Forstå Google Analytics 4 bedre !

Google Analytics 4 (GA4) er den nyeste versjonen av Google Analytics-plattformen, og den bringer med seg flere forbedringer og funksjoner som hjelper bedrifter med å få bedre innsikt i brukeratferd og ytelse.

Google Analytics er verdens mest brukte webanalyse-plattform, og har lenge vært et uvurderlig verktøy som lar bedrifter og analytikere/markedsførere forstå brukere og oppførsel på web bedre. I Juli 2023 ble den kjente og kjære tradisjonelle Universal Analytics (UA) avviklet, og erstattet med en forbedret plattform ved det sexy navnet Google Analytics 4 (GA4). Med mer avansert sporingsmekanisme og analysefunksjoner, tilpasset for en mer moderne digital hverdag, og bedre tilrettelagt iht GDPR – gir GA4 relevant og verdifull informasjon for å forstå brukerne, forbedre brukeropplevelsen, optimalisere for konverteringer og finne muligheter i dataen. I denne artikkelen vil vi utforske hvordan du kan forstå Google Analytics 4 bedre og gi noen gode tips for å utnytte plattformen til det fulle.

Hva er Google Analytics 4?

Google Analytics 4 er en videreutvikling av den tradisjonelle Universal Analytics (UA). Det som gjør GA4 annerledes, er fokuset på en hendelsesbasert sporingsmodell i stedet for sidevisningssporing. Det betyr at alle brukerinteraksjoner på nettstedet ditt, som sidevisninger, klikk, videoavspillinger, og annet, betraktes som hendelser som kan spores individuelt.

Denne nye tilnærmingen gjør det mulig for brukere å få en mer helhetlig forståelse av hvordan brukerne samhandler med nettstedet, uavhengig av hvilken enhet de bruker, og gir mer detaljert innsikt i brukeratferd og konverteringsmønstre.

Fra UA -> GA4

Hvorfor endre noe som fønker?? Vi, som mange andre, funderte på dette spørsmålet en da Google for en tid tilbake sendte oss varsler om at Universal Analytics skulle avvikles, og erstattes med Google Analytics 4. Det skapte forvirring for mange som allerede mente at UA fungerte bra, og frustrasjon når man skulle prøve å lære seg GA4 som virket å endre seg daglig i en periode, og samtidig ikke fremsto like ryddig og forståelig. Heldigvis har det blitt noe bedre siden den gang…

En av hovedgrunnene til endringen er at Google Analytics (UA) var avhengig av informasjonskapsler for å kunne spore atferden til brukere, mens den nye plattformen til Google Analytics (GA4) bruker en hendelsesbasert modell som tillater å spore brukerinteraksjonen på tvers av flere enheter gjennom maskinlæring og sporing. Noe som er mer gunstig iht personvern, men også fungerer bedre mtp samhandlingen mellom plattformer, enheter, og software.

Det ble altså lagt til to viktige endringer:

  1. Nettleseradferd: som kan måle på tvers av enheter og plattformer.
  2. Personvern: at mindre brukerdata blir observert via informasjonskapsler, og at det ble iverksatt for å beskytte brukerens anonymitet.

Dette betyr at GA4 introduserte flere sporingsegenskaper som gir mer konkret og dypere innsikt for reisen til en bruker, nøyaktigere oversikt over konverteringer på app og nett, samt tilpasningsdyktige rapporter som er spesifikke for bedriftens behov.

Gjør deg klar til suksess

For å få fullt utbytte av, og bedre oversikt over Google Analytics 4, anbefales det å ta kurs i GA4 om man vil lære mer om plattformen. Slike kurs kan man ta gratis på Skillshop, som er et partnerskap med Google.

Er du vant med tidligere Google Analytics- versjon, og har nettopp begynt med GA4 – så synes du kanskje det er uvant og knotete. Du er ikke alene – men ved å benytte Skillshop, utforske de forskjellige dataene og funksjoner, samt se på YouTube – så får du fort teken på det. Eller du kan spørre oss om hjelp eller en innføring.

