Tror du fortsatt på disse 5 mytene om SEO?

I dag kan man lære stort sett alt man ønsker på internett. Lurer du på hvordan du knytter et slips? Youtube har tusenvis av videoer som hjelper deg. Trenger du hjelp til matlaging? Google er verdens største kokebok. Vi lever i en fantastisk tid – en tid med ubegrenset tilgang til informasjon. Aldri før har mennesker hatt dette nivået med kunnskap som vi har i dag. Stort sett er dette en positiv ting – utenom når sønnen din på 10 år tror han vet bedre enn deg i alt (og stort sett gjør han det også…). Men denne tilgangen til informasjon har sine utfordringer også. For med så mye tilgang til å innhente informasjon, og når det er så enkelt å publisere informasjon – hvem og hva skal man tro på? 

Som reklamebyrå i den digitale gullalder gjør vi mye research innen vårt felt. Hver dag publiseres utallige nye artikler på nettet om hvordan man best skal gjøre X for å oppnå Y, og hvorfor den ene metoden er bedre enn den andre. Det finnes helt ufattelig mye informasjon der ute om digital markedsføring – og dessverre er utrolig mye av det både feil og utdatert. Spesielt innenfor Søkemotoroptimalisering (SEO) ser vi at det er mye tullball ute og går.

Så, med mindre du har vært veldig nøye og kildekritisk i din SEO strategi, så er det kanskje noen av følgende myter du fortsatt tror på:

søkeord ikke viktigst

Myte #1: Målet er å være rangert først for ditt «søkeord»

Dette er myte nummer 1 om SEO. Faktisk så tror de aller fleste at dette er det SEO handler om – å vise på topp for «søkeordet ditt.» Bare erstatt «søkeordet ditt» med den mest relevante søke-frasen for bedriften din. For eksempel kan «tannlege», «kiropraktor» eller «advokat» være aktuelt for deg dersom du driver et selskap av slik sort. 

Men vent litt, hvorfor er det «feil» å tenke at man vil være nummer 1 på sitt søkeord? 

Jeg er glad du spurte! Først av alt, så hjelper ikke rangering alene deg og din bedrift. Målet med SEO skal alltid være å få trafikk av kvalitet til nettsiden din, for så å konvertere denne trafikken til handling og/eller salg osv. 

Med det i tankene, merk forskjellen på om noen søker etter «tannlege» eller om noen søker etter «fikse visdomstenner Stavanger». Åpenlyst har den personen som søker etter den lange frasen mer intensjoner om å utføre en spesifikk handling, fordi han leter etter en løsning på et spesifikt problem eller behov. Ser dere forskjellen?

Så hva har vi lært av denne myten? 

For det første er målet med SEO å drive trafikk som leder til konverteringer. For det andre kan det være at søkeordene du i utgangspunktet mener er de mest viktige, ikke er like verdifulle for virksomheten din som andre søkeord av lengre sort (kalles «long-tail keywords»). Nøkkelen er å vurdere søke-intensjonen, ikke bare relevansen av søkeordet.

Myte #2: SEO handler om å bare fikse litt i «koden»

Denne har vi hørt flere ganger…»Neida, vi trenger ikke hjelp med SEO. Nevøen min har fikset litt i koden, så alt er GOOD!». 

For det første, dette over-simplifiserer SEO til de grader. Veldig mange har inntrykket av at arbeid med SEO er noe web-utvikleren gjør med koden – legge inn litt meta-data her og der i HTML koden, trykke play og se trafikken renne inn. Dessverre er det ikke slik. 

SEO er ikke lenger så «enkelt» som det en gang var, hvor man bare kunne legge inn masse søkeord på nettsiden og krysse fingrene. Søkemotorene i dag er mer sofistikerte, og rangerer nettsiden din basert på mange flere faktorer enn meta-tags i koden. I dag teller ting som titler, overskrifter, brukervennlighet, lastetid, tilpasning til skjermer av diverse størrelser, intern og ekstern linking – og ikke minst – kvaliteten på innholdet til nettsiden

For det andre, denne myten ignorerer alt som skjer utenfor nettsiden din. I dag handler SEO også mye om hva som foregår utenfor nettsiden din (off-page SEO). Trafikk fra troverdige og autoritære eksterne kilder kan hjelpe nettsiden din å rangere høyere. Derfor bruker mange i dag tid på å poste innlegg på Facebook, Instagram, Twitter, Medium, Linkedin osv osv. Klarer du å skrive en artikkel som fanges opp av en nyhetsside for eksempel, teller kvaliteten på denne linken mye for å pushe deg opp i søkeresultat. Derfor er det i dag viktig å legge fokus både på nettsiden, men også på ting utenfor nettsiden. 

Myte #3: En engangs-ting – Ut av syn, ut av sinn…

Hadde ikke det vært fint? Om man bare kunne «gjort SEO» og blitt ferdige med det… 

Dessverre, nok en gang – dette er også bare en myte. Å arbeide med nettsidene dine for å få dem relevante for dine søkeord/søkefraser er bare halve kampen. Andre del av kampen er å bygge opp nettsidens/domenets omdømme (på engelsk: domain authority). 

