Bare i Norge gjøres det over 50 millioner søk hver dag på Google, og det er ingen hemmelighet at en god nettside er et av de viktigste tiltakene mtp synlighet i dagens samfunn for bedrifter. For mange aktører er nettsiden den aller viktigste kommunikasjonskanalen, og gode nettsider vokser ikke nødvendigvis på trær. Vi har satt opp en liste over essensielle punkter som er viktige å tenke på for å lykkes med en god nettside.

1.Forståelse for design, og hvordan alt henger sammen

“Når kundene først finner veien inn på nettsiden din, vurderer de raskt om nettsiden tilfredsstiller deres behov eller om de bør lete videre…”

balazs ketyi LPWl2pEVGKc unsplash 1 kopi

Førsteinntrykket for besøkende er helt avgjørende for en nettside, og det kan ikke legges skjul på at å ha et øye for design og god brukeropplevelse er viktig for at nettsiden skal fungere optimalt. En god nettside styrker merkevaren og bedriftens visuelle identitet, men er også en tillitserklæring ved at bedriften (man lager nettsiden for) viser at den bryr seg om hele bildet. En god nettside henger altså sammen med mye annet, blant annet det å bruke bevisste fargevalg, skrifttyper, bilder, tekst, osv – slik at det er med på å underbygge profilen. Når det gjelder dette begrepet «UX» – som står for User Experience, eller brukeropplevelse på norsk, så er det viktig å legge en plan tidlig i prosessen for hvilke mål nettsiden skal hjelpe deg å oppnå, og hvordan nettsiden kan hjelpe deg nå disse målene. Skal det fokuseres på å hente inn henvendelser fra skjema? Skal man laste ned noe? Skal man hente inn e-post adresser? Hensikten og ønsket med nettsiden er viktig når man kartlegger opplevelsen brukeren skal sitte igjen med.

2. Forstå form, farge og assosiasjoner

Noe av det aller første en besøkende legger merke til på en nettside er fargevalgene. Vi er visuelle mennesker, det er ikke noe å legge skjul på. Og farger trigger følelser, som forskning ved flere anledninger har bevist. Allikevel velger mange å ignorere disse effektene og mulighetene farger gir, noe som fort resulterer i «hyllevare» nettsider, hvor man ikke tør å skille seg litt ut. Nettsider er altså en perfekt plass å bruke fargetema som gjenspeiler bedriftens identitet fullt ut, og tørre å leke litt med dette. Av og til kan det kanskje være vanskelig å finne farger som egner seg til bedriftens profil, da er det verdt å nevne at det finnes gode verktøy som Colorspace som kan gi inspirasjon. Som webdesigner er det da viktig å kunne utfordre kunden (eller seg selv) ved å tenke kreativt og nøye gjennom fargevalgene.

3. Kunne skrive god innholdstekst

Innholdet på hjemmesiden er selve “kjernen” til nettsiden. Å ha en god innholdstekst er ikke bare viktig for søkemotorer og hvordan man rangerer i søk, men det kan også hjelpe å skape solide relasjoner mellom merkevare og besøkende. For å skrive en god tekst er det viktig å stille seg selv spørsmål om hva som skal formidles, om kommunikasjonen er tydelig nok for kunden, og hva formålet til teksten er. En tekst skal bidra til å få frem budskapet du ønsker å formidle, det skal gi verdi for en besøkende, og ikke minst – det kan ikke poengteres nok – så øker det synligheten for organisk nettsøk. Så det å ha skrivesakene på plass, og et godt øye for språk er et viktig verktøy for deg som jobber med nettsider. Og om man ikke er så dyktig på dette selv, kan man f.eks hente inn hjelp fra tekstforfattere eller andre som er flinke med dette.


4. Kunne grunnleggende HTML/CSS

I dagens høyteknologiske verden så finnes det flere programmer som gir alle mulige moduler og elementer som kan gjøre prosessen enklere når man lager nettsider. Man trenger strengt tatt ikke kunne programmering lenger når programmer som WordPress, Wix og andre CMS systemer nærmest gjør jobben for deg. Allikevel er det mange fordeler ved å kunne grunnleggende koding som HTML/CSS, og kanskje Javascript og andre språk, slik at man har en bedre forståelse for hvordan ting henger sammen. Man har da også en større frihet med mer fleksibilitet til å endre oppsett, moduler og elementer etter egne ønsker eller virksomhetens behov. Og man kan spare mye tid og penger ved å slippe å Google eller leie inn ekstern hjelp. Også her kan man hente inn ekstern hjelp dersom man møter på barrierer, eller ha et godt nettverk tilgjengelig.

