Tips til hva du kan skrive om på bloggen din
Vi ser ser det ofte – skrivesperren kan ta den beste av oss. Du har en blogg på nettsiden din, og det hele begynte ganske bra. Du klarte å skrive to-tre innlegg når nettsiden ble lansert, og synes det gikk nokså fint. Så gikk det et par uker, og du skrev et par innlegg til, men så begynte det å bli vanskeligere. Det er ikke så lett å hele tiden komme opp med nytt innhold for å holde leserne engasjerte, for hvor mye kan man egentlig skrive om som baker, snekker eller butikkeier på en klesbutikk? Det finnes jo bare så mange typer brød, skruer eller klesplagg…
Det som er veldig viktig å forstå er at blogginnlegg er kanskje det viktigste og mest lukrative du kan gjøre på nettsiden din – de øker muligheten for at du blir funnet i søkeresultat, øker bredden med informasjon på nettsiden din, og styrker autoriteten din som en ressursperson innenfor din bransje. Innenfor begrepet «søkemotor optimalisering» ser vi det at det er blogg-innlegg av god kvalitet som gir mest utslag på trafikken på nettsiden din.
Vi har derfor prøvd å lage en liten guide her med tips til hva du kan skrive om for å kickstarte de kreative tannhjulene dine. Nedenfor ser du en liste over forskjellige temaer vi skal dekke:
1) Skriv en post hvor du «spår» fremtiden for bransjen/bedriften osv
2) Ting du ikke visste om meg/bedriften/bransjen
3) Derfor gjør ikke jeg «dette»
4) «Kjent persons guide» til «dette»
5) Case study
6) Produkt-sammenligning
7) «Dette» må du gjøre etter «dette»
8) Hvordan gjøre «dette» på «x antall timer/dager osv»
9) Eksperimentell post
10) Et omfattende saks-innlegg
11) «Denne fordelen» er det ingen som snakker om
12) Blogg-post roundup
13) Ting jeg skulle ønske jeg gjorde annerledes
14) Viktige verktøy for bransjen
15) Spør/engasjer leserne
16) Avslør usanne myter
17) Kommenter på industri-sladder
18) Lansering av nytt produkt, ny bok, nytt kurs osv
19) Feir et jubileum
20) Post om en spesiell kunngjøring
21) Vurdering av året som var
22) Mål for året som kommer
23) Tips for de som er ferske i bransjen
24) Intervju av noen i bransjen
25) Q&A post
1) Skriv en post hvor du «spår» fremtiden for bransjen/bedriften osv
Disse er utrolig morsomme, spesielt mot slutten av året. Eller begynnelsen av et nytt år
Ta en titt på hva som skjer i ditt marked. Hva er hot? Hva er de nåværende trendene? Og lag et blogginnlegg rundt de med dine spådommer for det nye året.
Ikke bare er disse innleggene kjekke å skrive, men de posisjonerer deg også som en frontfigur i bransjen din da folk ser at du følger med i timen, og tør å gjøre spådommer for fremtiden.
Frem med spåkula og skriv noen innlegg om hva du tror kommer til å prege bransjen i nærmeste fremtid. Noen eksempler kan være:
- 10 trender å følge med på i moteværden for 2019
- Hvorfor AI kommer til å ta over verden
- Oljeindustrien har såvidt begynt, og dette er hvorfor…
2) Ting du ikke visste om meg/bedriften/bransjen
Dette er noe vi anbefaler alle å gjøre. En av de beste og kanskje kjappeste måtene å skape et forhold med dine kunder er å dele av deg selv, og vise hva som foregår bak gardinene. Folk setter pris på at du viser at det finnes mennesker bak bedriften, og at de blir litt bedre kjent med disse menneskene. Tenk på Elon Musk, Steve Jobs, Bil Gates – dette er ansikter bak store suksessrike firmaer – og mye av grunnen til deres popularitet er at kunder blir godt kjent med hvem personene bak virksomheten er. De får personer å relatere seg til, og knytter derfor et sterkere bånd til virksomheten.
Folk flest vil ikke ha perfekte salgs-pitcher, cheesy slagord og kleine innøvde fraser – de vil se ekte personlighet, flauser, høre om feil. De vil ha deg! Når de ser at du ikke er feilfri, ser de at du er menneskelig. Og det er det folk ønsker, å skape en relasjon. Det du skriver, det du gjør, din markedsføring – bland en god dose personlighet inn i det, og folk kommer til å sette pris på det – og belønne deg for ærligheten din. Noen eksempler kan være:
- 10 ting jeg skal gjøre før jeg blir 50
- Mine flaueste feil som butikksjef
- Hvorfor vi aldri mer bruker «X» i våre pizzaer
3) Derfor gjør ikke jeg «dette»
Folk liker kontroversielle ting. Det er derfor vi ofte ser at nyheter av den «dårlige» sorten får mye mer trafikk og klikk enn andre nyheter – folk har en tendens til å respondere bedre når de blir provosert eller har sterke meninger om noe. Litt rart at det er slik, men vi kan jo bruke det til vår fordel.