Tenk på domenets/nettsidens omdømme som ditt eget personlige rykte. Dersom du er kjent som en troverdig og «likandes» kar er det mer sannsynlig at folk hører på deg, og tror på deg. Dersom du har et dårlig rykte… Vel, da er det kanskje ikke så lett å få folk til å høre/tro på deg? 

Det samme gjelder for internett og nettsider også. 

Nettsteder med bra omdømme, som publiserer innhold av høy kvalitet og som folk ønsker å lese, får høyere prioritet av Google enn andre konkurrerende nettsider av lavere kvalitet i søkeresultater. En indikator på et sterkt omdømme er mengden og kvaliteten på nettstedene som linker til nettsiden din. Når mange andre nettsteder med høy «domain authority» linker til nettstedet ditt, er det et signal til Google at nettstedet ditt er til å stole på. 

Nå som du er kjent med begrepet rundt nettsidens omdømme skjønner du kanskje at det å bare «gjøre SEO» en gang kanskje ikke er så lurt, men at man heller bør ha en langsiktig strategi. 

Myte #4: SEO handler om å lure Google…

«Kan dere ikke bare lure Google slik at vi havner på topp?» – denne har vi også hørt noen ganger. Det finnes noen som benytter taktikker for å «lure Google», men dette blir sett på som dårlig forretningsteft og resulterer ofte med negative resultater til syvende og sist. Å prøve å lure Google blir sett på som en dårlig langtidsplan, og er rett og slett ikke verdt risikoen. Du vil vel ikke risikere å bli ekskludert fra søk helt og holdent? 

For å forstå hvorfor man ikke børe lure Google, må man sette seg i Google sine sko:

Googles mål er å rangere de beste nettsidene for et gitt søk. Hva er den beste nettsiden? Det avhenger av søkeordet som er søkt! Hvis søkeren leter etter en nærliggende tannlege, er Googles mål å rangere de beste lokale tannlegene. Hvis søkeren ser etter råd for å skifte bremser på bilen er Googles mål å rangere den beste, oppdaterte og nøyaktige informasjonen om det aktuelle emnet.

Med det i tankene handler ikke SEO om å lure Google; SEO handler om samarbeid med Google for å gi og hjelpe søkemotoren å finne den informasjonen den trenger. Det er slik du må nærme seg SEO hvis du vil ha langsiktig suksess.

Myte #5: Google Ads gir boost i organisk søk

Så langt vi vet har det ingen påvirkning på organiske søk å reklamere med Google Ads. Det er ihvertfall det Google selv sier, så da må vi nesten stole på dem. Det spiller altså ingen rolle hvor mye du betaler for annonser – det vil ikke påvirke dine organiske søk. Det er to helt separate og forskjellige ting.

Nå som det er sagt, er Google annonser noe som burde prøves ut av alle virksomheter. Google annonser er kanskje en av de beste kanalene for markedsføring vi har i dag, og i tillegg kan du tilpasse både budsjett og strategi 100% etter dine ønsker og behov. Men vit at uansett hva som gjøres med Google Ads så vil ikke det gi noe utslag for organisk søk. (PS: Vi kan hjelpe med Google Ads, ta kontakt om du har spørsmål). 

Bonus myte: Sosiale medier påvirker ikke SEO

Selv om det ikke er helt bevist at det å ha profiler på sosiale medier hjelper med SEO, kan vi si det med rimelig trygg sikkerhet at det har en påvirkning. Hvorfor? 

Fordi – har du en Facebook side hvor du jevnt og trutt legger ut linker til artikler som du har skrevet på nettsiden din vil du få både eksponering til Facebook sitt nettverk, samt også potensielt trafikk inn til nettsiden din. Litt som vi nevnte lenger oppe, så er det lurt å ha linker eksternt som linker til din nettside.

Det samme gjelder for andre sosiale medier – Linkedin har masse bransjerelatert innhold, og mange virksomheter legger ut artikler her som leder dem til sine nettsider. Dette er verdifull eksponering fra viktige sider med høy domene-autoritet, og er derfor ikke å feie under teppet. Instagram kan gi deg mye bra eksponering dersom du kan utnytte bilde og film på en kreativ måte, Medium kan gi deg autoritet som en troverdig forfatter av relevante artikler osv osv. 

Vi hører ofte «vi har ikke tid til å jobbe med sosiale medier» – men fakta er at man har tid til det man vil ha tid det. Man kan enkelt lage planer og strategier for det å publisere, dele, promotere og måle/analysere innhold – så her finnes ingen unnskyldninger. Dette er noe vi kan hjelpe med. 

Vil du vite mer om SEO, og hvordan din nettside kan komme høyere opp i søkeresultater? Eller kanskje hvordan du best mulig kan lage en strategi rundt nettsiden for å få mer trafikk? Vi er her for å hjelpe!

Artikkelen er inspirert av denne artikkelen fra Mainstreet ROI, som er en flott artikkel på engelsk som går gjennom det vi nevner over.

Pin It on Pinterest