Hvor viktig er det å havne på toppen av Google søkeresultat?

Vi har alltid visst at det å havne høyt oppe i søkeresultater er viktig for å få trafikk inn til nettsiden. Studier* viser at dersom du havner øverst i søkeresultatene er det hele 43% sjanse for at de klikker på nettopp din nettside. Med andre ord så betyr det at nesten halvparten av alle som søker på gitt søkeord klikker på linken til din nettside. Det kan være mye potensiell trafikk!

Men det som også er viktig å trekke frem fra statistikken er at søkeresultatene som havner på andre (37% klikk), tredje (30% klikk), og fjerde (19% klikk) plass også har stor sannsynlighet for å bli klikket på. Sweet spoten for søkeresultater viser seg altså å være fra 1-4 plass på resultat-siden. Fra 5 plass og helt ned til 10 plass synker klikk-prosenten fra 10% og ned til 3%, så der vil man aller helst ikke havne. Og havner man på side 2 og bakover er det ikke mye å hente…

Det som også da er med på å påvirke hvilket av disse 4 resultatene som klikkes på er ofte meta-dataen som vises, altså tittelen og beskrivelsen på linken. De aller fleste løsninger for å lage nettsider har egne verktøy/moduler for å tilpasse denne meta-dataen.

Skjermbilde 2021 12 27 kl. 20.22.50
Metadata er det som vises i søkeresultatet i Google søk.


I tillegg viser studien at folk fortsatt foretrekker organiske søkeresultater fremfor betalte resultater (google annonser). Hele 85% av deltakerne i studien foretrakk organisk foran betalt. Dette er nok fordi at de organiske resultatene ofte er mer nøyaktige iht hva man søker etter, og mange «søkere» er nokså bevisste på å ikke trykke på annonsering av forskjellige grunner.


Som vi ser er det fortsatt viktig å prioritere arbeid med SEO (søkemotor optimalisering) for å havne høyt oppe i organiske søk, og passe på at man ikke lener seg for mye på annonsering alene.

Andre faktorer som spiller en viktig rolle for søkerne når de søker i søkemotorer:

  • At søkeresultatet kjapt svarer på det man lurer på. Ofte skriver man inn et spørsmål i søkemotoren. Da forventer man å finne et kjapt og enkelt svar. Må man lete for lenge/for mye, søker man på noe annet.
  • At landingssiden man besøker er kjapp og responsiv. Må man vente i lenger enn 3 sekunder på at en side skal lastes inn, vil man miste veldig mange søkere som klikker seg tilbake til søkeresultatet. Fluktraten øker med opptil 32% for en nettside som laster på 3 sekund, kontra 1 sekund. Og dersom nettsiden tar over 6 sekunder på å laste, øker fluktraten med opptil 100%.
  • Unngå overdrivelse av unødvendig informasjon. Noen nettsider inneholder alt for mye «fluff» bare for å stappe flest mulig søkeord inn på en side. Dette gir ikke den som besøker en god opplevelse. Hold siden relevant og fokusert på det temaet som gjelder.

Det er flere andre ting som også spiller inn, men for å unngå å gjøre artikkelen for lang har vi kun inkludert noen av de viktigste punktene. Kontakt oss gjerne for mer informasjon vedrørende SEO.

*Data hentet fra: https://ignitevisibility.com/google-ctr-by-ranking-position/

Relaterte innlegg

Hva er en god CTR / CPC / CTA i 2025 for digital annonsering?

Hva er en god CTR / CPC / CTA i 2025 for digital annonsering?

CTR "Er dette en god klikkfrekvens?" "Hvorfor er kostnaden per konvertering høy? Er dette i tråd med våre konkurrenter?" "Hva er en god konverteringsfrekvens?" Dette er typiske spørsmål som kan dukke opp når vi prater om annonsering i digitale medier, men spesielt i...

ChatGPT søk vs Google og Bing: En ny æra i søk

ChatGPT søk vs Google og Bing: En ny æra i søk

Med ChatGPT søk tar OpenAI opp konkurransen med søkegigantene Google og Bing. ChatGPT søk tilbyr en annen tilnærming som fokuserer mer på samtalebasert interaksjon og AI-genererte svar, som kan gi brukere en unik opplevelse. Denne artikkelen gir en dypere innsikt i...

Vil du jobbe med oss?

Send inn en forespørsel

Pin It on Pinterest