Innlegg av sorten «derfor gjør jeg ikke «dette» er gøy å skrive, fordi om du gjør det riktig kan du skape stort engasjement blant publikum. For vår bransje kunne kanskje et innlegg ha hatt overskriften: «Derfor tror ikke vi på Søkemotor optimalisering» – dette er et hett tema i vår bransje, og vet å gå i mot en trend med en kontroversiell overskrift kan man oppnå mer oppmerksomhet.
Dersom du gjør det riktig – ha en fengende overskrift om et hett tema, og i tillegg ha innhold av verdi som leseren får noe utav, er dette en sikker vinner for blogginnlegg. Eksempler her kan være blogginnlegg som:
- Derfor tror ikke jeg på dietter
- Derfor vil ikke kryptovaluta fungere
- Derfor jobber ikke jeg på onsdager
Vær kreativ, det er mye man kan sette spørsmålstegn ved.
4) «Kjent persons guide» til «dette
En god plass å hente inspirasjon er å lese nyheter, og kanskje da bransjespesifikke nyheter. Finn ut hva som er hot akkurat nå innenfor din bransje, og se hva kjente folk og personligheter deler og sier offentlig. Bruk så dette til å skrive en inspirerende post som f.eks:
- Disse rutinene gjør at Elon Musk revolusjonerer romfarten
- Dette er Bruce Springsteen sin ultimate huskeliste for å skrive sanger
- 10 steg som hjalp Olav Thon å bli hotellkonge
Prøv å vinkle disse innleggene mot noe som engasjerer leserne i din bransje.
5) Case Study
Ingen kan motstå en god case study, de er som en god historie. De gir deg en unnskyldning til å skrive et langt og omfattende innlegg som detaljerer hvordan du oppnådde et mål eller et bestemt resultat. De utstråler også autoritet ovenfor bransjen, og hjelper deg på veien til å bli frontfigur i industrien. Lag case studier av noen av dine prosjekter, og la publikum følge med på reisen.
Noen eksempler kan være:
- Hvordan jeg gikk ned 10 kilo på 6 måneder
- Dette er hvordan jeg klarte å betale ned studielånet mitt
- Slik fikk vi den største avtalen med firma «X»
- Et innblikk i hvordan vi løyser «X»
6) Produkt-sammenligning
I stedet for å gjøre en standard produktanmeldelse (som også er et godt eksempel på noe å skrive om), kan du skrive en sammenligning av to liknende produkter – og utheve fordeler og ulemper med disse produktene. Ved å sammenligne like eller konkurrerende produkter og tjenester hjelper du lesere å ta et bedre valg når de skal velge en av dem. Legg gjerne til hvordan du selv bruker produktene/tjenestene og personliggjør det med bilder, filmer eller annet personlig innhold for å unngå de tradisjonelle «anmeldelsene» som begynner å bli litt utgått etter hvert.
Noen eksempler kan være:
- WordPress eller Wix? Hva er best?
- Lavkarbo vs. Juicing – hva er best for slanking?
- En natt på hotell, eller en natt med Airbnb?
- Huawei eller Apple?
7) «Dette» må du gjøre etter «dette»
Denne er alltid en sikker vinner, og er veldig enkel å skrive. Slike innlegg er underholdende for leseren og spiller på vår naturlige nysgjerrighet. Eksempler på denne type innlegg kan være:
- 10 ting du må gjøre etter trening for best resultat
- 5 viktige punkter å huske på etter hvert blogginnlegg
- 10 enkle steg for å få mer trafikk til nettsiden
- 10 ting du må huske å gjøre etter et stevnemøte
8) Hvordan gjøre «dette» på «x antall timer/dager osv»
Her er et annet effektivt tips for blogginnlegg, litt på samme linje med «case study» lenger opp. Her kan man lage klare føringer på hvordan man oppnår et resultat. Noen eksempler:
- Hvordan skaffe 500 følgere på Instagram innen 10 dager
- Hvordan få 100 flere besøkende inn i butikken på en måned
- Hvordan gå ned 10 kilo på 10 uker
- Hvordan skrive et blogginnlegg på 10 minutter
9) Eksperimentell post
Hvem sier at vi ikke kan leve så spennende liv som vi bare ønsker? Lag litt underholding på bloggen din ved å lage eksperimentelle poster hvor du setter deg et spennende/underholdende mål og poster oppdateringer i løpet av prosessen for å nå målet over en periode på f.eks 30 dager.
