fbpx ...

Hva er en god CTR/CPC/CTA i 2022 for digital annonsering?

Spørsmål vi får i forbindelse med annonsering på Google er ofte relatert til hva en kan forvente av klikk-rate og kost per klikk eller konvertering på disse annonsene. Stort sett varierer dette i henhold til bransje og andre faktorer, men det finnes noen referanseverdier man kan ta utgangspunkt i.

«Er dette en god klikkfrekvens?»

«Hvorfor er kostnaden per konvertering høy? Er dette i tråd med våre konkurrenter?»

«Hva er en god konverteringsfrekvens?»

Dette er typiske spørsmål som kan dukke opp når vi prater om annonsering i digitale medier, men spesielt i forbindelse med annonsering på Google. Standard referanseverdier på slikt kan endre seg eller bli utdatert, så å holde seg oppdatert på standard-tall i bransjen er greit for å vite litt hva man skal forholde seg til med slike spørsmål.

Wordstream av LOCALiQ publiserte nylig sine funn for søkeannonsering i 2021.

Tallene består av datapunkter fra tusenvis av kampanjer i både Google og Microsoft Ads for de 20 største bransjene. Merk, derimot, at dette er stort sett tall fra USA, men vi kan nok uansett dra paralleller i det norske markedet også. Noen av de næringene som er representert er:

Kunst og underholdning
Bil og motor
Utdanning
Finans og forsikring
Helse og fitness
Shopping og detaljhandel
Reise

Det er også viktig å huske på at tallene som følger er utgangspunkt for hva som kan forventes, men at det kan uansett variere stort på grunn av flere faktorer.

I denne rapporten finner vi referanseverdier innen søk- og displaykampanjer både for Google og Microsoft Ads for følgdende tall:

Klikkfrekvens (CTR)
Gjennomsnittlig kostnad per klikk (CPC)
Konverteringsfrekvens (CVR)
Kostnad per konvertering/lead (CPA)

Gjennomsnittlig klikkfrekvens (CTR) i Google Ads etter bransje

search advertising benchmarks average click through rate 1

Den gjennomsnittlige klikkfrekvensen på tvers av alle bransjer var i følge Search Engine Journal på 3,17% i 2021. I følge LOCALiQs data, derimot, lå bransjene de samlet data for på et gjennomsnitt over 6%. Sammenlignet med da de først begynte å samle inn data i 2015, var gjennomsnittlig CTR (klikkfrekvens) for søkeannonser helt nede på 1,35 %. Så det er tydelig at annonser på Google blir mer vanlige å klikke på.

Bedriftskategorien som kan vise til høyest CTR er innen Kunst & Underholdning, med hele 10,67% CTR (klikkfrekvens).

I den andre enden av spekteret var Advokater og juridiske tjenester med en CTR (klikkfrekvens) på 3,84%.

Merk at CTR-beregningen bør kun brukes som én indikator på ytelse, ikke som en fullverdig vurdering av annonsene når du prøver å finne ut om annonsene dine gjør det bra eller ikke.

Det er mange faktorer som kan påvirke CTR, inkludert:

  • Konkurrentene dine (Er søkeresultatet saturert?)
  • Budet ditt
  • Din plassering på siden
  • Annonsetekstens relevans
  • Målretting mot publikum

Når man analyserer annonsene, gir Google en indikator på ytelse i form av «optimalisings-score» og kvalitetspoeng. Hvis den gjennomsnittlige CTR-en er lavere enn andre i bransjen, vil Google gi beskjed om dette, og man kan gjøre tiltak.

Gjennomsnittlig kostnad per klikk (CPC) i Google Ads etter bransje

search advertising benchmarks 2021 average cost per click

Advokater & juridiske tjenester har ikke bare den laveste klikkfrekvensen, men de har også i følge rapporten den høyeste gjennomsnittlige CPC (kost per klikk). I 2021 var gjennomsnittlig CPC for denne bransjen $8,67. Dette gjennomsnittet er ikke overraskende, gitt den høyere enn gjennomsnittlige kostnaden det koster å skaffe en kunde.

I det nedre sjiktet hadde eiendoms- og reisebransjen laveste gjennomsnittlig CPC (kost per klikk) på $1,40.

Som ved CTR (klikkfrekvensen), er dette bare én indikator på ytelse, og gir ikke et helhetlig bilde alene.

Annonsene kan for eksempel vise en lav gjennomsnittlig CPC og en lav CTR. Dette kan f.eks bety at budene på annonsene ikke er høye nok til å være konkurransedyktige i markedet, og det kan være lurt å vurdere å øke budene.

På en annen side, hvis man har en høyere enn gjennomsnittlig CPC, bør man overvåke disse nærmere for å se om det kan gjøres tiltak, eller om kosten kan forsvares iht de målene som er satt.

Gjennomsnittlig konverteringsfrekvens i Google Ads etter bransje

search advertising benchmarks average conversion rate

Gjennomsnittlig konverteringsfrekvens beregnes fra antall potensielle salg/salg man får delt på antall klikk fra annonsen.

Når man ser på tallene fra 2021, varierte den gjennomsnittlige konverteringsfrekvensen sterkt på tvers av bransjer.

Den beste konverteringsfrekvensen hadde Dyr & Kjæledyr med 19,19%, fulgt av Leger og Kirurger med 19,15%.