5. God UX-kunnskap (brukeropplevelse)

john schnobrich FlPc9 VocJ4 unsplash 1

UX og UI er to begreper som ofte går igjen i web-verden, og står for «User Experience» og «User Interface». På godt norsk oversetter vi dette til f.eks Brukeropplevelse og Grensesnitt. Dette prater vi om når det er snakk om å gi brukeren en god opplevelse på nettsiden, og at designet har et grensesnitt som fungerer optimalt på alle skjermstørrelser osv. Mer konkret kan vi kanskje si at UI handler om å skape et pent design for å gi best mulig inntrykk, mens UX handler om å gi gode brukeropplevelser for at besøkende skal komme i «mål» med det de ønsker å oppnå på nettsiden. Med andre ord kan man kanskje kalle det en prosess som tar vare på sluttbrukeren i alle ledd, relatert til besøket på nettsiden. Verktøy som kan være viktige å ha kjennskap til her er f.eks statistikk/google analytics, brukertesting, A/B-testing, tilbakemeldinger/user recording, hypoteser, osv – og kunne bruke denne dataen for å forstå bruksmønster, se utfordringer/muligheter og ta riktige valg videre.

6. Kjennskap til responsivt design

I dag har man tilgang til internett på flere enheter, med flere forskjellige skjermstørrelser. Å ha en forståelse for responsivt design er viktig for å kunne forstå hvordan man skal designe for forskjellige skjermstørrelser. Nå handler alt om «mobile first,» så om man lage en nettside som ikke funker bra på mobil har man feilet i oppgaven… De fleste verktøy man bruker i dag er allerede tilpasset til flere skjermstørrelser, men manger er også ikke. Og vi ser ofte tilfeller av nettsider som ikke funker i det hele tatt. Dette er et kritisk punkt innen webdesign, og det viktig å teste teste teste!

7. Kjennskap til forskjellige publiseringsverktøy

De fleste nettsidene som eksisterer i dag er bygget med et system som betegnes som et CMS (content management system), eller på godt norsk – et publiseringsverktøy. Et publiseringsverktøy gjør jobben med nettsider mye enklere enn det en gang var, hvor man slipper å tenke på koder og tungvinte prosesser. WordPress er det mest kjente og brukte CMS-et, men det har kommet flere aktører på markedet som kan være en god idé å ha kjennskap til. WordPress vil nok være det foretrukne verktøyet for hvermannsen i flere år fremover, men det skader aldri å være opplyst om alternativer, og kunne tilby flere valg for kunden.

8. Kunne grunnleggende bilderedigeringsverktøy

For å produsere en god nettside, kreves det også (i de fleste tilfeller) gode bilder. Derfor er det viktig å kunne beherske grunnleggende bilderedigering slik at man kan gjøre justeringer og forbedre bilder ved behov. Kanskje vil man legge inn en logo en plass, kanskje vil man redigere bort noe, eller kanskje bare justere farger og lys. Adobe Photoshop er det mest kjente og brukte redigerings-verktøyet som folk flest bruker. Andre verktøy som også kan brukes som redigeringsverktøy for bilder er Canva, Sketch eller Pixler X – blant flere…

9.  Digital synlighet og markedsføring på nett

Markedsføring er alltid et hett tema, og er særdeles sentralt når det handler om å nå ut til potensielle besøkende på nettsiden. Poenget med digital markedsføring er å være synlig på nett, og at potensielle kunder skal klare å finne det de leter etter. Å bli synlig på nett er en sammensetning av mange områder, men det kan f.eks være innholdsproduksjon, visuell identitet og tilstedeværelse på sosiale medier, gode anmeldelser på Google Min Bedrift, publisering og annonsering i ulike kanaler som sosiale medier eller google. Å ha en grunnleggende forståelse for dette er derfor viktig for å kunne hjelpe kunden (eller deg selv) å treffe riktige målgrupper, være synlig på viktige søkeord, og i det hele kunne bygge opp en helhetlig plan for alt digitalt – og samspillet mellom dette. En av de største fordelene med markedsføring på nett er at man kan hente ut svært konkret informasjon og data som nettsteds-trafikk, målgruppe-oversikt, salgsstatistikker, salgstrakter og konverterings-stier – og mye annet. Kunnskap om digital synlighet er derfor en viktig forutsetning for å kunne tilby «hele pakken» som ofte trengs i dag.

