SEO Trend 1: Bygg merkevaren din som en SEO-strategi
Merkevarebygging har alltid vært viktig, men i 2025 er det avgjørende for SEO-suksess. En sterk merkevare bygger tillit og lojalitet, noe som er spesielt viktig i et landskap hvor organisk trafikk synker og annonser og AI-drevne svar dominerer. Flere eksperter har i lengre tid sagt at det å bygge merkevare er DET mest effektive tiltaket på lang sikt. I stedet for å fokusere på «raske salg» – bygg heller en merkevare som skaper lojalitet, skiller seg ut og er i pannelappen på de som vurderer tjenester/produkter du tilbyr.
Hvorfor er merkevarebygging viktigere enn noensinne?
Når brukere søker etter svar, velger de ofte kjente merkevarer. Enten det er via AI-assistenter, TikTok, eller tradisjonelle søk, blir merkevaregjenkjenning nøkkelen til å skille seg ut. I tillegg er det en forventning at etter hvert som organisk trafikk vil synke, så vil direkte trafikk inn til nettsiden, hvor besøkende skriver rett inn i adressefeltet, øke. Det vil da bli mer avgjørende å være først i pannelappen til kunder når de skal inn på nett og finne det de leter etter. Kundene vil altså oftere gå direkte til kjente nettsider fremfor å søke gjennom Google.
Hvordan kan du bygge en sterk SEO-drevet merkevare?
- Skap en tydelig merkeidentitet som reflekteres i alt innhold, i alle kanaler – tradisjonelle og utradisjonelle.
- Fokuser på opplevelser og erfaringer fra kunder som bygger tillit og engasjement.
- Invester i innhold som resonnerer med målgruppen – «content» vil fortsett være «king».
SEO Trend 2: Diversifisering – Vær til stede der kundene er
I tillegg til at man nå ha et fokus på merkevarbygging og branding, må man også bli mer oppmerksom på kanalene man er tilstede på. Brukerne dine er ikke bare på Google. De hopper mellom plattformer som TikTok, Bing, ChatGPT og sosiale medier før de besøker nettstedet ditt. Det er derfor viktig å være til stede der de er – og lede dem tilbake til dine kanaler.
Tenk gjennom hvilke kanaler du som bedrift bør være synlig og aktiv på. Er du en klesbutikk, er det kanskje viktig å være på TikTok for å vise frem kolleksjoner og ta del i trender. Er du en restaurant, bør du være på Tripadvisor og kanskje Yelp? Er du en coach, er kanskje LinkedIn og Facebook viktig? En rørlegger bør kanskje legge fokus på Mitt anbud og Google min Bedrift? Tenk lenger enn bare tradisjonelle søk og kanaler.
Nyhetsbrev fortsetter å være en viktig kanal, og blir kanskje viktigere enn noen gang fremover. Med gode rutiner og godt innhold ser vi gang på gang at nyhetsbrev har en god effekt.
Hvordan utnytte flere kanaler effektivt?
- Sosiale medier: Bruk kuponger, rabatter og kampanjer for å drive trafikk fra plattformer som Instagram og TikTok til nettsiden din.
- Nyhetsbrev: Bygg lojalitet med personlig tilpassede e-poster som gir verdi.
- Analyser loggdata: Identifiser hvilke botter som besøker siden din, og sørg for at AI-botter har tilgang til innholdet ditt.
SEO Trend 3: Optimaliser for zero-click og AI-drevne søk
Mens Google fortsetter å utvikle sin søkemotor, og forbrukerne forventer kjappe svar – vil «knowledge graph«, «mer å spørre om» og zero-click søk fortsette å få en mer dominerende plass. Brukerne finner oftere svar direkte i søkeresultatene uten å klikke på lenker. Man må altså ta stilling at trafikken til nettsiden kan synke over tid, og flere eksperter hevder allerede at organisk trafikk viser en generelt nedadgående trend. For søkemotorer sin del er dette et svar på måten forbrukere bruker ChatGPT for å spørre om svar, og at det å klikke seg inn på nettsider for selv å lete etter svar er en for omfattende prosess.
Dette gir utfordringer for tradisjonell SEO, men også muligheter. Man må tilrettelegge mer for å gi tydelige svar som kan vise direkte i søk, og på den måten bygge tillit og merkevare – samt håpe at kunder klikker seg videre inn for å lese mer eller bestille/kjøpe.
Hvordan lykkes i en zero-click-verden?
- Bruk structured snippets og schema markup for å sikre at informasjonen din vises tydelig i søkemotorer, spørsmål/svar og kunnskapsgrafer. En god FAQ-side, spørsmål/svar på undersider og blogger, lister og tips er gode tiltak for å ta mer plass i søk uten klikk.