Her er noen eksempler på hva dette kan omhandle:
- Min 30 dagers slankekur
- Uten sosiale medier i 30 dager, er det mulig?
- Mine 30 dager med Tinder
- 30 dager med «produkt x»
10) Et omfattende saks-innlegg
Denne blir aldri gammel. Dersom du virkelig vil etablere deg som en seriøs blogger og aktør på nettet, er det viktig å kunne tilby blogginnlegg av storslagen verdi. Når vi sier blogginnlegg av «storslagen verdi» mener vi blogginnlegg som er noe lenger enn vanlige innlegg, med 1000 ord og oppover. Gjort riktig vil disse blogginnleggene være saftige kilder av verdifullt innhold for andre som ønsker å finne inspirasjon og lesestoff.
Innhold som får folk til å tenke. Som inspirerer. Skaper verdi. Gir et nytt perspektiv. Skyver folk ut av deres komfortsoner. Utfordrer leserne dine. Dette er hva du sikter etter med disse innleggene! Og det du vil oppnå er at leserne dine deler innlegget på Facebook, Twitter, Linkedin osv. Gjort riktig er det slike innlegg som gir deg flere lesere og et større publikum.
Noen eksempler på hva slike innlegg kan være:
- Hvordan lage en internettside selv
- Den ultimate guiden til Facebook markedsføring
- Hvordan opprette en landingsside/forretningsside på Facebook
- Hvordan starte en bedrift på under en måned
11) «Denne fordelen» er det ingen som snakker om
Vi liker alle litt «inside information», så når noen skriver om noe hvor det virker som om ikke så mange andre vet det samme – blir vi selvsagt opprømte. Vi liker å føle oss eksklusive. Derfor fungerer slike blogginnlegg veldig bra:
- Strategier for å få trafikk på nettsiden som ingen prater om
- Den nye mobiltelefonen som ingen prater om
- Slanke-tips som ingen snakker om
- Den nye reise-destinasjonen som ingen snakker om
12) Blogg-post roundup
Denne er genial dersom du ikke har så mye tid til å skrive et nytt innlegg. List opp de 10 beste innleggende fra foregående år, eller de beste blogginnleggene fra internett innen din bransje denne uken. Eller gjør en «best of» post innen ett eller annet tema eller en bransje – dette kan være twittermeldinger, blogginnlegg, forum-melding, nylig lanserte produkter osv osv..
Skriv om hva som helst. Du kan til og med gjøre dette som en ukentlig ting/tradisjon – folk setter pris på slike innlegg slik at de kan være «in the loop» innen bransjen uten å måtte gjøre all researchen selv. Noen som er flinke til denne typer innlegg:
13) Ting jeg skulle ønske jeg gjorde annerledes
Disse typer innlegg er stort sett alltid en hit – folk liker å lese om andres feiltrinn og flauser. Dessuten gir slike innlegg verdifull innsikt for dine lesere slik at de kan unngå samme feilene som du har gjort tidligere, eller andre vanlige fallgruver.
Gi leserne dine et innblikk bak gardinene, vær ærlig og transparent – og leserne vil takke deg for det. Noen eksempler på overskrifter kan vær:
- 10 ting vi har lært i 2018
- 20 ting jeg skulle ønske jeg visste før jeg startet «firma x»
- 10 ting jeg ville gjort annerledes om jeg begynte på ny
- 5 viktige lærepenger jeg ønsker å dele med deg
14) Viktige verktøy for bransjen
Gi leserne et innblikk i hvordan du arbeider, og hvilke verktøy du benytter. Folk elsker slike poster, hvor de kan lære av andre. Dersom vi vil ta det ett steg lenger, og virkelig skape engasjement blant leserne dine kan du filme deg selv på kontoret mens du prater om «tricks of the trade» for din bransje, og demonstrerer rutinene/verktøyene dine etc.
Noen eksempler kan være:
- De 10 viktigste verktøyene å ha hjemme
- Mine 20 favoritt-ressurser for sosiale medier
- 10 WordPress plugins du må ha på alle nettsider
- Bli med inn på kontoret til «firma X» (med video)
15) Spør/engasjer leseren
Engasjement har raskt vokst til å bli en av de viktigste faktorene innen statistikk for nettsider.