pasted image 0

10.Prosjektledelse-forståelse

Som oftest har webdesignere flere baller i lufta når det kommer til å produsere innhold og nettsider. Derfor er det viktig å være organisert og ryddig i måten du jobber på, og i måten du kommuniserer på – både med kunde, og med evt kollegaer. Få ting er mer irriterende for en kunde å måtte vente urimelig lenge på leveranser, eller at webdesigneren spør om samme ting flere ganger, glemmer avtaler og frister, osv osv. Det er mange feller man kan gå i om man ikke er disiplinert og strukturert. Ta i bruk prosjektstyrings-verktøy som hjelper deg å ha oversikt over hverdagen og aktive prosjekter. Vi bruker både HubSpot og Rise CRM hos Bølgen Media, men det finnes utallige andre som f.eks Monday.com, Asana, og mye annet. Er man på sparebluss kan man også bruke Google eller Outlook Calendar, eller bare et excel ark. Så lenge man har kontroll på hverdagen, så er hva enn som funker for deg bra nok!

11. Forståelse for riktig tidsbruk

I en hektisk hverdag er det viktig å kunne sette del-mål og overholde tidsfrister/deadlines. Det er lett å gå seg vill i oppgaver og design, og det er utrolig fort gjort å glemme klokken. Tid er penger, og det å kunne være effektiv vil lønne seg i det lange løp.

12. Hent inspirasjon fra andre, og vær kreativ

Det er ikke alltid enkelt å tenke nytt. Og man trenger heller ikke alltid å tenke nytt. Det er ingen feil i å hente inspirasjon fra andre. Enten det er konkurrerende virksomheter, eller om det er bedrifter fra en helt annen bransje – utvid horisonten og få inspirasjon fra andre design, andre mennesker, andre bransjer, osv. Vi låner ofte elementer fra andre som vi liker og ønsker å bruke, så å kunne ha et bibliotek av inspirerende ressurser, moodboards, eller annen inspirasjon er lurt for å få fart på kreativiteten og prosessen.

13. Godt språk og god kommunikasjon

Ofte er man avhengig av å kommunisere med andre for å komme i mål, enten det er en kunde, en kollega, eller en leverandør. Da er det viktig å kunne være tydelig i kommunikasjonen slik at man minsker muligheten for misforståelser. Få ting skriftlig, ha et system på tilbakemeldinger, og generelt sett tren deg på å kommunisere godt – det er en evig læringskurve ettersom alle mennesker er forskjellige og responderer forskjellig.

14. Forståelse for bransjen du skal jobbe med

Først og fremst er det viktig å bli kjent med virksomheten du skal jobbe for, men det er vel så viktig å forstå selve bransjen og hva som får hjulene til å snurre. Desto bedre du forstår kundens bedrift, deres utfordringer, deres begrensninger – desto bedre kan du hjelpe dem. Å levere en nettside uten å i det hele tatt skjønne hvordan bedriften tjener penger er en strategi som er dømt til å feile. I denne bransjen er det utrolig viktig (og verdifullt) å ha en generell forretningsforståelse, og kunne sparre og diskutere med kunden for å grave frem viktige «insights». I tillegg skaper dette bedre relasjon mellom deg og kunden, og de får mer tillit til at du vet hva bedriften trenger. Å bygge relasjoner er kanskje noe det aller viktigste vi kan gjøre.

Denne listen kunne sikkert vært mye lenger – men vi stopper her. Det å være en god webdesigner handler altså om mer enn å bare kunne «lage en nettside». Det er poenget vi ønsket å få frem 🤓

Relaterte innlegg

Hva er en god CTR / CPC / CTA i 2025 for digital annonsering?

Hva er en god CTR / CPC / CTA i 2025 for digital annonsering?

CTR "Er dette en god klikkfrekvens?" "Hvorfor er kostnaden per konvertering høy? Er dette i tråd med våre konkurrenter?" "Hva er en god konverteringsfrekvens?" Dette er typiske spørsmål som kan dukke opp når vi prater om annonsering i digitale medier, men spesielt i...

ChatGPT søk vs Google og Bing: En ny æra i søk

ChatGPT søk vs Google og Bing: En ny æra i søk

Med ChatGPT søk tar OpenAI opp konkurransen med søkegigantene Google og Bing. ChatGPT søk tilbyr en annen tilnærming som fokuserer mer på samtalebasert interaksjon og AI-genererte svar, som kan gi brukere en unik opplevelse. Denne artikkelen gir en dypere innsikt i...

Vil du jobbe med oss?

Send inn en forespørsel

Pin It on Pinterest