Hvor mange verktøy/programmer/skillz trengs for å jobbe i Digital Markedsføring?

Å være digital markedsfører i dag er ikke bare bare! Ofte kan jeg føle meg litt overveldet over alle tingene man skal «kunne» som del av jobben – for det er liksom så mange forskjellige ting man skal innom i løpet av en uke. Så en dag på vei hjem i bilen, begynte jeg å tenke over alle programmene, utstyr, verktøy og ting og tang jeg er innom med jevne mellomrom – og ble nokså overrasket over den lange listen. Derfor tenkte jeg at det kanskje hadde vært gøy å skrive disse ned og dele med andre. Hvor mange programmer og verktøy bruker du i din jobb?

Så, for å ikke gjøre for mye utav denne posten, vil jeg bare liste opp alle verktøy kategorisert sammen med en kort forklaring på hva jeg bruker det til. Jeg gidder heller ikke linke til alle, du finner de ved å Google. Jeg har helt sikkert glemt noen også, men hey – ingen er perfekt. For å sette ting i perspektiv, så er nesten samtlige av disse avanserte nok til å ha egne kurs/sertifikater – så her er det mye å sette seg inn i. Totalt antall ting vil du se et tall på helt i bunn.

Tungvekterne som er mye av kjernen i det jeg gjør…

Photoshop
For fiksing av bilder, Generativ AI og justeringer

InDesign
For oppsett av print/trykksaker (men Canva har tatt over mye av dette…)

Illustrator
For pixel-perfect design og ting som krever vektor grafikk

Premiere Pro
For mye av den «basice» video-redigeringen

After Effects
For de gangene videoene krever litt ekstra effekter, bevegelse, eller magi

Lightroom
Redigering av bilder

Media Encoder
For eksport av videofiler i riktig format

CapCut
For redigering av video på mobilen, spesielt til Sosiale Medier

Captions AI
For teksting av filmer til Sosiale Medier

Handbrake
Et go-to verktøy jeg alltid har brukt for komprimering av video-filer

For jobb med sosiale medier og div…

Meta Business Suite
Kjernen til Meta – her skjer mye av magien for kunder (og oss) på sosiale medier

Instagram
Kommer meg selvfølgelig ikke utenom denne, mye scrolling, inspo og posting

Facebook
Bruker fortsatt tid på facebook ifm annonsering, events, osv

TikTok
For inspirasjon og doomscrolling…

LinkedIn
«Circle-jerk» som jeg liker å kalle det, men et viktig verktøy for networking og business

YouTube
Mye posting av videoer for kunder skjer her

Google-universet, mitt andre hjem

Det som kan sies felles for alle Google-relaterte produkter er at det du kunne sist uke kan være totalt irrelevant denne uken. Og i tillegg til det kan de bestemme seg for å endre hele oppsett, brukergrensesnitt og funksjon over natten – så her er det alltid en fest!

Google Ads
Her tilbringes mye tid per måned, og mye tid på å holde seg oppdatert. Et av våre viktigste verktøy.

Google Ads Editor
For de litt mer avva tingene og når ting må skje i bulk – ctrl+C, ctrl+V forever

Google Analytics
Tall, grafer og bevis på at folk faktisk besøker nettsidene til kunder

Google Search Console
Brukes mye i SEO sammenheng, sammen med Google Analytics og andre Google ting

Google Data Studio
Brukes for rapporter og sammensetning av data fra flere kilder. Rapportering gjort «sexy»…

Google Merchants Account
For alle kunder med nettbutikker er vi ofte innom her og sjekker/tweaker

Google Min Bedrift
Et utrolig undervurdert verktøy for virksomheter, ofte brukt for kunder

Google Tag Manager
Sporing av resultater ifm markedsføring settes opp her

Google Calendar
KANSKJE MIN ALLER VIKTIGSTE RESSURS, her har jeg daglige gjøremål, sjekklister og påminnelser frem i tid

Google Cloud/API
For API nøkler, anti spam osv på nettsider må jeg innom denne herlige suppa…

Google Drive
Til lagring og deling av diverse filer, samt andre spennende funksjoner

Google Trends
For innledende analyser ifm SEO (søkemotor optimalisering)

Google Gemini
Et godt alternativ til ChatGPT, med egne fordeler og funksjoner

Google Chrome + tools
Google har utrolig mange nyttige utvidelser som vi bruker til diverse ting, alt i fra Clipboard History (husker de siste 150 ting du kopierte) til tag inspectors, SEO verktøy osv osv – kunne hatt en egen post om bare dette.

Microsoft-verden og annet kontor-kaos

Bing Places
Yup, det finnes, og jeg bruker det faktisk av og til…

Microsoft Ads
Google Ads sin litt mindre kul fetter – men fortsatt nyttig.

