Så, for å ikke gjøre for mye utav denne posten, vil jeg bare liste opp alle verktøy kategorisert sammen med en kort forklaring på hva jeg bruker det til. Jeg gidder heller ikke linke til alle, du finner de ved å Google. Jeg har helt sikkert glemt noen også, men hey – ingen er perfekt. For å sette ting i perspektiv, så er nesten samtlige av disse avanserte nok til å ha egne kurs/sertifikater – så her er det mye å sette seg inn i. Totalt antall ting vil du se et tall på helt i bunn.
Tungvekterne som er mye av kjernen i det jeg gjør…
Photoshop
For fiksing av bilder, Generativ AI og justeringer
InDesign
For oppsett av print/trykksaker (men Canva har tatt over mye av dette…)
Illustrator
For pixel-perfect design og ting som krever vektor grafikk
Premiere Pro
For mye av den «basice» video-redigeringen
After Effects
For de gangene videoene krever litt ekstra effekter, bevegelse, eller magi
Lightroom
Redigering av bilder
Media Encoder
For eksport av videofiler i riktig format
CapCut
For redigering av video på mobilen, spesielt til Sosiale Medier
Captions AI
For teksting av filmer til Sosiale Medier
Handbrake
Et go-to verktøy jeg alltid har brukt for komprimering av video-filer
For jobb med sosiale medier og div…
Meta Business Suite
Kjernen til Meta – her skjer mye av magien for kunder (og oss) på sosiale medier
Instagram
Kommer meg selvfølgelig ikke utenom denne, mye scrolling, inspo og posting
Facebook
Bruker fortsatt tid på facebook ifm annonsering, events, osv
TikTok
For inspirasjon og doomscrolling…
LinkedIn
«Circle-jerk» som jeg liker å kalle det, men et viktig verktøy for networking og business
YouTube
Mye posting av videoer for kunder skjer her
Google-universet, mitt andre hjem
Det som kan sies felles for alle Google-relaterte produkter er at det du kunne sist uke kan være totalt irrelevant denne uken. Og i tillegg til det kan de bestemme seg for å endre hele oppsett, brukergrensesnitt og funksjon over natten – så her er det alltid en fest!
Google Ads
Her tilbringes mye tid per måned, og mye tid på å holde seg oppdatert. Et av våre viktigste verktøy.
Google Ads Editor
For de litt mer avva tingene og når ting må skje i bulk – ctrl+C, ctrl+V forever
Google Analytics
Tall, grafer og bevis på at folk faktisk besøker nettsidene til kunder
Google Search Console
Brukes mye i SEO sammenheng, sammen med Google Analytics og andre Google ting
Google Data Studio
Brukes for rapporter og sammensetning av data fra flere kilder. Rapportering gjort «sexy»…
Google Merchants Account
For alle kunder med nettbutikker er vi ofte innom her og sjekker/tweaker
Google Min Bedrift
Et utrolig undervurdert verktøy for virksomheter, ofte brukt for kunder
Google Tag Manager
Sporing av resultater ifm markedsføring settes opp her
Google Calendar
KANSKJE MIN ALLER VIKTIGSTE RESSURS, her har jeg daglige gjøremål, sjekklister og påminnelser frem i tid
Google Cloud/API
For API nøkler, anti spam osv på nettsider må jeg innom denne herlige suppa…
Google Drive
Til lagring og deling av diverse filer, samt andre spennende funksjoner
Google Trends
For innledende analyser ifm SEO (søkemotor optimalisering)
Google Gemini
Et godt alternativ til ChatGPT, med egne fordeler og funksjoner
Google Chrome + tools
Google har utrolig mange nyttige utvidelser som vi bruker til diverse ting, alt i fra Clipboard History (husker de siste 150 ting du kopierte) til tag inspectors, SEO verktøy osv osv – kunne hatt en egen post om bare dette.
Microsoft-verden og annet kontor-kaos
Bing Places
Yup, det finnes, og jeg bruker det faktisk av og til…
Microsoft Ads
Google Ads sin litt mindre kul fetter – men fortsatt nyttig.
