Fortell din historie med film: Hvorfor film er det perfekte virkemiddel!

Dersom vi sier at et bilde sier mer en tusen ord – hvor mange ord sier da en video? Tydeligvis nok til å øke konverteringen på nettsider med opptil 80%, i følge flere kilder! Så hvorfor ikke hoppe på video-toget du også? Vi nevner noen fordeler med å bruke video.

Video har lenge vært et virkemiddel som stadig har økt i popularitet år etter år. Med større båndbredde, samt spredningen av 4G nettverk til mobiltelefoner, ser vi at visuelle måter å presentere produkter og tjenester stadig blir mer normalt. I følge statistikk fra Wyzowl bruker 63% av virksomheter video i sin markedsføring i dag – og 82% av disse mener at video er en viktig del av deres strategi.

Video er uten tvil et viktig verktøy i dag, men du tenker kanskje at dette er noe som krever mye ressurser, eller at det kanskje ikke er verdt bryet å benytte seg av dette? Da er kanskje tiden inne til å revurdere – ikke bare blir video mer og mer vanlig, men det er også en av de mest lønnsomme og fleksible måtene for markedsføring som finnes. Vi nevner 5 grunner til at video bør være en del av din strategi:

1 – Video øker konvertering og salg

Det som kanskje er aller viktigst – video kan gi deg en real økning i salg og konverteringer. Og alt handler vel i bunn og grunn om penger? I følge statistikk ser vi at å legge en video på en landingsside kan øke konverteringer og salg med opptil 80%. I tillegg ser vi at forklarende videoer på produktsider kan øke salg med opptil 74%. Det er jo ikke urimelig å tenke at besøkende på nettsiden din heller ønsker å se en video om produktet eller tjenesten enn å lese en lang tekst. Vi er tross alt visuelle mennesker.

Film som bidro til mindre forsøpling og forstyrrelser i kinosalene i Stavanger og Sandnes.

2 – Gir bra avkastning

For å overbevise enda mer, sier 83% av bedriftene at videoen gir god avkastning på investeringen. Selv om videoproduksjon ikke er den enkleste eller billigste oppgaven, betaler den for seg med god margin i det lange løp. Dessuten blir det stadig enklere å produsere og redigere video for hvermannsen. Og selv smarttelefonen din kan gjøre lage anstendige videoer i dag.

Det som også er viktig å vite er at videoene dine ikke trenger å være perfekte. Det er innholdet som betyr noe! Nyere forskning viser at tilskuere blir uinteresserte om videoen ikke klarer å forklare produktet/tjenesten, eller ikke får frem et tydelig budskap. Lav kvalitet og dårlig design hadde ikke like mye å si for interessen. Så uansett om man lager en video på telefonen – er innholdet bra, og budskapet klart – vil brukere sette pris på videoen, og den vil sannsynlig gi resultat.

3 – Video skaper tillit

Tillit er grunnlaget for konverteringer og salg. Men å bygge tillit bør være et mål for seg selv. Hele konseptet med innholdsmarkedsføring er basert på tillit og å skape langsiktige relasjoner. Stopp å selge, og la heller folk komme til deg ved å gi dem interessant og nyttig informasjon. Studier viser at folk fortsatt kan være skeptiske til å kjøpe ting på nettet, men dersom man benytter seg av video for å forklare/promotere et produkt eller tjeneste, presenterer man seg selv på en mer personlig måte – noe som skaper et mer personlig forhold, som igjen gir mer selvtillit til å kjøpe noe på nettet.

Facebook film for A-mat som promoterte de nye matkassene fra Bestemor. Resultatet var flere tusen visninger, flere kommentarer, og ikke minst flere salg.

4 – Google elsker video

Videoer gjør at du kan øke tiden som besøkende bruker på nettstedet ditt. Lengre eksponering bygger tillit, og signaliserer så til søkemotorer om at nettstedet ditt har innhold av god kvalitet. Moovly gir oss en statistikk som bør være overbevisende nok: Du er 53 ganger mer sannsynlig å dukke opp først på Google hvis du har video på nettstedet ditt. Siden Google nå eier YouTube, har det vært en betydelig økning i hvor mye videoer påvirker søkemotorrangeringen din.

En perfekt måte å benytte video på er å bruke dem som en banner på forsiden av nettsiden når besøkende kommer inn. Dette skaper liv, og gjør at folk stort sett blir på nettsiden lenger.

Google forteller også at smarttelefon-brukere er dobbelt så sannsynlige enn TV-seere og 1,4 ganger mer sannsynlig som desktop-seere å få en følelse av personlig tilkobling til merker som bruker video i markedsføring. Det er også et viktig poeng å huske på – folk på smarttelefoner konsumerer mer video enn noen andre. Når man ser hvordan Facebook, Instagram, Snapchat og andre stadig setter mer fokus på video er det greit å følge i kjempene sine fotspor.

5 – Video kan forklare alt

Lanserer du et nytt produkt eller en tjeneste? Lag en video for å vise hvordan den fungerer. 98% av brukerne sier at de har sett en explainer-video for å lære mer om et produkt eller en tjeneste. Det er nok derfor 45% av bedriftene som brukte video i sin markedsføring sa at de også har en explainer-video på hjemmesiden deres. Av disse bedriftene sa 83% at deres explainer-video var effektiv og ga merkbare resultater.

Prøver du å forklare et vanskelig konsept? Lag animerte videoer. Animasjon kan bringe konsepter til liv som ingen tekst eller levende video kan. Dessuten er kjedelige snakkende hoder ikke lenger nok til å bryte gjennom all støyen av videoer der ute. Animerte videoer er en perfekt kombinasjon av underholdning, nostalgi og enkelhet. Og de funker!

Explainer-film som forklarer et relativt komplisert scenario for et uheldig hendelsesforløp. Gjør det enklere å formidle budskapet enn med en tørr tekst-rapport.

IKKE OVERBEVIST?

Dersom du fortsatt ikke er overbevist kan vi også nevne at video er den måten man enklest når «late forbrukere» (som ellers kanskje ikke gidder bruke energi på å gi merkevaren din oppmerksomhet på andre måter), video ser veldig stilig ut som Facebook Cover – og til og med som profilvideo (dette kommer vi nok til å se mer av i fremtiden), hele den yngre generasjon benytter seg hovedsakelig av applikasjoner på telefonene sine som er avhengig av visuelle virkemidler (da spesielt film), Facebook lanserer stadig nye tjenester som benytter seg av video (live video, 360 video, VR), YouTube er verdens ant største sosiale nettverk, videoer er det media som blir delt mest på internett i dag, osv osv…

blgn. har mye erfaring med videoproduksjon, samt alt utstyret som trengs for å lage en kreativ, forklarende, merkevarebyggende eller underholdende video på en kostnadseffektiv måte. Vi har droner (med godkjent lisens), kamera med 4K oppløsning (bra nok for kino-lerretet), teleprompter for å enkelt lese opp tekst til kamera, utstyr til å lage forklarende animasjons-videoer, og mye mer.

Kontakt oss i dag dersom du ønsker å benytte video i din markedsføring – vi kan hjelpe!

Pin It on Pinterest

Share This