fbpx

Våre tjenester / Seo & Digital Synlighet

SEO & Digital synlighet på nett

Bølgen Media hjelper deg å klatre opp i søkeresultatene og bli mer synlig. Fra kartlegging av dagens situasjon, til planlegging og gjennomføring av tiltak som vil hjelpe deg oppnå bedre digital synlighet hos søkemotorer – med gode verktøy og strategier.

Først og fremst – hva er digital synlighet og SEO (søkemotor optimalisering)?

Har man en fysisk butikk vil man legge de bestselgende varene på de beste plassene slik at besøkende blir eksponert for disse. Litt på samme måte fungerer søkemotor­optimalisering (SEO) på internett. Når folk søker etter noe de vil ha svar på, vil Google (eller andre søkemotorer) vise de resultatene de mener er mest egnet og relevante for de som søker, slik at de som søker ikke skal måtte bruke for mye tid på å lete etter riktig resultat. Et søk tar kanskje bare noen få micro-sekunder, men i maskineriet til søkemotorene, foregår det mye som gjør at akkurat de resultatene som dukker opp høyt oppe har havnet der.

Digital Synlighet handler om å ha eksponering i fokus, og ta i bruk de virkemiddel og verktøy som er tilgjengelige for å bli mer eksponert – ikke bare i søkeresultat, men også på andre digitale flater og kanaler som egner seg i henhold til de målenee og ambisjonene virksomheten har.

Bølgen Media Floating websearch foreground
Bølgen Floating analysis foreground

Teknisk eller ikke-teknisk SEO? Begge deler er nokså viktige!

SEO handler i sin aller enkleste forklaring om produksjon av innhold til digitale flater slik at søkemotorene har mer informasjon å hente når den skal velge hvilken informasjon som vises i søkeresultatet. 

Men selv om innhold er essensen i SEO arbeid, foregår det også mye bak kulissene som kan være viktig for resultatene. Det nytter lite om du har bra innhold om nettsiden laster alt for sakte, eller om du ikke har mobiltilpasset nettsiden. Har du kontroll på utlistningen av virksomheten din på Google Maps? Hva med «Knowledge graph» på høyresiden i søkeresultat? Core Web Vitals? Er koden på nettsiden ryddig og riktig? Dette, og annet, er områder vi sjekker og bistår med i vårt SEO arbeid.

Er din bedrift synlig i lokale søk? 

Statistikk viser at så mange som 81% av forbrukere gjennomfører søk på nettet før de skal kjøpe noe. Derfor er det utrolig viktig å tenke lokalt og geografisk når det gjelder synlighet på nett.  

Brukere på internett leter stort sett etter svar på spørsmål, eller ønsker å tilfredstille et eller annet behov – enten det er å kjøpe et produkt eller lese om noe spesielt. Tenk selv på når du søker, det er stort sett med et spesifikt formål. 

Derfor er det viktig å tilrettelegge nettsiden din til å gi svar på ting folk faktisk lurer på – og som dine varer eller tjenester kan løse. Vær løsningen på søkernes problemer! For å oppnå en slik effekt er det viktig å kartlegge situasjonen, og arbeide målrettet mot en utarbeidet strategi. 

Be everywhere – digital synlighet er en kompleks sak

For å være synlig digitalt snakker vi ofte om et samspill mellom flere kanaler som sammen utgjør en total pakke eller rød tråd i kommunikasjonen utad. Desto flere kanaler og flater man bruker, desto bedre synlighet vil man få. Digital Markedsføring er ofte en blanding av følgende tjenester:

Nettsiden er ofte grunnmuren i hele strategien for den digitale synligheten. Dette er hvor alle trådene samles, og som alle andre kanaler og kommunikasjon ofte leder til. Her legges det fokus på at besøkende til nettsiden skal gjøre en såkalt «konvertering» – om det er å klikke på en e-post adresse, sende inn et skjema, gjøre et kjøp, eller noe annet liknende.

SEO, eller Søkemotor Optimalisering er også et viktig element her for å utnytte nettsiden på best mulig måte – både med innhold, og med andre virkemidler.

Les mer om nettsider her.

SoMe, eller Sosiale Medier, er også ettt viktig element når dett kommer til digital synlighet. Dette er kanaler som Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, TikTok – eller hvilket som helst annet sosialt nettverk som passer til målgruppen for virksomheten. Avhengig av bedrift og bransje er dette fantastisk effektive kanaler å bruke for å treffe de rette folkene som du ønsker å nå. 

Annonsering på slike kanaler gir en utrolig god effekt ettersom man kan målrette ned til minste detalje mtp målgrupper og segmenter – både demografisk og geografisk. Vi ser ofte gode resultater på våre kampanjer i Sosiale Medier. I tillegg har man veldig god budsjettkontroll og styrer selv ønsket beløp og varighet, og man kan gjøre tilpasninger underveis. 