Alt innholdet ditt bør være en refleksjon av tankene, ønskene, og følelsene til dine lesere. Det er MANGE forskjellige måter å gjøre dette på. Du kan lage et «Spør leseren»-innlegg der du spør engasjerende spørsmål og tar del i kommentarene. Eller du kan utfordre leserne dine til å oppnå et bestemt mål den måneden og rapportere tilbake med resultatene sine.
Noen eksempler kan være:
- Del dine beste verktøy med oss
- Vi spør leserne: Hvem er den hotteste kjendisen akkurat nå?
- Hvordan lager du den beste pizzaen? Del dine oppskrifter med oss
16) Avslør usanne myter
Alle industrier har sin del av myter, legender og misforståelser. Du kjenner sikker til dette i møte med kunder, hvor noen kanskje kommer med en påstand om din bransje som de tror er sant – men som kanskje egentlig er helt bak mål.
Vi bransjefolk elsker å avfeie «fakta» som folk flest er overbevist om er riktig. Pluss – ved å avfeie disse mytene, og påpeke hva som er feil med disse mytene og påstandene etc. plasserer du deg selv som en leder i industrien som virker å vite hva han/hun prater om.
Noen eksempler kan være:
- 10 løgner du har blitt fortalt om elbiler
- Hvorfor lavkarbo dietten er bare tull
- Hvorfor dating-apper ikke virker (og hva du kan gjøre istedenfor…)
17) Kommenter på industri-sladder
Hver industri har sin egen sirkel av sladder. Å skrive om disse tids-aktuelle emnene er en av de beste måtene å øke trafikk på nettsiden, og steppe inn i samtalene som allerede finner sted i
internets stratosfære.
Du kan få ditt påfyll med sladder ved å browse på nett, bla gjennom nyhetssider, diverse nett-forum, relaterte blogger og kanskje til og med i e-post inboksen din.
Denne typen tidsriktige «nyheter» (f.eks. sladder) gir godt innhold.
Å være en leder i sitt felt handler også om å ligge foran trendene i din bransje. Hvis du kan være den første til å rapportere om relevante trender som påvirker din bransje, så vil folk bokstavelig talt ‘tune’ inn på stasjonen din for å sikre at de holder seg oppdatert selv.
Ta stilling til sladdered/informasjonen og veiled leserne dine til å ta en informert beslutning.
Noen eksempler kan være:
- Dette er den nyeste dietten, og hvor godt den virker
- Sannheten om produkt X
- Hva kommer til å skje med Facebook med de nye reglene?
- Hva betyr GDPR for din virksomhet?
18) Lansering av nytt produkt, ny bok, nytt kurs etc…
Enten du lanserer et nytt online kurs, et produkt, en bok eller noe annet nytt du tror leserne vil sette pris på – alt slik gjør seg bra som et blogginnlegg. Bygg gjerne opp spenning for lanseringen, før lanseringsdatoen, ved å gi leserne en smak av hva det nye kurset eller boken eller produktet handler om ved å skrive flere artikler om det. Og den dagen produktet lanseres skriver du en fullverdig artikkel om produktet eller tjenesten, eller hva det måtte være.
Noen eksempler kan være:
- Denne nye revolusjonerende dietten lanseres neste uke
- Meld deg på kurset som vil endre alt – plassene forsvinner fort
- Dette er hva som kommer til å skje hos firma X neste ukea
19) Feir et jubileum
Det vil være mange oppturer og nedturer i ditt firma, eller din bransje. Men en ting som vil være konsekvent hvert år er jubileumene dine: jubileum for å starte din online-bedrift, årsdagen for lanseringen av boken, jubileum for å gjøre ditt første salg. Du skjønner greia…
Ikke bare er dette en morsom måte å minne deg selv på hvor langt du har kommet, og hvorfor du gjør det du gjør, men publikum vil sette pris på innsikten og sårbarheten som kan komme i lyset med slike typer innlegg. Skriv ned jubileumsdatoene dine, og la dem fungere som motivasjon og inspirasjon for både deg selvm, dine ansatte, og ditt publikum.
Noen eksempler kan være:
- For 10 år siden på denne nøyaktige datoen…
- Produkt X er ett år idag, slik har det gått
- Ingen trodde vi skulle klare oss gjennom 2018…
20) Post om en spesiell kunngjøring
Et innlegg om en spesiell kunngjøring vil selvsagt være litt mindre vanlig eller hyppig, men det er en god måte å minne publikum på spesielle hendelser eller noe som vanligvis ligger utenfor det vanlige man blogger eller skriver om.