Microsoft Teams
Stort sett alt av møter skjer her, om det ikke skjer på de kule tropiske kontorene våre eller hos kunder

Outlook
Vår trofaste e-post klient, sortert i mapper etter kunder og annet nyttig

Excel (eller i noen tilfeller Google Sheets eller Numbers)
Dette kommer vi oss ikke uten, og brukes til diverse oppgaver

Word (eller i noen tilfeller Pages)
Også et verktøy man ikke kommer seg utenom

PowerPoint
Brukes fortsatt i noen tilfeller, eller når kunder ønsker det for sine presentasjoner. Ellers går det i Canva.

Kamera, lyd og lys – når ting skal filmes…

Sony Kamera
Sony kamera brukes til foto og film, og som alt profesjonelt utstyr krever det en del kunnskap og erfaring å bruke riktig

DJI Kamera
DJI Ronin 4D er hoved kamera til video, og er et helt annet system enn Sony

Drone
Her kreves sertifikat og forsinkring, planlegging iht lovverk og regler, samt at man faktisk skal vite hvordan man flyr

Lyssetting
Dette er en kunst i seg selv, og noe som avhenger av lokasjon og flere andre ting

Lyd
Hvis lyden er dårlig, ser ingen videoen. Punktum. Derfor er det å kunne riktig lyd-setting også viktig

Web, SEO, design, trykk…

Basic koding
Litt HTML, litt CSS og litt banning. Det nokså mye av min hverdag går i… Men takk Gud for AI som gjør at jeg banner litt sjeldnere.

SEO
En VIKTIG del av arbeidet vi gjør er å være oppdatert på hva som skal til for å bli synlig på nett, og jobbe med dette

Webdesign
Mesteparten av arbeidet jeg gjør går under dette punktet – vi har ørten kunder med nettsider, og det er flere daglige gjøremål for å justere, endre eller sette opp nye nettsider.

WordPress + WooCommerce og utallige plugins
Et evig puslespill av oppdateringer og forbedringer. Dette punktet henger sammen med det forrige, men kunne hatt en egen liste eller post i seg selv. Økosystemet til WordPress er UTROLIG stort, og hver plugin krever sin egen kunnskap. Flere nettsider krever også egen funksjonalitet, og da handler det ofte om hvilken plugin som kan dekke behovet.

Wix
Vi jobber også med noen nettsider i Wix for kunder, som også er sitt eget system som krever kunnskap og erfaring

Complianz cookies og regelverket rundt sporing
Cookies og sporing er alltid et hett tema, og for oss er det viktig å være oppdatert med gjeldende regelverk og krav. Så vi trenger system som overholder dette, samt kontinuerlig læring for å vite hva som er gjeldende. Så dette bruker jeg også en del tid på.

Universell utforming
Også et tema vi må være oppdatert på, og passe på at nettsider (og andre ting) vi leverer er i henhold til gjeldende regler, krav, lover, osv.

CRM, e-post og kommunikasjon generelt…

HubSpot
For å holde oversikt på tilbud, leads og kommunikasjon mellom plattformer

Rise CRM
Vårt «hemmelige» verktøy for prosjektstyring og utsending av tilbud. Et ukjent og undervurdert verktøy som har utrolig mye fleksibilitet for en UTROLIG billig penge. Her har vi oversikt over prosjekter, oppgaver, kunder, informasjon, rutiner, utsending av tilbud og mye mer. Et helt uvurderlig verktøy faktisk.

Mailchimp
Brukes både for nyhetsbrev for kunder, men også for oss selv til å sende ut månedlige rapporter til kunder (og viktige beskjeder)

Mailpoet
Et alternativ til Mailchimp som vi bruker for flere kunder, hvor vi kan sende ut nyhetsbrev direkte fra nettsiden

Loopify
Enda et alternativ til Mailchimp – men for litt mer «high end» nyhetsbrev utsending/kunder med store lister. Mye funksjonalitet og mye moro

Sendgrid/SMTP
E-poster fra systemer til mennesker – uten å havne i spam. Dette brukes til å prøve å forebygge at skjemahenvendelser fra nettsider havner i søppel

Hosting, filer og andre systemer vi ikke kommer utenom…

DropBox
Brukes til lagring av filer for oss og kunder, klarer oss ikke uten denne

Altinn / Brønnøysund
Skjema, innrapportering og digitalt byråkrati.

