Noen byråer prøver å hevde at de kan garantere resultater i Google søk på nettside, eller at de har en «hack» eller et «spesielt» forhold til søkemotorene som gir dem en «fasit» på hvordan de skal få deg på topp i søkeresultat. Dette stemmer ikke. For å havne på topp i søkemotorer i dag kreves det mye arbeid, og selv da er det ikke sikkert man klarer å oppnå en topp plassering.
Hva avgjør rangering i google søk på nettside på ?
For å rangere i søkemotorer er det veldig mange faktorer som spiller inn – faktisk så mange at man vet ikke helt sikkert hva som avgjør plasseringen. Det finnes utallige teorier der ute om hva som bestemmer rangering i søk. Noen av dem er så og si bekreftet, mens andre er mer spekulasjon. Faktum er at Google er veldig tilbakeholdne med hva som avgjør plasseringer i søkeresultat. Flere «profesjonelle spekulanter» bruker mye tid på å prøve å tyde og «dekryptere» Google sine algoritmer, og det finnes flere nettsider som tar for seg hva Google sier og prøver å tyde dette. En av disse, som vi sjekker jevnlig for informasjon, er Search Engine Journal – en nettside som tar for seg oppdateringer i søkemotor-verden og skriver nyttige artikler om dette.
Noen av de tingene vi vet har en positiv effekt på Google søk er:
Godt innhold
Man skal ikke kimse av godt og innholdsrikt materiale på nettsiden. Google kan sammenliknes med en butikk – de ønsker å vise de beste «varene» sine på de beste plasseringene. Dersom de sender søkere inn på nettsider som er urelevant til det som søkes på, eller som inneholder lite informasjon, risikerer man at de stikker rett ut igjen av nettsiden. Og hadde dette skjedd for ofte hadde Google risikert å miste søkere fordi de alltid viser «feil informasjon». Derfor legges det utrolig mye arbeid i å vise riktige resultater til søk – og derfor handler godt SEO arbeid i bunn og grunn om å produsere godt innhold.
Geografiske søkeord
Driver du en lokal virksomhet kan det ofte hjelpe veldig på å bruke stedsnavn i tekster, og spesielt i footeren/bunn på nettsiden. Dette ser vi ofte har en positiv effekt på søkeresultat når noen for eksempel googler «Legetime Stavanger» eller tilsvarende.
Som et lite teknisk tillegg til dette, er det også en idé å legge inn Schema Markup på nettsiden, dette er en kodesnutt som kan legges på nettsiden for å fortelle Google hvor du befinner deg geografisk (samt andre ting som kan hjelpe). Sjekk gjerne ut denne linken med diverse tekniske verktøy.
Google Min Bedrift
Google Min Bedrift hjelper kanskje ikke direkte på opprykk i søkeresultater – men dette er et verktøy som brukes mer og mer av bedrifter i dag for å kunne tilby mer informasjon i Google søk på nettside når noen søker opp firmaet ditt. Her kan man legge ut bilder, skrive åpningstider, svare på anmeldelser, chatte direkte med kunder – og mye mer. Denne tjenesten utvikles i et raskt tempo, og det er lurt å henge med i svingene for å få best mulig utnytte av denne. Les mer om Google Min Bedrift og hva det kan brukes til her.
Linker og referanser
Hvorvidt denne har noen stor effekt er ikke godt å si, men veldig mange profesjonelle sverger til denne strategien. Det handler rett og slett om å få andre nettsider til å linke til din nettside. Dette kalles «backlinking» på fagspråket. Dette skaper en såkalt «autoritet» for nettsiden din, som sier til Google at «Hey, det er mange nettsider som linker til denne nettsiden – det betyr at det må være mye god informasjon her som folk synes er nyttig. Da bør vi også gi denne en bedre plass i søkeresultat!». Dette gjøres f.eks ved at man kontakter andre nettsider som kanskje er i samme bransje og spør om de kan linke til dere i en artikkel, eller liknende. Man kan også passe på at diverse katalog-nettsider (gulesider, 1881, osv) har riktig nettside-adresse slik dere får såkalte «backlinks» fra disse. Teoriene er – desto større og viktigere sidere som linker til dere, desto mer teller linkene. Pass på, derimot, at dere ikke kjøper en slik tjeneste fra folk som bare plasserer linker i kommentar-felt på alle tenkelige sider – altså spammer linken til nettsiden din rundt omkring, dette kan føre til at du havner lenger ned i søk pga at Google straffer deg.