Har du enda ikke byttet til Google Analytics 4, så kan du ta en titt på Guide – Slik går du over til Google Analytics 4. Har du prøvd å få det konfigurert, men endt opp med å ikke fullføre? Da bør du sjekke ut konfigureringsassistenten.

Og sist men ikke minst – husk å knytte Google Adwords inn til GA4 dersom du kjører annonser på Google.

For annonsering så bør du være sikker på at du har bekreftet at Google Ads-koblingene er satt opp riktig, lagt til relevante mål, og at du har riktige konverteringer og målgrupper. Vi anbefaler egentlig at man kobler til Google Tag Manager for å få bedre kontroll og utbytte av dataen, men det er et eget tema i seg selv.

Behersk funksjonene GA4 tilbyr, som UA ikke gjorde

Det har kommet flere nye og bedre funksjoner i GA4 som er skreddersydd for å hjelpe bedrifter og brukere å få innsikten og dataen de vil ha. Man kan sette opp egne rapporter, eller velge fra et galleri av maler. Og man kan i tillegg justere selve dashbordet og menyvalgene for bedre tilrettelegge for forskjellige behov. Noen eksempler på rapporter og data-valg:

  • Forretningsmål-samlingen
    Forretningsmål-samlingen innebærer å få en skreddesydd samling av rapporter basert på informasjonen du oppgir bedriften om bedriften din. For å kunne få forretningsmål-samlingen er det utrolig viktig at du oppgir bedriftinformasjon under konfigurering. Les mer og sjekk ut hvordan du kan få en oversikt ved å følge denne linken.
  • Tilpass eller skreddersydde hjemmesider
    Mens UA viset det samme data til alle brukere (med mindre du har brukt google tags og analysert kilde/medium som trinn-prosjekt) har GA4 gjort funksjonaliteten mye enklere ved å vise frem produktbruk og brukersignaler for å tilpasse opplevelsen
  • Analytics intelligens
    Disse funksjonene er utviklet og er under utvikling av maskinlæring, hvor du kan gi automatiserte og tilpassede innsikter i analysen på flere steder i GA4 for å varsle deg om betydelige endringer eller nye trender i dataene dine.
  • Forbedret hendelsesmåling
    Ved at du aktiverer hendelser direkte i GA4 for å måle interaksjoner med innholdet ditt, for eksempel skjema-interaksjoner, nedlastinger og videobruksside.
  • Tverr-enhet/plattform-målgrupper
    Fordi GA4 er bygget for tverr-enhet-måling, fanger det opp og forener flere berøringspunkter gjennom brukerreisen – og kan bruke denne informasjonen til å forbedre annonsemålgruppene dine.
  • Forutsigende målgrupper
    I UA ble målgrupper satt sammen bare basert på tidligere adferd uten slutninger. GA4 bruker kunstig intelligens for å bygge forutsigende målgrupper, for eksempel brukere som forutsies å foreta et kjøp i løpet av de neste syv dagene.
    Merk at forutsigende analysemodeller krever tilstrekkelig data, og du kan lære mer om forutsigende metrikker og krav til kvalifisering her.
  • Bygging av Analytics-målgrupper i Google Ads
    I UA kunne du opprette målgrupper og importere dem til Ads, men med GA4 kan du opprette vanlige og forutsigende målgrupper i Ads når du kobler kontoene.

Relaterte innlegg

ANTI-kvelden – en god oppladning Før vi tok turen til ANTI, brukte vi kvelden i forkant på å fylle tankene med kunst og kultur –

Instagram selv har vært tydelige: Hashtags alene gir ikke lenger økt rekkevidde. Nå peker pilene mot ALT-tekst – alternative tekstbeskrivelser – som en langt viktigere faktor for synlighet og søkbarhet på plattformen.
Når sommeren nærmer seg og tempoet roer seg i mange bedrifter, er det lett å tenke at også sosiale medier kan ta ferie. Men en liten innsats i sommermånedene kan gi stor

André

hjelper deg gjerne i gang med ditt neste prosjekt. Ta kontakt direkte eller send inn skjema så kommer vi tilbake til deg i en brenning!