øk trafikken med

Riktig SEO arbeid

Når man går og handler i en butikk ser vi ofte at de legger sine bestselgende produkter på de beste plassene, slik at besøkende og forbipasserende skal bli fristet til å ta med seg den nye flotte skjorta, den skinnende gryta, eller de saftige kakene. Litt på samme måte fungerer søkemotoroptimalisering (SEO) på internett. Når millioner av brukere søker etter noe de vil ha svar på, vil Google (eller andre søkemotorer) vise de resultatene de mener er mest egnet og relevante for de som søker, slik at søkerne føler at de har fått “valuta” for sin tid de bruker. Et søk tar kanskje bare noen få sekunder, men bak teppet – i maskineriet til søkemotorene, foregår det mye saker og ting som gjør at akkurat de resultatene som dukker opp høyt oppe har havnet der.

blgn. hjelper deg med det som kreves for å klatre opp i resultatene – fra kartlegging av dagens situasjon, til planlegging og gjennomføring av strategi, samt konkrete tiltak som vil hjelpe deg “opp og fram” i verden av søkemotorer. For å konkurrere mot konkurransen må man legge i arbeid, og når man legger i arbeid vil man se resultater – som igjen gir økt trafikk på nettsiden, bedre synlighet på internett, og forhåpentlig vis mer konverteringer.

Litt info om hvordan vi jobber med søkemotor optimalisering (SEO)

Hva er deres ambisjoner og mål?

Det første man gjøres oppmerksom på når man går i gang med søkemotoroptimalisering er at dette kan være en langvarig og omfattende prosess. Arbeidet med optimalisering et puslespill som skal utarbeides med et mål i sikte. Det omfatter arbeid på tvers av kanaler og plattformer, og krever ofte en innsats fra kunden selv. Men mest av alt er det gøy! Det fører til at virksomheten selv ofte finner en ny gnist, og dette smitter jo da selvfølgelig over på kundene. 

"Content is King, but quality is Queen"

Og som man ofte vet, er det ofte dronninga som sitter med makten over kongen… SEO handler i sin aller enkleste forklarlige form for produksjon av innhold til digitale flater slik at søkemotorene har mer utvalg å hente fra på din nettside. Men det handler heller ikke bare om å “spy ut innhold”, men å ha en rød tråd og overordnet kvalitet på materialet som produseres. 

Som vi sier - "Be everywhere"

For å skape en SEO strategi som fungerer, er det viktig å tenke på tvers av flater. Har du en nettside? Flott, men det er ikke nok. Nettsiden er en begynnelse. Videre må man regelmessig oppdatere nettsiden med spennende og unikt innhold, koble dette mot sosiale medier, og skape en dialog og et samfunn rundt sin merkevare. Det kan kanskje virke overveldende, men det er også utrolig gøy – spesielt når man får resultater!

Teknisk vs "ikke-teknisk"

Selv om innhold er essensen i SEO arbeid, foregår det også mye bak kulissene som kan være viktig for resultatene. Det nytter lite om du har bra innhold om nettsiden laster alt for sakte, eller om du ikke har mobiltilpasset nettsiden din. Har du f.eks lagt inn de riktige kode-snuttene slik at du er synlig lokalt (Local SEO)? Har du kontroll på utlistingen av virksomheten din på Google Maps? Dette, og annet, er områder vi sjekker og ordner i vårt SEO arbeid.

Listen ender selvsagt ikke her – har du spørsmål om prosjekter som kan være aktuelle er det bare å ta kontakt, så kan vi prate løst rundt dine ønsker, tanker, bekymringer, drømmer og meninger…

SEO – myter, fakta og historie

Det finnes mange myter og legender om SEO, her prøver vi å svare for noen av dem.

Jeg finner bedriften min i søk på Google på relevante ord, da gjør andre det også!

Dette trenger ikke nødvendigvis være riktig da Google tilpasser søkeresultatene basert på brukeren. Så om du er innlogget på google kontoen, eller har mye “cookies” i nettleseren som har registrert tidligere søk så er det stor sannsynlighet at den viser virksomheten din fordi du har besøkt nettsiden eller søkt på den ofte selv. Prøv heller å søke etter relevante søkeord med “privatmodus” aktivert, og se om du dukker opp like ofte da.

Jeg pratet med noen som sier de har fasiten på hvordan man havner på topp i søkeresultat!

Da håper jeg at denne personen er milliarder, og har blitt personlig head-huntet av Google for å jobbe i en topp stilling. Fasiten på Google er nemlig noe som aller mest sannsynlig ikke finnes. Google er veldig hemmelighetsfulle når det gjelder å røpe hva som påvirker søkeresultater og ikke, og endrer også til stadighet algoritmene for å til stadighet forbedre tjenesten sin. Alt SEO arbeid som utføres av byråer er basert på teorier, erfaring, og litt kreativitet. 

Jeg vil ha hjelp til SEO, ikke sosiale medier som Facebook og Instagram og slikt tull!

