1. Enklere og kjappere kommunikasjon
Kunder kan kontakte en ansatt/kunde-representant raskere og enklere nå enn noen gang før takket være sosiale medier. Bedrifter kan også motta, vurdere og svare på kunders klager raskere og enklere enn noen gang før.
Avhengig av bransje og hvilke klager det gjelder gjenstår det absolutt fortsatt utfordringer, men kommunikasjonen som en gang var litt utfordrende i det daglige er ikke lenger så vanskelig som det en gang var. Via sosiale medier kan man ta direkte kontakt via chat, meldinger, veggen, osv – uten å måtte ringe og potensielt sitte i lang telefonkø.
Og det blir bare enklere ettersom flere mennesker og merkevarer bruker sosiale medieplattformer for å holde kontakten med menneskene som betyr mest for virksomheten deres. Kunder kan nå kommunisere tilbakemeldinger i sanntid via f.eks anmeldelser og chat, noe bedrifter har strebet etter å oppnå i lang tid. Pass på at kunder som kontakter dere ikke blir ignorert eller må vente lenge, det kan gi dårlig inntrykk. Vit at dere har nok tid og ressurser til å faktisk behandle kommunikasjonen som kommer.
2. Sosiale medier gjør bedriften mer relaterbar og menneskelig
En av sosiale mediers beste kvaliteter er evnen til å menneskeliggjøre merkevarene folk flest. Ikke bare gir det en merkevare en «stemme» og «stemning», men det gjør det også mer relaterbart. Vis at yrket og bedriften er en samling av mennesker, alle med sine styrker og kvaliteter. Bruk sosiale medier til å vise den menneskelige siden av hva dere gjør. Demonstrer hudpleie-behandlingen ved å bruke film med en av dine ansatte, lag en how-to video om hvordan man bytter bremseklosser på bilen, få ingeniøren bak programvaren til å prate om funksjonaliteter – bruk mennesker til å skape relasjoner!
3. Sosiale Medier er flott for å markedsføre innhold
En måte å få til den menneskeliggjøringen av en merkevare er gjennom promotering av kvalitetsinnhold. Merkevarer som deler verdifullt innhold med de riktige menneskene vil kunne skille seg ut fra de merkene som ikke gjør det i det hele tatt, eller som bommer på målrettingen.
Vis hvem merkevaren din er, hva som gjør den unik og minneverdig, og hva som driver merkevaren din til å nå sine mål hver dag, måned og år. Dette stopper ikke nødvendigvis med kule og fengende bilder heller. Tenk utenfor boksen:
- Hva med et hjemmelaget «meme» som illustrerer dilemmaene og utfordringene i bransjen din?
- Hva med en Spotify-spilleliste laget av dine ansatte for å komme seg gjennom slitsomme arbeidsdager?
- En video av den daglige rutinen i bedriften din kan være et flott innblikk i hva som skal til for å holde hjulene i gang – og å få litt av merkevarens karakter til å skinne kan også gi det hele litt krydder.
Det finnes så mye man kan gjøre – det gjelder bare å være litt kreativ. Og ikke ha så høy terskel! Tør å være litt leken og spontan. Men hold ting på nivå med publikummet ditt, og husk at det bør være i tråd med de målene man har med tanke på Sosiale Medier.
4. Ha kontroll på ditt omdømme
En ting vi er veldig opptatte av er å ta vare på det digitale omdømmet. Å opprettholde – og overgå – forventninger som en merkevare er noe man alltid bør strebe etter å innfri. Det å promotere og dele flott innhold er selvfølgelig én måte en merkevare kan skille seg ut og tiltrekke seg folk, samt holde dem lojale til merkevaren, men det å fokusere på «likes» og popularitet kommer bare til å ta deg så langt.
Kunder av bedriften kommer til å ha dårlige erfaringer med merkevaren din. Det er en del av businessen. Målet og tanken er å minimere disse «dårlige» opplevelsene og utnytte dem ved å lære, og å reagere. Sosiale medier er det ideelle stedet å gjøre dette på. Og de selskapene som forstår dette, og omfavner denne muligheten, skiller seg positivt ut blant de andre, alltid – nettopp fordi det er en krevende (men nyttig) prosess/oppgave.
Det finnes flere plasser kunder kan dele sine erfaringer idag, hvor de viktigste kanskje er Google Reviews, Facebook Reviews, og eventuelt Tripadvisor, Trustpilot eller andre – basert på din bransje. Få oversikt over potensielle kanaler, og ta kontroll på kommunikasjonen der – og pass spesielt på at dårlige opplevelser blir besvart. Da kan man i noen tilfeller få kundene til å endre sin mening til det positive, og kanskje endre anmeldelsen til en litt bedre rating. Husk at det stort sett aldri er mulig å få slettet dårlige anmeldelser, så det å faktisk respondere på dem er veldig viktig.