GMB, eller Google Min Bedrift, har blitt et stadig viktigere verktøy for den digitale markedsføringen. Dette er en egen tjeneste fra Google hvor man tar eierskap til sitt selskap i Google søk – og kan styre blant annet informasjonen som vises til høyre i søkefeltet når man søker etter firmaet. I tillegg kan man legge ut diverse informasjon utover dette, styre hvilke bilder som vises i bildesøk, svare på anmeldelser, og mye annet. Dette har blitt et av de viktigste verktøyene for bedrifter i den digitale hverdagen de siste årene.

Google Min Bedrift er et omfattende tema, les gjerne denne artikkelen om hvorfor Google Min Bedrift er viktig for din bedrift. 

Annonsering på Google har nærmest blitt en nødvendighet i senere tid ettersom Google til stadighet presser de organiske (gratis) søkeresultatene lenger og lenger ned på siden – under annonser, utvidelser og annen informasjon. Med Google Ads kan man sette opp effektive annonser og by på de søkeordene man ønsker å være synlig i søkeresultat på. På denne måten treffer man riktig målgruppe i en god fase av prosessen målgruppen er i – nemlig noen som søker etter dine tjenester eller produkter. 

Annonsene kan styres på detaljnivå, og man har god fleksibilitet på annonseringen som få kan måle seg med. 

Det finnes mange myter og legender om SEO, her prøver vi å utrede noen av dem.

SEO myter og fakta

Jeg finner bedriften min i søk på Google på relevante ord, da gjør andre det også!

Dette trenger ikke nødvendigvis være riktig da Google tilpasser søkeresultatene basert på brukeren. Så om du er innlogget på google kontoen, eller har mye «cookies» i nettleseren som har registrert tidligere søk så er det stor sannsynlighet at den viser virksomheten din fordi du har besøkt nettsiden eller søkt på den ofte selv. Prøv heller å søke etter relevante søkeord med «privatmodus» aktivert, og se om du dukker opp på samme søkeord da.

Jeg pratet med noen som sier de har fasiten på hvordan man havner på topp i søkeresultat!

«Fasiten på Google» er noe som aller mest sannsynlig ikke finnes. Google er veldig hemmelighetsfulle når det gjelder å røpe hva som påvirker søkeresultater og ikke, og endrer også til stadighet algoritmene for å forbedre tjenesten sin. Alt SEO arbeid som utføres av byråer er basert på teorier, erfaring, og litt kreativitet – hvor noen tiltak utgjør mer enn andre. Ofte handler SEO en del om prøving og testing, sammen med en målsetning og strategi.

Jeg vil ha hjelp til SEO, ikke sosiale medier som Facebook og Instagram og slikt tull!

Det som er viktig å forstå med søkemotoroptimalisering er at «alt henger sammen». Altså, desto flere plasser du klarer å være tilstede, og jo flere plasser du klarer å skape dialog, autoritet, og legge fra deg relevante linker – jo mer trafikk ledes tilbake til nettsiden din, og Google oppfatter deg som mer seriøs aktør i bransjen og vil derfor på sikt belønne deg med bedre resultater i søkemotoren. Derfor er det viktig å ikke ekskludere noen kanaler før man vet konsekvensene.

Jeg har plassert masse keywords/søkeord i teksten min, så jeg har kontroll!

Søkeord var viktig i søkemotorenes tidlige alder, og har liksom hengt igjen som en «myte» evig siden. Grunnen til at enkelte ord (søkeord) var effektivt før var at utvalget av nettsider var relativt lite sammenlignet med i dag, og at teknologien ikke var på nær like avansert. Søkeord er idag kun en liten brikke i et større komplekst puslespill, og har veldig liten betydning alene for hvor ofte og hvor høyt man viser i søkeresultatene.

Et annet byrå sier at jeg kan komme meg på toppen av Google søkeresultat innen en uke!

Å komme seg på toppe av søkeresultater på en uke skal veldig mye til. Ikke bare skal Google først finne og «indeksere» nettsiden din, noe som betyr at Google sine «boter» (eller spiders og crawlers som de kalles) skal lete gjennom milliarder med nettsider for å registrere nytt innhold – så skal de også bedømme kvaliteten på dette innholdet, og rangere det iht dette. Dette tar tid, og det krever ressurser og arbeid. Mente de Google Annonsering?

Google Ads vs Organisk søk - hva er egentlig forskjellen, og hvordan fungerer det?

Google Ads er en glimrende tjeneste fra Google som gir deg mulighet til å «by» på søkeord for å havne helt på toppen av søkeresultatene. Da betaler man kun for de klikkene man får inn på nettsiden, og man kan i tillegg styre disse budsjettene og budene helt selv. Google Ads påvirker ikke ditt organiske resultat i søk (tror man), men det er absolutt et genialt verktøy å ha i «miksen» sin, og veldig effektivt for å få trafikk inn på nettsiden kjapt og kontrollert.

Vil du jobbe med oss?

Send inn en forespørsel

Pin It on Pinterest