- Tilpass innhold for AI-plattformer ved å bruke NLP-format (Natural Language Processing) som gjør informasjonen lett tilgjengelig for AI-assistenter. Dette handler om setningsoppbygging og hvordan bot-er oppfatter innholdet/meningen. Tilbake på skolebenken å lære riktig norsk, med andre ord!
- Fokuser på dybde og ekspertise: Unikt og detaljert innhold kan gi deg fordeler når det gjelder E-E-A-T (erfaring, ekspertise, autoritet og troverdighet).
- Forstå hvordan innholdet ditt kan bli brukt av AI-modeller, og vurder strategier for å beskytte det mot uautorisert bruk. Om innholdet ditt ikke skal være tilgjengelig for AI-modeller, må det gjøres tiltak.
SEO Trend 4: Nye søkemotorer utfordrer Google
Selv om Google fortsatt dominerer i søk, viser en rapport fra Gartner at tradisjonelle søkemotorer kan miste 25 % av volumet sitt innen 2026, hovedsakelig til AI-søk og plattformer som TikTok. Meta og Bing utvikler i tillegg sine egne indekser for søkemotorer, og dette kan skape et mer fragmentert søkelandskap hvor man må forholde seg til helt andre algoritmer og forhold på sikt.
Hvordan tilpasse seg en verden med flere søkemotorer?
- Identifiser hvilke plattformer som er viktige for bedriftem, og optimaliser for disse for å sikre at innholdet ditt er synlig på tvers av kanaler.
- Bruk loggdata i f.eks Google Analytics (eller andre verktøy) til å forstå hvordan AI-botter samhandler med nettsiden din, og tilpass innholdet deretter.
- Utforsk muligheter for å bruke AI-verktøy til å bygge skreddersydde AI-modeller, for eksempel en ChatGPT basert på din kunnskap.
Skreddersydde ChatGTP-er/AI-boter ser vi er en økende trend, hvor man i teorien kan «klone» mennesker og deres kunnskaper slik at kunder kan få tilgang til kunnskapen 24/7. Custom GPTs kan man f.eks trene opp med både data og instrukser, så her vil det komme mye spennende fremover. I stedet for at kunder leter etter svar på nettsiden kan de få det de trenger direkte fra en AI chat.
Når det er sagt, så var ikke akkurat chat-botter så poppis når de var en hype for noen år siden – men flere tror at det vil være annerledes denne gang, ettersom det er mer mulighet for trening og tilpasning.
SEO Trend 5: Vær menneskelig i en AI-drevet verden
Det som kanskje vil være aller mest avgjørende på sikt, vil være å kunne skille seg ut som «menneskelig» i en verden fyllt av innhold generert av kunstig intelligens. Det har aldri vært enklere å «spy» ut innhold på internett, noe som gjør at konkurransen for synlighet stadig blir større – og kvaliteten på innholdet etter manges mening forverres. Man frarøver innholdet den menneskelige touchen, og jeg tror at forbrukere etter hvert (om ikke allerede) blir mettet, og vil hylle innhold man VET er skrevet av mennesker. Kanskje skriveleifer og en muntlig skrivemåte vil vinne frem over alt det «polerte» AI-genererte innholdet?
Hvordan tilpasse seg en verden overtatt av Kunstig Intelligens?
- Være ekte og u-intelligent…?
- Fremhev det menneskelige – fokuser på ting som er sant, skriv på din måte, vis følelser, ha en personlighet, vis referanser, ha din egen stil, osv.
- Vær mer synlig in real life – nettverksbygging, tradisjonell reklame og unike outdoor tiltak vil styrke merkevaren generelt sett.
For å avslutte…
SEO i 2025 vil ikke bare handle om å rangere høyt i søkeresultatene – det vil handle om å forstå brukernes behov og møte dem der de er. Ved å fokusere på merkevarebygging, diversifisering, og optimalisering for AI-drevne søk – SAMTIDIG SOM DU FREMHEVER DET MENNESKELIGE, vil du kunne ruste deg for året og tiden som kommer. Men det som det uansett ikke er noen tvil om – godt innhold vil alltid være viktig!
Det er ingen tvil om at SEO-verden vil oppleve store endringer fremover. Gamle betrodde strategier vil bli testet, kunnskap utfordres, og nye vaner dannes. Det vil være en spennende tid for alle som er i denne bransjen, og kan på mange måter sammenliknes med når Google kom og satte en ny standard. Det samme kan skje nå – vi kan gå mot en helt ny tid innen SEO.
Og jeg er både spent og gleder meg! Hva med deg?
PS: En del av informasjonen i denne artikkelen tar inspirasjon fra denne rapporten. Search Engine Journal er veldig bra på alt innen Google og SEO, anbefales!