Verktøy jeg ikke klarer meg uten på jobb – Daniel Thu

Etter flere år i bransjen har jeg funnet ut flere ting. Noe av det som kan nevnes er at; timene går alt for fort, alle er norgesmestere i design, og at uansett hvor effektiv og selvstendig man ønsker å være så klarer man seg ikke uten gode verktøy i den digitale toolboksen. Denne listen er en oversikt over forskjellige verktøy som i forskjellig grad har blitt en del av min jobbhverdag, og som jeg ikke hadde klart meg uten. Flere av disse er sikkert kjente for mange av dere, men jeg er sikker på at det er noen gullgruver inni her som du vil være takknemlig for i ettertid. God lesning!

Innholdsfortegnelse:

  1. Clipboard History Pro – husker hva du kopierer
  2. Canva – perfekt for design og mye annet
  3. Recordit – tar opp skjermen din for enkel deling
  4. Rise CRM – det perfekte prosjektverktøyet (for oss)
  5. Go full page – ta skjermbilder av nettsider
  6. Pexels, Unsplash og Freepik – bilde- og illustrasjons-banker
  7. Wappalyzer – teknisk info om nettsider
  8. Birme – kjapp cropping / omgjøring av bilder
  9. CapCut – redigering av video på mobilen
  10. WordPress – verdens mest brukte CMS
  11. Tips til andre verktøy? Let me know!
Clipboard history pro

Clipboard History Pro – Husker hva du kopierer

Er det et verktøy jeg VIRKELIG har blitt avhengig av, så er det dette. Hvor ofte har det ikke skjedd at du har kopiert ut noe viktig som du skulle lime inn igjen, for så at det enten på magisk vis har forsvunnet eller at du ved en feil kopierte ut noe annet i mellomtiden. Vel, du trenger ikke lenger rive deg i håret av frustrasjon for redningen er her! Clipboard History Pro er en utvidelse til Google Chrome som husker de 150 siste tingene du har kopiert. 150 siste! Tenk det, du trenger aldri bekymre deg for å miste data du har kopiert. Og til tross for å ha «pro» i navnet, så er faktisk utvidelsen gratis (sist jeg sjekka). I tillegg kan man også markere favoritter, så om det noe du kopierer ut ofte – som f.eks navnet på kjendis-crushen din eller noe annet prekært, så slipper du å skrive dette inn eller kopiere flere ganger. Og ikke nok med det – den husker også ting du kopierer i andre programmer, så om du sitter og skriver innholdstekst i Word og skal ha dette ut på forskjellige sosiale medie-kontoer f.eks – Clipboard History Pro got you covered. Et uerstattelig program i min jobbhverdag!

canva logo

Canva – perfekt for design og mye annet

Et verktøy flere av dere sikkert har kjennskap til, men som absolutt er verdig å nevne. Canva har i løpet av kort tid blitt en viktig del av flere virksomheters og markedsføreres verktøykasse. Og det er ikke uten grunn. Med Canva kan du enkelt lage alt fra poster til Sosiale Medier, presentasjoner, trykksaker, videosnutter – og til og med QR koder og bestille trykk til klær. Og sikkert mye annet også som jeg glemmer å nevne, da de stadig kommer med nye funksjoner. Alt dette er samlet i et utrolig brukervennlig grensesnitt med lett tilgjengelige maler, design-elementer og bildebank. I tillegg kan man koble sammen med sosiale medier og poste direkte. Canva er rett og slett et fantastisk verktøy, og det har fått en stor plass i min hverdag hvor det oftere og oftere erstatter både Adobe programmer og Office programmer. Har du enda ikke begynt å bruke Canva er det på høy tid. Vi har introdusert dette til flere av våre kunder, noe som har gitt dem en ekstra boost for å lage design selv, og har i mange tilfeller løftet nivået på det de selv produserer. Canva kommer i en gratis versjon, eller man kan velge å betale en liten sum per måned for all funksjonalitet. Det er verdt å nevne at det finnes en del alternativer som har kommet på banen i det siste, og som per dags dato er gratis. Create Vista og WePik er noen av dem.

Recordit logo

Recordit – tar opp skjermen din for enkel deling

Har du noengang overlevert et prosjekt til en kunde, f.eks en nettside, hvor kunden i ettertid kommer med spørsmålet «Du, hvordan var det egentlig man la til et nytt blogginnlegg igjen?»? Vel da er Recordit et genialt verktøy hvor du tar opp hva du gjør på skjermen og det genereres en link du kan dele med kunden. De kan da se denne videoen, eller de kan lagre den som mp4-fil eller en gif. Kjempenice!