5. Networking, partnerskap og salg
Sosiale medier er ikke bare en kanal hvor man deler bilder og oppdateringer, men det er også veldig effektivt for networking med andre i bransjen eller for å stifte partnerskap med potensielle samarbeidspartnere. For B2B spesielt er f.eks LinkedIn et fantastisk verktøy for å kommunisere med folk i diverse bransjer, og stifte nye bekjentskap som også i mange tilfeller kan lede til salg eller andre lukrative avtaler. Men det er ikke bare LinkedIn som er bra for networking – Facebook har også blitt veldig mye bedre på dette over tid, og man kan f.eks bli med i bransjespesifikke grupper eller arrangere eventer. Man kan også, ved hjelp av annonsering, fokusere på generering av Leads fra spesifikke målgrupper med Facebook sine avanserte og smarte annonse-typer tilpasset for akkurat denne type kommunikasjon. Med andre ord – Sosiale Medier er et ekstremt bra verktøy å bruke for B2B kommunikasjon.
6. Øk din organiske synlighet på digitale flater
Det er så mye potensiell verdi å hente gjennom sosiale medier, i tillegg til det som nevnes over. Det er viktig å forstå hvordan sosiale medier også påvirker SEO (søkemotor optimalisering) for nettsiden generelt.
Google har gjentatte ganger sagt at sosiale medier-liker, favoritter, delinger, tilbakekoblinger osv. ikke direkte påvirker rangering – men det er en sammenheng mellom sosiale mediers aktivitet/popularitet og hvordan/hvorfor det rangeres av søkemotorer. Så selv om delinger i sosiale medier ikke fungerer som fullverdige «backlinks» (andre nettsider som linker til din nettside), kan folk, andre merkevarer eller webansvarlige/markedsførere som ser innholdet du har delt via sosiale medier kanskje ende opp med å dele dette videre og linke til nettsiden din på en eller flere måter. Så snart noen andre deler ditt innhold vil dette potensielt bringe inn mer trafikk på nettsiden, men kan også (avhengig av hvordan det blir delt) også hjelpe på rangering i søkeresultater.
7. Få mer trafikk til nettsiden
Sosiale mediekanaler er et supplement til bedriftens nettsted og (hvis man har) dens fysiske lokasjon. Sosiale medier er ment til å nå forskjellige målgrupper på en personlig, nyttig og underholdende måte – og henvise de potensielle kundene du kanskje aldri har hatt sjansen til å engasjere deg med tidligere til å bli kjent med bedriften din. Dette fungerer bra i alle tilfeller når det gjøres riktig.
Det er også en super måte å lede kunder og potensielle kunder til nettstedet ditt.
Har du en bakgrunnshistorie til en viral video lagt ut på Facebook eller YouTube? Send folk til nettsiden for å lese mer. Kanskje du har et nytt produkt du viser på Instagram? Send folk til nettsiden for å lære mer om produktet slik at folk kan forstå det fullt ut og vite om de kanskje vil kjøpe det.
Det er mange måter å lede brukere til en bedrifts nettsted på. Vær kreativ!
8. Branding
Selv om merkevarebygging i går på flere av de punktene som allerede er nevnt, er det viktig å understreke det som en av (om ikke den) mest verdifulle egenskapene til sosiale medier.
Du ser kanskje ikke så høy konverteringsrate via sosiale medier (avhengig av virksomheten og salgsstrukturen) som du gjør med andre markedsføringsmedier (betalt søk, organisk søk osv.), men inntrykket et merke gir fra seg og omdømmet det bygger opp kan forbedres betraktelig og vises frem via sosiale medier.
Meldinger på tvers av sosiale plattformer lar oss snakke om hva som er viktigst for kundene våre. Det lar oss lære dem opp til å ha merkevaren din øverst i tankene når de viktige kjøps-beslutningene tas. Hver plattform er forskjellig med tanke på hva den gjør bra, demografien til publikum som bruker den, og hva slags innhold du ser publisert regelmessig. Hver bedrifts budskap bør skreddersys deretter.
Og selv om bedriftens konverteringsfrekvens sannsynligvis vil være lavere på sosiale medier enn den er f.eks via e-postmarkedsføring eller betalt søk, bør målet alltid være konverteringer. Å maksimere dem på alle tilgjengelige kanaler er jo egentlig det all innsats i forbindelse med markedsføring handler om.
Her er noen tips for å øke konverteringer på sosiale medier.
Under en bedrifts merkevarereise på tvers av sosiale medier kan du snakke om hva som er viktig for merkevaren og kundene. Fortell merkevarens historie; få frem hvorfor folk skal bry seg, og hva den er verdt for menneskene som har viet livet til å bygge bedriften opp.
Del lidenskapen din og la andre forstå og støtte merkevaren din. Dette er den virkelige kraften til sosiale medier, og den største innvirkningen sosiale medier har på de fleste merker – dersom man klarer å gjøre det riktig.
Du kan vise frem kulturen og -personligheten din, skille deg ut blant de andre for egenskapene som gjør merkevaren din annerledes og tiltrekke deg nye kvalitets-ansatt, og forbedre virksomheten din enda mer.
Få det meste utav sosiale medier
Hver virksomhet har forskjellige mål og måter mal måler suksess på. Sosiale medier kan bidra til å nå disse målene, men det er viktig å bruke hvert nettverk riktig, og på måter som hjelper merkevaren din til å lykkes.
Hver bedrift er forskjellig. Få din bedrift til å skinne på sosiale medier ved å teste ut noen av tipsene som nevnes, eller kontakt oss for en prat om hvordan du kan utnytte dette beste mulig.