Bransjene som hadde den laveste konverteringsfrekvensen inkluderer:

Møbler: 3,25 %
Eiendom: 3,93 %
Klær/mote og smykker: 3,60 %

Når man ser på disse bransjene og produktene/tjenestene de tilbyr, kan man si at disse konverterings-tallene virker fornuftige.

Når det gjelder f.eks møbler, så er dette en typisk kategori hvor kunder gjør mye research på nettet før de foretar et kjøp. Og ikke ikke bare det; på grunn av den høye prisen på møbler ender mange kunder opp med å handle i butikker i stedet for på nett. Det samme gjelder f.eks eiendom – dette er en typisk ting man ikke bare kjøper på nett uten videre.

I klesbransjen kan det føles som om det dukker opp nye merker og butikker hver dag. Hvis man gjør et enkelt søk etter «Nike joggesko,» har mengden av selgere og forhandlere for denne typen produkter skutt i været de siste årene.

Mengden konkurranse kan påvirke til en viss grad hvor god konverteringsfrekvens man oppnår. Men også mye annet spiller inn i hvordan man presterer med konverteringer, som f.eks:

  • Hva som defineres som en konvertering
  • Hvor enkelt er det for en kunde å gjennomføre en konvertering
  • Pris på produkt/tjeneste
  • Opplevelse av landingssiden/nettsiden
  • Relevans på annonse og det de forventer å finne
  • Mye mer…

Gjennomsnittlig kostnad per konvertering/lead (CPA) i Google Ads etter bransje

search advertising benchmarks average cost per lead

Gjennomsnittlig kostnad per konvertering/lead er en viktig KPI (Key Performance Indicator) / nøkkeltall som annonsører bør vie ekstra oppmerksomhet til når man analyserer resultater.

Det er ingen overraskelse at enkelte bransjer har en mye høyere CPA (Cost Per Acquisition / Kostnad per konvertering) sammenlignet med andre bransjer. Noen av faktorene som kan påvirke CPA inkluderer:

  • Gjennomsnittlig CPC
  • Gjennomsnittlig CTR (dette påvirker din CPC)
  • Målgruppemålretting.
  • Konverteringsfrekvens.
  • Typen produkt/tjeneste du selger

Advokat & juridiske tjenester hadde den høyeste CPA av alle bransjer på hele $73,70, eller nærmere 800 kroner på konvertering. Dette er ikke veldig overraskende med tanke på hvor mye kamp det er om kunder, og generelt hvor lukrativ en kunde kan være i denne bransjen.

Fra et forbrukerperspektiv gjør man sannsynligvis mye research før man tar en beslutning og kontakter noen i denne bransjen.

Og selv om CPA kan være høy, mener mange bedrifter i den bransjen at det er verdt investeringen, med tanke på avkastningen for hver enkelt kunde de får. Dette går igjen hos mange bransjer.

De bransjene som har billigere produkter og tjenester har stort sett oftere et lavere CPA-mål. Bransjene som viste den laveste CPA i 2021 var Dyr og Kjæledyr på $14,88, etterfulgt av Bilverksted og forhandlere av bil-deler på $17,81.

Oppsummering

Hvis du befinner deg i den nedre enden av spekteret sammenlignet med andre i din bransje, ikke bekymre deg! Disse referansene er kun ment som et utgangspunkt, og en innsikt i hva en undersøkelse viser.

Hvis du sliter med å forbedre ytelsen til annonsene, kan du prøve å følge disse genetelle tipsene:

  1. Sett riktige (og realistiske) mål for kampanjene dine.
  2. Test ut andre søkemotorer enn Google.
  3. Velg riktig(e) budsjett(er) for kampanjene dine.
  4. Gjennomfør gode søkeords-analyser før du setter i gang
  5. Fokuser på annonse-optimalisering og forbedring av kvalitetspoeng
  6. Ikke glem at de fleste i dag browser på mobilen sin!

Relaterte innlegg

Bli klar for Google Analytics 4 – lagre historisk trafikk/data

Bli klar for Google Analytics 4 – lagre historisk trafikk/data

Mens det såvidt begynner å gå opp for oss at den analytics vi kjenner i dag snart vil slutte å eksistere, så dukker det opp en del spørsmål i den anledning - og da spesielt vedrørende historisk data: Hva gjør jeg med all historikk i Analytics, og hva er eventuelt den...

Norges første med revolusjonerende nytt kamera DJI Ronin 4D fra DJI?

Norges første med revolusjonerende nytt kamera DJI Ronin 4D fra DJI?

Vi har lenge gledet oss til å få inn dette kameraet, fra det begynte å sirkulere rykter om et slikt kamera - til det plutselig dukket opp masse reviews på Youtube i slutten av 2021. Kameraet har en del finurlige løsninger som er perfekte for oss som stort sett lager...

Hvor viktig er det å havne på toppen av Google søkeresultat?

Hvor viktig er det å havne på toppen av Google søkeresultat?

Vi har alltid visst at det å havne høyt oppe i søkeresultater er viktig for å få trafikk inn til nettsiden. Studier* viser at dersom du havner øverst i søkeresultatene er det hele 43% sjanse for at de klikker på nettopp din nettside. Med andre ord så betyr det at nesten halvparten av alle som søker på gitt søkeord klikker på linken til din nettside. Det kan være mye potensiell trafikk!

Vil du jobbe med oss?

Send inn en forespørsel

Pin It on Pinterest