Hvordan ser min bedrift ut når noen søker på den?
Det første vi bør gjøre nå før vi går videre er å åpne et nytt vindu og gjøre et søk på bedriften i Google. Prøv først å gjøre et søk på bare bedrifts-navnet ditt. Dukker du først opp i resultatet her? Viser boksen som vist under til høyre for søket med riktig informasjon? Denne boksen er kalt for Knowledge Graph. Dersom du søker på mobil skal boksen vise under evt annonser som kommer først. Dersom det ikke dukker opp noe boks med informasjon, eller dersom bedriften din ikke dukker opp i det hele tatt kan du prøve samme søk, men legge til lokasjon – altså firmanavnet ditt + område bedriften bedriften befinner seg i. Dersom du ikke dukker opp på noen av søkene, eller bare et av søkene, kan det være noe alvorlig gale med SEO-en (søkemotor-optimaliseringen) og du bør umiddelbart snakke med de som har laget nettsiden din om å få å få dette fikset. Et søk på bedriften skal gi noe tilsvarende dette:

I bildet over her ser vi «Knowledge Graph» til høyre hvor relevant informasjon om bedriften dukker opp, som f.eks åpningstider, lokasjon, telefonnummer, produkter man tilbyr, anmeldelser – og mye annet. Google Min Bedrift gir deg også mulighet til å styre hvordan virksomheten ser ut på Google sin kart-funksjon:

Som du ser – dersom du ikke har oversikt eller kontroll på hva som presenteres til dine kunder når de søker på virksomheten din, så kan man man miste mye potensielle salg!
Viktig å huske på: Knowledge Graph henter informasjon fra flere steder slik som nettsiden din, Google My Business, andre nettsider som har informasjon om din bedrift og foreslåtte endringer fra søkere. Dette gjør at informasjonen som vises i din Knowledge Graph tidvis kan være feil – ergo, det et er veldig viktig å kunne endre informasjonen som står.
Hvordan ta eierskap til bedriften på Google My Business?
Nå har vi tatt en sjekk på hvordan Google presenterer bedriften for folk som søker, så hvordan tar man eierskap og kontroll på dette slik at man kan endre informasjonen som vises? Det aller første man må sørge for å ha er en Google konto. Har du ikke en google konto for bedriften bør du sette opp dette. Du kan også bruke en personlig Google konto, men vi anbefaler å bruke en konto for bedriften. Du kan sette opp en gratis Google konto her.
Så fort du har en google konto du ønsker å bruke for din virksomhet må du logge deg inn på Google Min Bedrift for å gå gjennom stegene for å ta eierskap på bedriften din. Du finner en grei bruksanvisning på denne siden, eller du kan gå rett til Google My Business her. Du vil møte dette:

Trykk på «administrer nå» og følg stegene videre i prosessen. Fremgangsmåten er veldig brukervennlig og enkel å forstå. Prøv å fylle inn informasjonen de spør om så utfyllende som mulig. Til slutt i denne prosessen vil du få et spørsmål om hvordan du vil validere at du er den faktiske eier av bedriften. Google gjør jevnlige endringer i hvordan man kan bekrefte eierskap, men noen metoder pleier å være SMS, en telefonsamtale, eller et fysisk postkort i posten med en kode som må skrives inn. Avhengig av hvilken metode man kan bruke – endringer man gjør i Google Min Bedrift vil ikke vises offentlig før eierskap til virksomheten er bekreftet. Har man anledning til å validere med telefonsamtale vil man altså kjapt kunne gjøre endringer i kontoen når man tar eierskap, men om man velger postkort må man først vente i 1-2 uker før dette er mottatt til man kan validere eierskap og publisere endringer. Pass på at om man velger å verifisere med postkort må man ikke gjøre flere endringer før man har fått postkortet da det kan forlenge/sinke prosessen.
Når valideringen er fullført er det på tide å dra nytte av Google Min Bedrift og de fordelene dette verktøyet gir deg!
De viktigste tingene du må gjøre med Google Min Bedrift
Nå som du har tatt eierskap til bedriften din er du klar til å optimalisere den best mulig for søk. Det finnes utrolig mye informasjon du kan legge ut på kontoen din, og som en generell tommelregel på internett for tiden – dess mer informasjon du kan gi til dine kunder dess bedre. Google setter pris på god utfyllende tekst og innhold. Vi ser også at det stadig dukker opp mer funksjoner i Google Min Bedrift også, så det er viktig å holde øynene åpne for nye funksjoner og muligheter – det er alltid bra å være tidlig ute! Men for at vi ikke skal gå oss vill i jungelen her, så starter vi med det viktigste:
Adresse, åpningstider, telefonnummer, nettside og annet viktig
Det første vi vil gjøre når vi har fått kontroll på kontoen er å passe på at all praktisk informasjon er riktig. Er åpningstidene riktige? Er det riktig telefonnummer, eller er det nummeret til den gamle sjefen? Er adressen riktig eller sender du kunder til naboen? Gå inn på fanen for «informasjon» og ta en gjennomgang av alle feltene nedover siden her, fyll inn så mange som mulig, med så god og utfyllende informasjon som mulig. Jo mer informasjon du har, jo mer informasjon viser Google i søk, og jo mer plass tar du på søkeresultatet.