Rise prosjektstyring

Rise CRM – det perfekte prosjektverktøyet (for oss)

Prosjektstyring er viktig for å sørge for at viktige oppgaver delegeres riktig, og til syvende og sist faktisk blir utført. Og det er også viktig for å ha ro i sjela for min del. Det finnes et flust av slike verktøy der ute, og sikkert vel så mange meninger om hvilket som er det beste. Jeg brukte VELDIG mye tid på å finne et verktøy som var riktig for meg og et selskap i vekst. Jeg hadde ingen ansatte i Bølgen Media når jeg valgte et slikt verktøy, men det var viktig å finne et som ville kunne skaleres sammen med at selskapet vokste. Kriterier som var i høysetet for meg var i all hovedsak funksjonalitet, sikkerhet og pris. Mange av de store kjente verktøyene har utrolig mye (ofte unødvendig) funksjonalitet, og har også rimelig stive priser – ofte i form av måneds- eller års-lisenser. Det må da være noen bedre alternativ der ute, tenkte jeg, som ikke koster skjorta? Det som var sikkert var uansett at jeg ikke kunne fortsette å bruke Google Sheets som CRM system på lang sikt.

Lettelsen var derfor stor da jeg til slutt kom over Rise CRM. Rise CRM kostet den gang jeg kjøpte det den nette summen av 49USD – engangskost. Selv om prisen har steget noen dollars nå, er prisen fortsatt LANGT rimeligere enn de aller fleste konkurrenter. Rise må installeres selv, på et webhotell, så man må ha bittelitt teknisk know-how for å gjøre det – men det kommer med en veldig enkel bruksanvisning, så de aller fleste burte ganske enkelt knekke den koden kjapt. Det er mye jeg digger med Rise, men ting som kan nevnes er – oversiktlig prosjektstyring, integrasjon med kalender, passordbehandling, kundeinformasjon, tilpasning av startskjerm, to-trinns innlogging, og mye mye annet. Det er selvsagt ting jeg savner også, som bedre integrasjoner med tredjeparts applikasjoner som Office, Hubspot osv – men for vårt bruk er det helt tipp topp. Jeg vil også nevne Perfex som et kanskje enda bedre alternativ til Rise. Jeg hadde nok valgt det i stedet hadde jeg visst om begge.

Go full page

GoFullPage – ta skjermbilder av nettsider

Et verktøy som kanskje ikke trenger så mye forklaring, men som jeg bruker veldig ofte. GoFullPage er en utvidelse til Chrome som lar deg ta bilder av hele nettsider uten å bryte opp skjermbildene – veldig nyttig om man skal sende over noe til kunder for godkjennelse eller bare om man vil lagre en nettside til inspirasjon.

unsplash logo

Pexels, Unsplash og Freepik – bilde- og illustrasjonbanker

Det er ikke alltid man har anledning til å bruke en fotograf, eller at man har bilder tilgjengelig selv. Da er bildebanker en god ressurs å ha. Og så ofte som vi jobber med innholdsproduksjon er det spesielt kritisk å kjapt kunne finne visuelle elementer til det vi produserer. Nå må det jo nevnes at det beste er nok å bruke betalte tjenester som Shutterstock, iStock, Adobe Stock osv – men alle disse har ganske stive prislapper, så vi er også fan av å finne rimeligere og gratis alternativ. Da hender det ofte at vi bruker Unsplash og Pexels – vi har forøvrig en egen artikkel om flere plasser å finne bilder her om du vil ha et bredere utvalg. Pexels har forøvrig også lisensfrie videoer, noe som kan komme godt til nytte om man mangler noen småklipp eller trenger noe mer levende enn bilder til en SoMe post f.eks. En betalt ressurs vi også ofte bruker er Freepik.com, hvor vi finner mye spennende grafikk, illustrasjoner, ikoner, bilder og inspirasjon. Denne har også en gratis-versjon om man ikke vil betale, men jeg synes prisen på en snau 1000-lapp i året et verdt det.

