Er du sikker på du vil lage bedriftens logo selv?

Vi skjønner at for en grunder skal kost holdes nede, arbeidshanskene på, og do-it-yourself mentaliteten i høygir – men er det alltid like lurt? Bør du egentlig lage logo for din bedrift selv?

Fra vi våkner om morgenen til vi går og legger oss er vi omringet av bedrifter som skriker etter oppmerksomheten din. Alle skal ha en del av kaka, og alle kaster sitt “visittkortet” – eller kjennetegnet sitt etter deg – logoen sin. Bilen du kjører, produktene du bruker, og klærne du går i – alle er produsert av virksomheter som har sin egen identitet. Og en av hemmelighetene bak et vellykket varemerke, eller en merkevare, er en godt gjennomtenkt identitet. Du ønsker naturligvis at ditt selskap skal gjenkjennes der ute, og aller helst skille seg ut av mengden. Da trenger du rett og slett en god logo som gir et godt inntrykk, satt sammen av en god bedriftsprofil. For å hjelpe deg litt på vei – tar vi her for oss noen av fellene man kan gå i når man hopper uti verden av “logodesign”:

#1 Tegner logoen selv

Når man starter selskap så ønsker man å gjøre mest mulig selv, det går fint på veldig mange områder – man kan lage strategier, ta hånd om enkelt regnskap og budsjett, bygge nettverk osv. Det å lage en logo er derimot aller oftest ikke en av de områdene en bør ta hand om selv. Med mindre man er en dyktig designer med kjennskap til faget selvfølgelig! Men vanligvis hadde man vel ikke latt yrkes-snekkeren utføre en rotfyllling på deg? Så la aller helst denne jobben gå til profesjonelle – som kjenner til trender, filformater, fargebruk, funksjon osv., så kan du fokusere på det du er god til.

#2 Glemmer kunden

Lager man sin egen logo, så setter du ofte din egen smak og stil på form, farge og tekst. Problemet er da: Du er ikke kunden din, vet du hvordan du skal presentere logoen/identiteten din for kundene dine på best mulig måte? Her må man vite hvem målgruppen er og hva som kan skape en følelse hos dem. En logo skal gjenskape den samme gode følelsen som produktet/tjenesten din gir kunden, så her er det nokså viktig å få en tredjepart til å gå gjennom kritiske områder rundt dette.

#3 Logoen er for lik konkurrenter

Dette er en feil som ofte går igjen ved selvproduserte logoer. Hvor skal man hente informasjon? Veldig mange begynner hos konkurrentene sine, og ender opp med å lage noe som kunne blitt misforstått for noen andre. Og det vil man jo ikke! På samme måte som det bedriften gjør er unikt, så bør (les: skal) også logoen også være det. Flere bransjer lider av å bruke mye samme farger og ikoner. En logo som skiller seg ut vil bedre gjenkjennes av kundene dine og gi deg en fordel i markedet.

#4 Tror at fonter og farger ikke betyr noe

Hver farge har en underliggende psykologisk betydning og har mye å si for inntrykket kunden sitter igjen med, om man er klar over det eller ikke. Rødfarge kan for eksempel bety styrke, følelse og energi, men det kan også representere fare og “stopp” – det er derfor viktig å bruke farger med omhu, og vite hva man fremprovoserer. En god tommelregel er å ikke bruke for mange farger, hold deg til en eller to. Mange av de samme prinsippene gjelder også for fonter – de skal være lesbare, men heller ikke normale (som f.eks “times new roman” som er en skrifttype brukt av mange tidsskrifter og programmer som standard). Fonter har også restriksjoner i forhold til opphavsrett og bruksrett – så her er det også viktig å være oppmerksom. Flere gratis-tjenester som dafont.com og 1001fonts.com lar deg teste ut firmanavnet på flere fonter, og man kan se hvilke bruksrettigheter fontene har.

#5 For mange elementer

En siste felle som er verdt å nevne er at mange går i fellen med å lage en logo som prøver å si alt på en gang, men ender opp med at logoen ikke sier noe som helst. Skal du ha med en slogan? Må du ha med “AS”? Trenger du egentlig det ikonet? Det finnes alltid en logo der ute som inneholder både vannmeloner, fly og skilpadder på en gang. Det er både vanskelig og dyrt å trykke alt dette på visittkort, brosjyrer – og i tillegg få det til å se bra ut. Husk på at det enkle er faktisk ofte det beste. KISS-prinsippet er noe vi alltid streber etter i reklamebransjen – Keep it simple stupid!

Ta gjerne kontakt om du vil ta en liten prat om logoen din, bedriften din – eller om du vil drøfte tanker rundt dette med noen. Vi er her for å holde forretnings-landskapet ryddig, vakkert og presentabelt – det er jo tross alt jobben vår.

Hvis du synes slike ting er litt skummelt, eller gjerne ønsker mer detaljer om markedet eller mer hjelp til dine produkter/tjenester? Da er vi her for å hjelpe, vi har god erfaring fra en bredde av kunder som har opplevd salgsøkning på sine produkter/tjenester. Ta gjerne kontakt med oss! Vi har gode verktøy for å hjelpe deg på vei, blant annet en spennende «Brand Booster» som tar for seg en hel haug av områder rundt din idé eller produkt/tjeneste.

Pin It on Pinterest

Share This