlegg MÅ være en av følgende: inspirerende, morsomme, lærerike, sjokkerende, interessante, relevante, provoserende – eller hva enn annet som oppfordrer til interaksjon. Vær alt annet enn kjedelig og uinteressant. Og for all del post så mye du kan i fullskjerms video-format, så langt det lar seg gjøre – alt handler om video nå, mer enn noen gang.
  • Bruk «alt-tekst» på innleggene
    «Alt-tekst,» eller alternativ tekst, er en form for tekst-beskrivelse, som i all hovedsak gjør det mulig for svaksynte å vite hva bildet/innlegget består av, men som også gir algoritmen mer «mat» for å skjønne hva innlegget består av. Dette har alltid vært en viktig ranking-faktor for nettsider og bildesøk, men nå er det endelig blitt mulig å legge inn alt-tekst også på flere av de mest populære sosiale medier. Dette kan bidra til forbedret synlighet i SoMe kanaler i og med at dette kan spille en rolle i hvordan algoritmene prosesserer innlegget.

6. Gjør konverteringen enklest mulig

Når du har gjort godt arbeid med inbound-biten, og det avgjørende øyeblikk etter hvert endelig kommer – kunden skal endelig gjennomføre et kjøp hos deg, eller bestille en tjeneste. Sørg for at transaksjonen går så smertefritt som overhodet mulig. Forventer kunden å kunne betale med Vipps, men du tilbyr kun PayPal? Regn med at mange potensielle salg går i vasken bare p.g.a. det. Må kunden betale frakt, og i tillegg vente i 4 mnd for å få produktet? Ikke bra… Sett deg inn i hva standarden, og hva forventningene er – og enten match eller forbedre i henhold til disse. Et interessant tall er for eksempel at gjennomsnitts-beløp på et salg i en nettbutikk øker med opptil 15% på nettsider hvor man har en live chat. Det skal så lite til…

Bonus – hva gjør du etter transaksjonen er gjort?

Enkelt – du gir kunden en grunn til å komme tilbake! Vis at du setter pris på dem. Lag en «personlig» video-hilsen i e-posten han/hun får etter kjøpet. Spør hvordan det går med produktet/tjenesten noen uker etter salget/transaksjonen. Send med en liten personlig hilsen eller legg ved en liten overraskelse i pakken. Gjør e-postene litt mer spennende enn bare den standard «takk for ordren» e-posten som alle sender ut. Tør å skille deg ut litt – vis at dere har en personlighet. Slike ting hjelper utrolig mye for å forme lojale kunder.

Relaterte innlegg

Si velkommen til vår nye prosjektleder / rådgiver Hege Wettergreen

Si velkommen til vår nye prosjektleder / rådgiver Hege Wettergreen

Hege har tidlig vist seg å være en sann dynamo av positivitet og energi - noe vi digger her hos oss i Bølgen Media! Med over to tiår i salg, service og ledelse bringer hun også en eksepsjonell blanding av erfaring og nytenkning til bordet. Hennes tidligere arbeid har...

Vil du jobbe med oss?

Send inn en forespørsel

Pin It on Pinterest