Wappalyzer logo

Wappalyzer – teknisk info om nettsider

Dette er en av de verktøyene jeg ofte glemmer at jeg har, og kanskje ikke tenker over at jeg bruker så ofte – men for meg som lager en del nettsider i løpet av et år er denne utvidelsen også veldig nyttig. Før et prosjekt for en kunde starter, besøker vi kundens nåværende nettside og gjør en analyse av innhold og system. Da er Wappalyzer en genial utvidelse å ha til Chrome, hvor man kjapt får et innblikk i hvilket CMS nettsiden er bygget på, hvilke tracking koder som ligger der, og mye annet som kan være nyttig. Sparer meg for en del tid, uten at jeg tenker over det. Kanskje jeg mp begynne å sette mer pris på denne…

Birme logo

Birme.net – Kjapp cropping, komprimering og omgjøring av bilder

Denne er en «biggie»! Birme bruker jeg titt og ofte når jeg kjapt må f.eks nedskalere flere bilder, få flere bilder i samme proporsjoner/størrelser, eller f.eks gjøre om filnavnet til flere filer kjapt og enkelt. Dra filene rett inn på nettsiden og sett dimensjoner, fil-type, komprimerings-grad, filnavn, osv på høyre side – og last ned. Utrolig brukervennlig og enkelt oppsett. Denne anbefaler jeg ofte til kunder som bruker bilder flittig på nettsider, bloggposter, e.l. for å ha bedre kontroll på bildene. Før WordPress introduserte automatisk komprimering/nedskalering av bilder som ble lastet opp var denne enda mer gull verdt – men for flere andre bruksområder blir denne fortsatt flittig brukt.

capcut logo

CapCut – redigering av video på mobilen

Vi kommer selvsagt ikke foruten mobil-appen CapCut i vår video-fyllte hverdag. Hvor vi før var avhengige av å bruke profesjonelt filmutstyr, laste dette inn på maskinen, åpne redigeringsprogram som Premiere Pro, DaVinci Resolve, eller tilsvarende – så kan man nå i mye større grad bruke mobilen fra start til slutt. Med såpass god teknologi i smarttelefonene, og samtidig en større aksept for «hjemmelaga» kvalitet på videoer, så er alt man trenger i dag en mobil og en redigerings-app for å få jobben gjort. Da er CapCut et enkelt valg. Gratis versjonen har et hav av funksjonalitet, og jeg kunne sikkert skrevet et helt innlegg bare om hvor mye gøy man kan gjøre – men jeg overlater utforskingen til dere 😉

wordpress logo

WordPress – verdens mest brukte CMS

Var usikker på om jeg skulle inkludere dette som et «verktøy» – men jeg tenker meg om så er det jo akkurat det det er. WordPress er et verktøy for å bygge nettsider, og det er det verktøyet vi og den største delen av verden sverger til for akkurat dette formålet. Selv om det finnes verdige utfordrere, som f.eks Webflow, Squarespace, Wix, Magento (eller Adobe Commerce som de nå heter), osv – så kommer vi ikke utenom at WordPress fortsatt leder hele rukla med overveldende marginer. Og det er ikke vanskelig å forstå – med et nærmest uendelig utvalg av funksjonalitet og tilleggs-applikasjoner, samt at det er «gratis» og vedlikeholdt av nøye «utvalgte» ildsjeler, er dette et system som stadig utvikles og oppgraderes. Når det er sagt, så har selvfølgelig WordPress sine utfordringer – hvor sårbarhet til hacking, programvare som krasjer, og feil ifm oppdateringer kanskje er de verste – så er det allikevel et såpass stabilt og spennende system at vi ikke har klart å rive oss bort fra det. Når det også er sagt, så lager vi selvsagt nettsider i andre verktøy i tillegg – men det er WordPress vi til stadighet kommer tilbake til, og det er i dette systemet jeg tilbringer desidert flest arbeids-timer i løpet av en dag.

Tips til andre verktøy? Let me know!

For å ikke gjøre listen ALT for lang valgte jeg å fokusere på disse, og da spesielt på verktøy som kanskje ikke er kjent for mange. Jeg bruker også en del andre verktøy, men som kanskje ikke har like stor nytteverdi for folk flest. Kanskje jeg får lage en ny liste etter hvert.

Og det finnes sikkert et hav av gode verktøy der ute som jeg ikke vet om – og jeg ønsker å få napp i flere! Har noen der ute noen gode tips? Send meg en e-post på daniel@blgn.no eller sleng meg en kommentar på LinkedIn (som forøvrig også er et fantastisk verktøy som kanskje burde vært på listen…!

Relaterte innlegg

Vil du jobbe med oss?

Send inn en forespørsel

Pin It on Pinterest