Microsoft Teams
Stort sett alt av møter skjer her, om det ikke skjer på de kule tropiske kontorene våre eller hos kunder
Outlook
Vår trofaste e-post klient, sortert i mapper etter kunder og annet nyttig
Excel (eller i noen tilfeller Google Sheets eller Numbers)
Dette kommer vi oss ikke uten, og brukes til diverse oppgaver
Word (eller i noen tilfeller Pages)
Også et verktøy man ikke kommer seg utenom
PowerPoint
Brukes fortsatt i noen tilfeller, eller når kunder ønsker det for sine presentasjoner. Ellers går det i Canva.
Kamera, lyd og lys – når ting skal filmes…
Sony Kamera
Sony kamera brukes til foto og film, og som alt profesjonelt utstyr krever det en del kunnskap og erfaring å bruke riktig
DJI Kamera
DJI Ronin 4D er hoved kamera til video, og er et helt annet system enn Sony
Drone
Her kreves sertifikat og forsinkring, planlegging iht lovverk og regler, samt at man faktisk skal vite hvordan man flyr
Lyssetting
Dette er en kunst i seg selv, og noe som avhenger av lokasjon og flere andre ting
Lyd
Hvis lyden er dårlig, ser ingen videoen. Punktum. Derfor er det å kunne riktig lyd-setting også viktig
Web, SEO, design, trykk…
Basic koding
Litt HTML, litt CSS og litt banning. Det nokså mye av min hverdag går i… Men takk Gud for AI som gjør at jeg banner litt sjeldnere.
SEO
En VIKTIG del av arbeidet vi gjør er å være oppdatert på hva som skal til for å bli synlig på nett, og jobbe med dette
Webdesign
Mesteparten av arbeidet jeg gjør går under dette punktet – vi har ørten kunder med nettsider, og det er flere daglige gjøremål for å justere, endre eller sette opp nye nettsider.
WordPress + WooCommerce og utallige plugins
Et evig puslespill av oppdateringer og forbedringer. Dette punktet henger sammen med det forrige, men kunne hatt en egen liste eller post i seg selv. Økosystemet til WordPress er UTROLIG stort, og hver plugin krever sin egen kunnskap. Flere nettsider krever også egen funksjonalitet, og da handler det ofte om hvilken plugin som kan dekke behovet.
Wix
Vi jobber også med noen nettsider i Wix for kunder, som også er sitt eget system som krever kunnskap og erfaring
Complianz cookies og regelverket rundt sporing
Cookies og sporing er alltid et hett tema, og for oss er det viktig å være oppdatert med gjeldende regelverk og krav. Så vi trenger system som overholder dette, samt kontinuerlig læring for å vite hva som er gjeldende. Så dette bruker jeg også en del tid på.
Universell utforming
Også et tema vi må være oppdatert på, og passe på at nettsider (og andre ting) vi leverer er i henhold til gjeldende regler, krav, lover, osv.
CRM, e-post og kommunikasjon generelt…
HubSpot
For å holde oversikt på tilbud, leads og kommunikasjon mellom plattformer
Rise CRM
Vårt «hemmelige» verktøy for prosjektstyring og utsending av tilbud. Et ukjent og undervurdert verktøy som har utrolig mye fleksibilitet for en UTROLIG billig penge. Her har vi oversikt over prosjekter, oppgaver, kunder, informasjon, rutiner, utsending av tilbud og mye mer. Et helt uvurderlig verktøy faktisk.
Mailchimp
Brukes både for nyhetsbrev for kunder, men også for oss selv til å sende ut månedlige rapporter til kunder (og viktige beskjeder)
Mailpoet
Et alternativ til Mailchimp som vi bruker for flere kunder, hvor vi kan sende ut nyhetsbrev direkte fra nettsiden
Loopify
Enda et alternativ til Mailchimp – men for litt mer «high end» nyhetsbrev utsending/kunder med store lister. Mye funksjonalitet og mye moro
Sendgrid/SMTP
E-poster fra systemer til mennesker – uten å havne i spam. Dette brukes til å prøve å forebygge at skjemahenvendelser fra nettsider havner i søppel
Hosting, filer og andre systemer vi ikke kommer utenom…
DropBox
Brukes til lagring av filer for oss og kunder, klarer oss ikke uten denne
Altinn / Brønnøysund
Skjema, innrapportering og digitalt byråkrati.