Sosiale Medier
Denne henger litt sammen med forrige punkt – bruker man Sosiale Medier aktivt vil man kunne linke til nettsiden, artikler osv i diverse poster man legger ut. Selv om ikke dette heller har noen bevist effekt på organisk plassering i Google søk på nettside – så får man uansett mer trafikk inn på nettsiden fra Sosiale Medier – og trafikk er alltid positivt. Opplever Google at nettsiden har mye besøk, teller dette positivt.
Tid (og alder på nettstedet)
Tid sies også å spille en rolle. Å indeksere nettsider kan ta tid, og selv om det gjøres tiltak så kan det ta flere uker og måneder før man ser resultat. Så det gjelder å smøre seg med tålmodighet. Alderen på nettsiden kan også spille en rolle på plasseringen – dersom det er en nettside som har vært i flere år, anser Google dette som en stabil og gammel nettside som ikke bare plutselig har kommet, eller plutselig bare forsvinner.
HUSK: Dersom du gjør endringer/oppdateringer på nettsiden som fører til endringer i linker osv bør du sende inn et sitemap til Google Search Console slik at Google får beskjed om endringer på nettsiden din og kan justere hva som vises i søk.
Viktige tekniske faktorer for Google søk på nettside
Her er det også mye debatt om hva som faktisk spiller en rolle – men Google selv har gått ut og sagt at dårlige nettsider som ikke følger dagens standarder vil kunne bli straffet i søk for dette. Det gjelder f.eks følgende områder:
Hastighet – Laster nettsiden din raskere enn 2 sekunder? Folk liker ikke å vente på treige nettsider, og det gjør ikke Google heller. Sørg for at nettsiden er optimalisert for fart og ytelse.
Sikkerhet – Bruker nettsiden din https/ssl sertifikat? Dersom ikke, kan du risikere at besøkende til nettsiden din møter en svær advarsel fra Google om at man ikke burde fortsette til nettsiden.
Responsivt – Er nettsiden din tilpasset for mobil og mindre skjermer? Google rullet for en stund ut sin «mobile first» oppdatering. Dette betyr at nettsider som er laget med smart-telefon i tankene vil bli prioritert i søk.
Core Web Vitals – Dette er et relativt nytt begrep fra Google som har fått mye oppmerksomhet og betydning i det siste, og omhandler den generelle tekniske tilstanden til nettsiden. Dersom nettsiden scorer lavt på denne, kan det bety lavere rangering.
Det finnes verktøy man kan bruke for å sjekke tilstanden til nettsiden – enten Google sin egne Google Pagespeed Insight, eller for eksempel GT Metrix sitt verktøy som gir en god indikasjon på status til nettsiden.
Google Ads
Den eneste sikre muligheten til å havne høyt opp i søk er annonsering på Google – men også dette avhenger av diverse ting: Hvor mye har du i budsjett, hvor mye koster søkeordene, hvilke ord vil du rangere på, hva er kvaliteten på annonsene og landingssidene, osv. Med annonsering kan du by på søkeord som er viktige for din bedrift, og på den måten få vist annonser (som likner på vanlige resultat) på toppen eller bunn av førstesiden. Annonsering på Google blir mer og mer aktuelt for firmaer ettersom Google legger mer fokus på dette, og organiske/gratis resultat presses mer ned på siden.
Oppsummering
Det finnes nok flere ting vi kunne pratet om i denne artikkelen, men ved å ta utgangspunkt i det som skrives over så har man en god blanding strategier man kan prøve. Som en liten bonus så kan vi også nevne «Keyword Research» – eller søkeord research. Selv om søkeord i dag alene ikke nødvendigvis har samme relevans og betydning som det en gang hadde, så spiller det fortsatt en viktig rolle. Google søk på nettside er smart nok til å skjønne synonymer og ord av liknende betydning når man søker – så det er en fordel å prøve å bruke forskjellige ord og uttrykk når man lager innhold på nettsiden. Noen verktøy som vi ofte bruker når vi skal finne populære søkeord og få ideer til ting man kan skrive om er:
- Answer The Public
- Google Trends
- Google Search Console (må kobles til nettsiden din – viser hva folk søker for å finne deg)
- Google Ads Keyword Planner (krever en Google Ads konto)
Les også gjerne mer om Digital Synlighet og hva vi kan tilby for å hjelpe deg/din bedrift å få mer trafikk til nettsiden, og mer konkrete konverteringer som kan føre til salg og kontakter.