Noen eksempler kan være:
- Neste uke ser du oss i Oslo, vi gleder oss til å treffe deg!
- Firma X kjøper opp Firma Y, dette blir nye Firma X
- Vi har fått Person X med på laget vårt, derfor er det big news
21) Vurdering av året som var
Hvert år gir en mulighet til å reflektere, og vurdere de målene vi vil oppnå for det nye året som kommer. I et blogginnlegg som tar for seg året som var er dette din sjanse til å dele dine mål og ambisjoner, og diskutere rundt dette (og evt om de ble oppnådd). Bortsett fra den terapeutiske verdien av å tenke fremover eller se tilbake, er dette en flott måte å holde deg selv ansvarlig i ett blogginnlegg – offentlig med publikum – hvorvidt du har oppnådd eller hva du skal gjøre for å oppnå mål osv.
Kanskje blogginnlegget ditt vil inspirere leserne til å sette egne mål og ambisjoner?
Noen eksempler kan være:
- Ett år med online kurs (The good, the bad, and the ugly…)
- Vi flyttet kontorer – var det lurt?
- Derfor var dette det beste året noensinne
22) Mål for året som kommer
Litt i samme båt som punktet over, men her ser vi fremover. Dette er din sjanse til å vise publikum hvor du er på vei. Hva er målene dine for det nye året? Hva vil du oppnå? Hva vil du opprette? Hva vil du forbedre med virksomheten din, eller hvordan vil du påvirke din bransje?
Bruk denne muligheten til å markere hva som kommer, og få spente på hva de har i vente!
Noen eksempler kan være:
- Dersom du vil oppnå en ting i 2019, hva skulle det vært?
- Vi ser fremover – dette er målene for 2019
- Vi har ett mål, og dette er hva som kreves
23) Tips for de som er ferske i bransjen
Vi må alle begynne en plass. Vi var alle nybegynnere en gang i våre forskjellige nisjer. Du er kanskje til og med ny innen din bransje nå, så dette er veldig viktig lærdom: Vi kan alle lære av de som kom før oss.
Del erfaringer fra din tid i bransjen, og gi andre et forsprang ved å legge til rette veien for de som kommer etter deg.
Noen få «tips til nybegynnere»-blogginnlegg eksempler inkluderer:
- 30 tips for deg som starter bedrift som 30-åring
- Top 10 verktøy for webdesign, forklart av en webdesigner
- Hvordan velge riktig retning innen Bransje X
24) Intervju av noen i bransjen
Her kan du f.eks trekke frem viktige folk fra bransjen, og få deres perspektiver på ting. Eller du kan intervjue noen i din egen bedrift som er viktige for at hjulene går rundt, men som dine lesere ikke kjenner til. Du kan gjøre lydintervjuer og/eller skriftlige intervjuer. Eller til og med video om du har ressursene til det. Ved å intervjue folk i bransjen, eller dine egne ansatte, gir du dem en mulighet til å dele sin kompetanse, og de vil sette pris på oppmerksomheten.
Du kan til og med invitere publikum til å dele sine erfaringer med deg på bloggen din for å fremheve suksessene deres basert på hva du eller nettstedet ditt har lært eller hjulpet dem med.
Et par eksempler på insider-intervju kan være:
- Hvordan ha stålkontroll på kontoret, og hvem du trenger til jobben
- Hvordan snekker Andersen fant veien til oss
- Vår fremste grafiske designer deler sine tanker om dagens trender
25) Q&A post
«Spørsmål og svar»-innlegg er enkle å lage. I utgangspunktet består de av en liste over spørsmål som du eller en bestemt person vil svare på. Finn noen du beundrer i bransjen, og som du føler har kunnskap som vil være til fordel for dine lesere. Send dem en liste over spørsmål, og spør pent om de kan sende deg svar tilbake. Og vipps – du har et blogginnlegg. Eller sett sammen en liste over spørsmål som lesere/kunder ofte spør deg om og gi dem svarene.
Et par eksempler på insider-intervju kan være:
- Disse spørsmålene får vi aller oftest
- Du vil ikke tro noen av spørsmålene vi har fått…
- Person X fra Bedrift Y svarer på dine spørsmål
Ved å benytte deg av disse tipsene til blogginnlegg bør du klare å sette i gang maskineriet i forfatter-delen av hjernen og komponere noen spennende blogginnlegg for dine lesere. Dersom du ønsker hjelp til å skape spennende innhold til dine lesere er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss.
Artikkelen er inspirert av denne artikkelen fra Smart Passive Income – en blogg med mye lærerikt materiale.