Hostinger
Hosting av nettsider, for en trygg og solid server med mye funksjonalitet og ytelse

Proisp/One.com
Det vi brukte før Hostinger, og hvor vi fortsatt har en del domener og nettsider

Ninox
Rapportering/søknad for å fly drone

Kunstig intelligens og andre «shiny objects»…

Kunstig intelligens gir utrolig mye spennende muligheter – men med stor fare for «shiny objects syndrom». Jeg bruker MYE tid hver uke på å holde meg oppdatert på nye AI verktøy og funksjoner, men må være forsiktig så det ikke stjeler for mye tid, og at jeg legger fokus på riktig plass: Hvilke verktøy forenkler hverdagen og forbedrer arbeidet vårt? Kunne laget en egen liste på AI verktøy, men begrenser det til de jeg faktisk bruker litt tid på om dagen.

ChatGPT
Altså, needs no introduction. Denne klarer vi oss ikke uten, og den blir stadig mer nyttig – med alt fra tekst, video og bildegenerering til tasks, CustomGPTs og alt annet spennende man kan gjøre

Replicate
Litt mer avanserte AI funksjoner, som blant annet trene AI modeller o.l. Bildet til artikkelen er f.eks laget her (sammen med ChatGPT)

Loveable
Et verktøy vi utforsker om dagen, og som jeg bruker litt tid til å lære – kan revolusjonere mye innen internett.

Google AI Studio
Har du ikke prøvd denne har du en ny hverdag i vente – your welcome! Del skjerm med Google og få hjelp til HVA SOM HELST i NESTEN ALLE TYPER PROGRAMMER! Denne kan bli en gamechanger og en life saver.

Video-generering med AI
Bruker mye tid om dagen på å utforske AI-video, med alt fra Sora til andre verktøy. Går en spennende tid i vente her…

Jeg er jo ikke bare en digital markedsfører, jeg er jo også en daglig leder, som krever sitt…

Personal / Daglig leder
Jeg må jo både være oppdatert på regelverk og alt som gjelder ansatte og daglig ledelse, forsikringer, pensjon, offentlig, osv – så det krever sitt. Så får de ansatte avgjøre om jeg gjør en god jobb der… 🫣

Styre
Styrearbeid er også en greie – så her må jeg også overholde frister, krav osv osv

Trender / kunnskapsutvikling
Bruker mye tid på å lære, både innen faget men også innen ledelse, admin og annet – så det går det mye tid på

Tripletex / Regnskap
Brukes til regnskap og fakturering generelt – så man må jo ha litt kjennskap til tall og sånn…

Og tallet er….

Dette er på ingen måte en «skrytepost» – det er mer en øvelse for å se hvor mye man faktisk må ha litt peiling på i denne bransjen. Kanskje det kan være nyttig for de som jobber i bransjen selv, at det er noen tips til ting her som de ikke bruker – eller kanskje du/dere har noen gode tips dere ikke ser på listen her? Og kanskje det også er nyttig for studenter og andre som vurderer å gå inn i bransjen – det kan lønne seg å diversifisere kunnskap og skills. Og nå har jeg sikkert glemt en hel haug, men det får så være.

Jeg er uansett oppriktig nysgjerrig på om andre bransjer har det likt som dette – at det er like mye å sette seg inn i? Hvor mange ting/verktøy må du kunne?

Når det gjelder det totale antallet på denne listen, av verktøy og ting og tang jeg må kunne i ukentlig drift så er tallet… 69! Litt irriterende at det ikke var 70, så jeg får lære meg en til… Men hadde jeg tatt med alle plugins osv til WordPress så hadde nok tallet vært godt over 100, får trøste meg med det. Igjen, ikke en skryte-post… men det ble kanskje litt det allikevel…

Relaterte innlegg

Flere kjøp rett fra Instagram? Øk salget med Instagram Shop og produktmerking!

Flere kjøp rett fra Instagram? Øk salget med Instagram Shop og produktmerking!

De fleste av oss har scrollet gjennom Instagram, sett noe fristende – og umiddelbart tenkt «hvor får jeg tak i det der?» Og akkurat der ligger nøkkelen. For når du gjør det enkelt for folk å handle rett fra innholdet ditt, senker du terskelen for impulskjøp og øker sjansen for at folk trykker seg helt fram til betal nå.

Sosiale medier – fra en konstant stein i skoen, til vekst og økt synlighet

Sosiale medier – fra en konstant stein i skoen, til vekst og økt synlighet

Å jobbe med sosiale medier kan være utrolig frustrerende og tidkrevende når man er usikker på hva man holder på med. Som bedriftseier og markedsansvarlig vet man at digital markedsføring er viktig, men hva hjelper det, når SoMe er like uforutsigbart som havet på en stormfull dag? Det er heller ikke hjelpsomt at plattformene er i kontinuerlig endring, og at det som fungerte forrige uke ikke nødvendigvis fungerer i dag.. 

Klar for å komme i gang?

Ta kontakt

Pin It on Pinterest