En nylig utvikling av stor interesse for norske nettsideeiere og markedsførere er vedtaket om at bruken av Google Analytics nå er lovlig i Norge, ifølge nye regler fastsatt av Datatilsynet.
Google Analytics: Fra Ulovlig til Lovlig
Google Analytics, verdens standard webanalyse-plattform, har lenge vært et uvurderlig verktøy for mange bedrifter som ønsker å forstå sine besøkende bedre. Imidlertid har det vært uklarhet rundt lovligheten av dens bruk i Norge på grunn av personvernbekymringer.
Den organisasjonen NOYB fremmet klager på en rekke europeiske nettsteder for bruk av Google Analytics, inkludert telenor.com, fordi det generelt ikke er tillatt å overføre personopplysninger ut av EØS. Datatilsynet undersøkte saken og konkluderte med at bruken av Google Analytics var ulovlig på grunn av overføringen av personopplysninger til USA.
Nye Regler Endrer Spillet
Frem til nylig har overføring av personopplysninger til USA vært problematisk og i strid med reglene. Imidlertid kom det nye regler i juli som tillater overføring av personopplysninger til amerikanske selskaper sertifisert under de nye reglene. Google er en av disse selskapene.
Dette betyr at den tidligere store utfordringen med Google Analytics, overføringen av personopplysninger til USA, nå er løst. Men Datatilsynet understreker at det fortsatt kan være andre personvernutfordringer med verktøyet.
Veiledning for Bruk av Analyse- og Sporingsverktøy
Ifølge Datatilsynet har alle som velger å bruke et analyseverktøy på nettstedene sine også ansvaret for at bruken av verktøyet overholder personvernreglene. Overføring av personopplysninger til land utenfor EØS er bare ett element man må sjekke.
Datatilsynet har utarbeidet en veiledning for å hjelpe bedrifter med å velge lovlige analyseverktøy og overholde personvernreglene. Det anbefales at alle nettstedseiere tar en titt på denne veiledningen for å sikre at de verktøyene de bruker er i tråd med personvernreglene.
Konklusjon
Endringen i regelverket for bruk av Google Analytics i Norge er et viktig skritt fremover for norske nettsider og markedsførere. Mens personvernet forblir en topp prioritet, gir de nye reglene rom for trygg og effektiv bruk av webanalyseverktøy som Google Analytics. Som byrå er vi behjelpelige med veiledning og de tekniske bitene, men til syvende og sist – det er opp til nettstedseiere å sikre at de følger de nye retningslinjene, og gir sine brukere en sikker og transparent nettleseropplevelse.
Vi i Bølgen Media har arbeidet kontinuerlig med å forberede oss på utfall i begge retninger, og har derfor klargjort de aller fleste kontoer iht ny standard – samt vi tilbyr også det mer GDPR-vennlige sporingsverktøyet Matomo for de som vil være på den ekstra sikre siden. Ved å bruke Matomo har vi selv kontroll på dataen som samles inn, via egne servere i europa som vi selv hoster. Det gir en ekstra trygghet på at dataen ikke havner på avveie.
Uansett – hodepinen med Google Analytics og EU/Datatilsynet ser ut til å være løyst for denne gang.