Så, med mindre du har vært veldig nøye og kildekritisk i din SEO strategi, så er det kanskje noen av følgende myter du fortsatt tror på:

Myte #1: Målet er å være rangert først for ditt «søkeord»
Dette er myte nummer 1 om SEO. Faktisk så tror de aller fleste at dette er det SEO handler om…
Men vent litt, hvorfor er det «feil» å tenke at man vil være nummer 1 på sitt søkeord?
Jeg er glad du spurte! Først av alt, så hjelper ikke rangering alene deg og din bedrift…
Med det i tankene, merk forskjellen på om noen søker etter «tannlege» eller om noen søker etter «fikse visdomstenner Stavanger»…
Så hva har vi lært av denne myten?
For det første er målet med SEO å drive trafikk som leder til konverteringer…
Myte #2: SEO handler om å bare fikse litt i «koden»
Denne har vi hørt flere ganger…»Neida, vi trenger ikke hjelp med SEO. Nevøen min har fikset litt i koden, så alt er GOOD!».
For det første, dette over-simplifiserer SEO til de grader…
SEO er ikke lenger så «enkelt» som det en gang var…
For det andre, denne myten ignorerer alt som skjer utenfor nettsiden din…
Myte #3: En engangs-ting – ut av syn, ut av sinn…
Hadde ikke det vært fint? Om man bare kunne «gjort SEO» og blitt ferdige med det…
Dessverre, nok en gang – dette er også bare en myte…
Tenk på domenets/nettsidens omdømme som ditt eget personlige rykte…
Nettsteder med bra omdømme, som publiserer innhold av høy kvalitet og som folk ønsker å lese…
Nå som du er kjent med begrepet rundt nettsidens omdømme skjønner du kanskje at det å bare «gjøre SEO» en gang kanskje ikke er så lurt…
Myte #4: SEO handler om å lure Google…
«Kan dere ikke bare lure Google slik at vi havner på topp?» – denne har vi også hørt noen ganger…
For å forstå hvorfor man ikke bør lure Google, må man sette seg i Google sine sko…
Med det i tankene handler ikke SEO om å lure Google; SEO handler om samarbeid med Google…
Myte #5: Google Ads gir boost i organisk søk
Så langt vi vet har det ingen påvirkning på organiske søk å reklamere med Google Ads…
Google annonser er kanskje en av de beste kanalene for markedsføring vi har i dag…
(PS: Vi kan hjelpe med Google Ads, ta kontakt om du har spørsmål).
Bonus myte: Sosiale medier påvirker ikke SEO
Selv om det ikke er helt bevist at det å ha profiler på sosiale medier hjelper med SEO, kan vi si det med rimelig trygg sikkerhet at det har en påvirkning…
Fordi – har du en Facebook-side hvor du jevnt og trutt legger ut linker til artikler som du har skrevet på nettsiden din…
Det samme gjelder for andre sosiale medier – LinkedIn har masse bransjerelatert innhold…
Vi hører ofte «vi har ikke tid til å jobbe med sosiale medier» – men fakta er at man har tid til det man vil ha tid til…
Vil du vite mer om SEO, og hvordan din nettside kan komme høyere opp i søkeresultater? Eller kanskje hvordan du best mulig kan lage en strategi rundt nettsiden for å få mer trafikk? Vi er her for å hjelpe!
Artikkelen er inspirert av denne artikkelen fra Mainstreet ROI, som er en flott artikkel på engelsk som går gjennom det vi nevner over.