Hostinger
Hosting av nettsider, for en trygg og solid server med mye funksjonalitet og ytelse
Proisp/One.com
Det vi brukte før Hostinger, og hvor vi fortsatt har en del domener og nettsider
Ninox
Rapportering/søknad for å fly drone
Kunstig intelligens og andre «shiny objects»…
Kunstig intelligens gir utrolig mye spennende muligheter – men med stor fare for «shiny objects syndrom». Jeg bruker MYE tid hver uke på å holde meg oppdatert på nye AI verktøy og funksjoner, men må være forsiktig så det ikke stjeler for mye tid, og at jeg legger fokus på riktig plass: Hvilke verktøy forenkler hverdagen og forbedrer arbeidet vårt? Kunne laget en egen liste på AI verktøy, men begrenser det til de jeg faktisk bruker litt tid på om dagen.
ChatGPT
Altså, needs no introduction. Denne klarer vi oss ikke uten, og den blir stadig mer nyttig – med alt fra tekst, video og bildegenerering til tasks, CustomGPTs og alt annet spennende man kan gjøre
Replicate
Litt mer avanserte AI funksjoner, som blant annet trene AI modeller o.l. Bildet til artikkelen er f.eks laget her (sammen med ChatGPT)
Loveable
Et verktøy vi utforsker om dagen, og som jeg bruker litt tid til å lære – kan revolusjonere mye innen internett.
Google AI Studio
Har du ikke prøvd denne har du en ny hverdag i vente – your welcome! Del skjerm med Google og få hjelp til HVA SOM HELST i NESTEN ALLE TYPER PROGRAMMER! Denne kan bli en gamechanger og en life saver.
Video-generering med AI
Bruker mye tid om dagen på å utforske AI-video, med alt fra Sora til andre verktøy. Går en spennende tid i vente her…
Jeg er jo ikke bare en digital markedsfører, jeg er jo også en daglig leder, som krever sitt…
Personal / Daglig leder
Jeg må jo både være oppdatert på regelverk og alt som gjelder ansatte og daglig ledelse, forsikringer, pensjon, offentlig, osv – så det krever sitt. Så får de ansatte avgjøre om jeg gjør en god jobb der… 🫣
Styre
Styrearbeid er også en greie – så her må jeg også overholde frister, krav osv osv
Trender / kunnskapsutvikling
Bruker mye tid på å lære, både innen faget men også innen ledelse, admin og annet – så det går det mye tid på
Tripletex / Regnskap
Brukes til regnskap og fakturering generelt – så man må jo ha litt kjennskap til tall og sånn…
Og tallet er….
Dette er på ingen måte en «skrytepost» – det er mer en øvelse for å se hvor mye man faktisk må ha litt peiling på i denne bransjen. Kanskje det kan være nyttig for de som jobber i bransjen selv, at det er noen tips til ting her som de ikke bruker – eller kanskje du/dere har noen gode tips dere ikke ser på listen her? Og kanskje det også er nyttig for studenter og andre som vurderer å gå inn i bransjen – det kan lønne seg å diversifisere kunnskap og skills. Og nå har jeg sikkert glemt en hel haug, men det får så være.
Jeg er uansett oppriktig nysgjerrig på om andre bransjer har det likt som dette – at det er like mye å sette seg inn i? Hvor mange ting/verktøy må du kunne?
Når det gjelder det totale antallet på denne listen, av verktøy og ting og tang jeg må kunne i ukentlig drift så er tallet… 69! Litt irriterende at det ikke var 70, så jeg får lære meg en til… Men hadde jeg tatt med alle plugins osv til WordPress så hadde nok tallet vært godt over 100, får trøste meg med det. Igjen, ikke en skryte-post… men det ble kanskje litt det allikevel…