Det som er viktig å forstå med søkemotoroptimalisering er at “alt henger sammen”. Altså, til mer plasser du klarer å være tilstede, og til flere plasser du klarer å skape dialog, autoritet, og legge fra deg relevante linker – dess mer trafikk ledes tilbake til nettsiden din, og Google oppfatter deg som mer seriøs aktør i bransjen og vil derfor på sikt belønne deg med bedre resultater i søkemotoren. Derfor er det viktig å ikke ekskludere noen kanaler før man vet konsekvensen. 

Jeg har plassert masse keywords/søkeord i teksten min, så jeg har kontroll!

Søkeord var viktig i søkemotorenes tidlige alder, og har liksom hengt igjen som en “myte” evig siden. Grunnen til at enkelte ord, søkeord, var effektivt før var at utvalget av nettsider var relativt lite sammenlignet med i dag, og at teknologien ikke var på nær like avansert. Søkeord er idag av veldig liten betydning for hvor ofte og hvor høyt man viser i søkeresultatene. I dag handler det mer om en sammensatt plan og strategi. 

Et annet byrå sier at jeg kan komme meg på toppen på første side innen en uke!

Å komme seg på toppe av søkeresultater på en uke skal veldig mye til. Ikke bare skal Google først finne og “indeksere” nettsiden din, noe som betyr at Google sine “boter” (eller spiders og crawlers som de kalles) skal lete gjennom milliarder med nettsider for å registrere nytt innhold – så skal de også bedømme kvaliteten på dette innholdet, og rangere det iht dette. Dette tar tid, og det krever ressurser og arbeid. Mente de AdWords?

AdWords vs Organisk søk - hva er egentlig forskjellen, og hvordan fungerer det?

AdWords er en glimrende tjeneste fra Google som gir deg mulighet til å “by” på søkeord for å havne helt på toppen av søkeresultatene. Da betaler man kun for de klikkene man får inn på nettsiden, og man kan i tillegg styre disse budsjettene og budene helt selv. AdWords påvirker ikke ditt organiske resultat i søk (tror man), men det er absolutt et genialt verktøy å ha i “miksen” sin, og veldig effektivt for å få trafikk inn på nettsiden kjapt og kontrollert. 

Noen fordeler med SEO

Bedre trafikk til nettsiden din

Brukere på nettet leter stort sett etter svar på spørsmål, eller ønsker å tilfredstille ett eller annet behov – enten det er å kjøpe et produkt eller lese om noe spesielt. Derfor er det viktig å tilrettelegge nettsiden din til å gi svar på ting folk faktisk lurer på – og som dine varer eller tjenester kan løse. Vær løsningen på søkernes problemer! For å oppnå en slik effekt er det viktig å kartlegge situasjonen, og arbeide målrettet mot en utarbeidet strategi. 

Forbedrer brukeropplevelsen av nettstedet

For å tilfredsstille søkernes stadig økende krav og behov når det gjelder nettsider, må man alltid forbedre og utvikle sin egen nettside og tilstedeværelse på nett. Dette fører på sikt til at du hele tiden optimaliserer opplevelsen til de som besøker nettsiden din, bygger autoritet, og viser at du bryr deg om dine potensielle kunder. Man lærer på denne måten utrolig mye om sitt publikum, og kan deretter skreddersy sin egen nisje og strategi.

Bli funnet på lokale søk

Hvor ofte har du ikke googlet etter et produkt eller en tjeneste før du skal kjøpe noe? Statistikk viser at så mye som 81% av forbrukere gjennomfører søk på nettet før de skal kjøpe noe. Se for deg potensialet for virksomheten din dersom du kan dukke opp høyt i resultatene for et viktig søkeord i din by! Skal noen kjøpe seg nye sko, en ny båt, leilighet, deler til plattformen, eller hva det enn måtte være – sørg for å være på plass i søkeresultatene når noen søker!

Bli en sterkere merkevare

For å tilfredsstille søkernes stadig økende krav og behov når det gjelder nettsider, må man alltid forbedre og utvikle sin egen nettside og tilstedeværelse på nett. Dette fører på sikt til at du hele tiden optimaliserer opplevelsen til de som besøker nettsiden din, bygger autoritet, og viser at du bryr deg om dine potensielle kunder. Man lærer på denne måten utrolig mye om sitt publikum, og kan deretter skreddersy sin egen nisje og strategi.

Gi oss gjerne en utfordring...

Nettsider kommer i alle størrelser og fasonger; fra nettbutikker til landings-sider, fra personlige blogger til bedrifts-nettsider, fra gule til lilla, store og små. På grunn av våre verktøy (og dyktige ansatte) kan vi levere nettsider som passer til de aller fleste behov og ambisjonsnivå. Og med litt opplæring i verktøyet blir du også en erfaren webdesigner på 1-2-3, og kan enkelt arbeide med egne nettsider helt selv! Så gi oss gjerne en utfordring, vi gleder oss til å ta oppgaven!

Pin It on Pinterest