Bilder bilder bilder – og video!!
En annen veldig viktig funksjon som Google Min Bedrift har er å kunne legge ut bilder av virksomheten. Bilder sier mer enn tusen ord, heter det, og det er ingen tvil om at kunder setter veldig pris på å se ting visuelt i stedet for å lese. I følge Google selv så gir bilder 35% økning i trafikk, så her er det mye å hente! Dersom du kan legge ut profesjonelle bilder av virksomheten din vil det være gull verdt da det oppfattes som profesjonelt og det bygger tillit. Gå til fanen for bilder og legg ut så mye bilder du kan innen de kategoriene Google foreslår. Dersom du har videoer kan du også legge dette ut her – videoer er uten tvil fremtiden, og Google retter mer og mer fokus på bevegelig innhold.

Bildesøk er en stor del av hvordan folk søker på, og har du mye bilder tilgjengelig er det et ekstra hjelpemiddel for å få mer trafikk og potensielt dukke opp i søk. Inne på «bilder»-fanen får du også en oversikt over hvor mange ganger bildene har dukket opp i søk, eller hvor mange visninger de har hatt.
De to aller viktigste bildene å ha på plass i første omgang er uansett forsidebilde og logobilde. Har du ingenting annet å legge ut, få ihvertfall noen bilder her. Forsidebildet er bildet som vises blant annet på kartet, men også flere andre plasser:

Anmeldelser – vi stoler på andres meninger!
I følge en undersøkelse av Brightlocal sier 91% av de som ble spurt at de stoler like mye på anmeldelser på nett som personlige anbefalinger, samt hele 86% sier de leser anmeldelser av lokale bedrifter før de tar en kjøps-avgjørelse. Da er det veldig kjipt om det plutselig dukker opp en dårlig anmeldelse på Google på 2 stjerner og dette er den eneste anmeldelsen du har! Google har også hintet til at anmeldelser kan være med å påvirke bedre søkeresultat organisk, så det er bare å hente inn anmeldelser fra kunder. Bruk en egen link for å hente inn anmeldelser til virksomheten din, og bruk den aktivt! Du kan får din personlige link til anmeldelser ved å følge instruksjonene på denne siden.
Avslutningsvis – det finnes mye mer!
Google utvider stadig sitt tilbud på Google min Bedrift, og det er flere ting man kan gjøre her inne. Det blir for mye å gå gjennom alt i en artikkel, men kan nevne noe av det som kan gjøres:
- Skrive om tjenesteområder og priser
- Skrive om produkter og priser
- Skrive artikler
- Aktivere en meldingsfunksjon koblet direkte til Google My Business app
- Få statistikk om søk
- Opprette annonser
- Opprette en gmail business e-post konto
- Legge til «booking» funksjon for produkter og tjenester
- Legge ut eventer
- +++
Nå har dere fått en liten innføring i mulighetene til Google Min Bedrift. Ta gjerne kontakt om dere trenger hjelp eller mer tips og råd!
OPPDATERING:
Se video fra Google som forklarer hva Google My Business er, og hvordan man oppdaterer kart-informasjon: