Skill deg ut:

Markedsføring

Konkurransen er hard, kampen om oppmerksomheten er stor, og kanalene å være tilstede på er mange. Hvordan unngår man å gå seg vill i jungelen der ute? Og hvordan skiller man seg ut? 

Vi mener at fokuset alltid skal ligge i å produsere materiale av høy kvalitet som engasjerer de riktige målgruppene gjennom de riktige tiltak og kanaler. Det er også viktig å balansere strategien mellom salgsfremmende aktiviteter og langvarig merkevarebygging. 

For å finne frem til det som er riktig for deg og din virksomhet samler vi viktig innsikt om målgruppen og bedriften, planlegger strategier, og optimaliserer tiltakene deretter. 

Hvilke typer markedsføring kan vi hjelpe deg eller din virksomhet med?

Konsept og idé

Noe av det mest spennende vi vet er å komme opp med et helhetlig konsept for virksomheter, tjenester eller produkter. Vi gjennomfører grundige idémyldringer for å komme frem til konsept som kan løfte produktet, tjenesten eller bedriften til nye høyder – og kartlegger hva som trengs for å forme ideene til handling og resultat. 

Merkevarebygging/Branding

Viktigheten i å bygge en solid og gjenkjennbar merkevare skal ikke feies under et teppe. Bestem hvordan kundene skal oppfatte din bedrift! Vi samler trådene og bygger merkevaren på tvers av kanaler, samt hjelper deg på veien videre med å lære deg hvordan du selv bygger og forsterker ditt brand ved hjelp av forskjellige enkle tiltak.

Strategi og kampanje

For å spre budskapet til en kampanje best mulig, og mest mulig kostnadseffektivt, er det viktig å kartlegge og tilrettelegge for riktig bruk av kanaler og ressurser i henhold til målgruppe, behov, satte mål og ønsket utfall. Vi setter sammen en komplett strategi på tvers av kanaler og sørger for å gi kampanjen det lille ekstra som skal til!

Digital markedsføring

Det er ingen tvil om at fremtiden er digital, derfor har vi opparbeidet oss veldig mye erfaring innen de forskjellige kanalene som er tilgjengelige på markedet i dag. Har du vurdert Snap stories? Annonserer du på Facebook? Poster du faglige artikler på LinkedIn? Skriver du jevnlig innlegg på nettsiden sin blogg? Vi er din digitale guide!

Listen ender selvsagt ikke her – har du spørsmål om prosjekter som kan være aktuelle er det bare å ta kontakt, så finner vi en spennende løsning som passer for deg og din bedrift.

Hvordan fungerer prosessen med å komme frem til en idé?

Møter og brief

Før vi setter i gang går vi grundig gjennom kundens/bedriftens ønsker og tanker rundt prosjektet. Hva er deres ambisjoner? Hva ønsker de å oppnå? Hva er målene som skal nås? Hvilke ambisjoner har de? Hva er dagens situasjon? Hva finnes av materiale? ++

Når det grunnleggende er kartlagt går vi gjennom forskjellige typer markeds- og situasjons-analyser for å se på mulighetene i markedet i henhold til budsjettene som blir avtalt sammen med kunde. Det er viktig på dette tidspunkt å være enige i et ambisjonsnivå slik at vi vet hvor vi skal fokusere når det utarbides skisser og konsept i neste fase av prosessen.

Tips: Ting som hjelper oss godt på vei

For å komme fort i gang, og sørge for at introduksjonsmøter er effektive er det gjerne greit å være litt forberedt. Til nesten alle prosjekter som inkluderer noe i forbindelse med trykte medier, film eller nettside er noe av det vi først spør om (alt etter prosjektet):

 

  • Bilder som kan brukes til plakater/nettside/reklamemateriell.
  • Logo-fil i vektorisert format (.eps, .svg eller .ai).
  • Innlogging til nettsiden og google analytics.
  • Oversikt over tidligere gjennomførte tiltak.
  • Tanker rundt ambisjoner og budsjett.
  • Er det noe spesielt vi bør vite om som gjelder bransjen/bedriften/produktet?

Konsept og idé

Når prosjektet er kartlagt og begge parter er enige om at vi går videre til konsept-fasen, vil det først og fremst bli sendt ut et pristilbud (dersom det ikke allerede er gjort) som beskriver arbeidet som skal gjennomføres. Så fort det er godkjent settes den kreative prosessen i gang. Den kan inkludere alt fra komplett idéutvikling for omfattende kampanjer, eller den kan bestå av en enkel prosess for mindre jobber.

Basert på type prosjekt, så utføres det så konsept-utvikling og planlegging hvor det kartlegges handlingsplaner og strategier, samt utarbeides skisser og beta-versjoner av løsningene som skal produseres. Varigheten på denne fasen avhenger av prosjektets størrelse og antall eventuelle revisjoner som ønskes. 

Tips: Ting som effektiviserer konseptutviklingen

I denne fasen av prosessen er det utrolig viktig med klar og ærlig kommunikasjon fra alle parter. Vi skal sammen komme frem til den ultimate løsning for kundens kampanje. Det er derfor veldig hjelpsomt om man kan holde kommunikasjonen strukturert og oversiktlig:

 

  • Strukturer eposter med eventuelle spørsmål.
  • Prøv å ikke vingle for mye mellom tanker og ideer, men hold tunga beint i munnen.
  • Stol på at vi kan jobben vår og har gjort dette mange ganger før. Vi trenger ikke alltid være enige, men gi oss helst en sjanse til å argumentere for løsningene vi kommer frem til.
  • Len deg tilbake i godstolen med noe godt i glasset og tenk at noe bra er i ferd med å skje.

Design og produksjon

Nå begynner virkelig moroa! Når idé og konsepter er godkjent settes produksjonen i gang, og vi fremlegger mer komplette skisser / demoer / versjoner. Det er alltid spennende å se ideer bli virkelige, uansett hvor stort eller lite prosjektet er.

Dette er også et såkalt “point of no return”, og man kan ikke lenger gjøre større endringer i avtalte prosesser ettersom ferdigstilling av diverse produkter kan være en omfattende oppgave. Nå må man bare stole på at alle valgene man har tatt tidligere i prosessen er de riktige (selvfølgelig er de det!) – og vente på at magien skal tre i kraft. 

Varigheten på denne prosessen er veldig varierende alt etter hvor omfattende prosjektet er, og hvor mye som skal produseres.

Tips: EUREKAFORMELEN - hvordan finne de beste ideer?

Vi er fullt klar over at det kan gå litt fort i svingene til tider i slike prosesser som dette. Derfor er det viktig å klare å rive seg løs fra prosjektet til tider. Dersom man blir for involvert kan man fort bli blendet av omstendighetene, og som resultat kvele de kreative kreftene.

Eurekaformelen, beskrevet i en bok av Børre E. Werner med samme navn, forteller om hvordan de gode ideene kommer når man minst venter det. Når man henter inn informasjon i store mengder må man la dette ligge å kverne i hjernen på ubestemt tid før man plutselig i dusjen etter trening får en “eureka-følelse” og den klare ideen er plutselig helt tydelig. Derfor er det ikke alltid like enkelt å komme frem til de beste ideene på prosjektmøter eller idémyldringer, men heller når man er ute og går tur eller mediterer hjemme foran peisen.

Så om den store ideen plutselig skulle komme litt sent i prosessen, husk å gi oss beskjed! =)

Ferdigstilling/Launch og veien videre

Ideen skal endelig virkeliggjøres. Produksjon av materiale ferdigstilles or klargjøres for launch: Filmer ferdigbehandles til riktige formater og kvalitet, nettsider kvalitetssikres og publiseres, printmateriale sendes trykk, Facebook kampanjen settes i gang, osv.

Produksjonsfasen er over, og en annen fase starter: måling, evaluering og forbedring. Alt etter prosjektets omfang tar vi gjerne også del i veien videre for å kartlegge resultatene og planlegger kontinuerlige tiltak mot satte mål og ønsker.

Tips: Hva er veien videre?

Veien videre kan være så mangt, alt etter omfanget og innholdet av prosjektet som er utført. Det som derimot uansett alltid er sikkert er at markedsføring er en kontinuerlig prosess. Så fort man sovner i timen eller henger etter konkurrentene – da ligger man dårlig an. Derfor er det viktig å alltid være frempå og tenke “hva kan jeg gjøre nå?”. Vi kan bistå med å kartlegge videre arbeid som bør gjøres etter at prosjektet i utgangspunktet er “ferdig”:

 

  • Måle trafikk på nettsider – hvordan kan dette forbedres?
  • Innholdsproduksjon for nettside / sosiale medier.
  • Markedsundersøkelser for å måle respons på kampanje / prosjekt.
  • Oppfølger-produkter.
  • Søkemotor optimalisering.
  • Statusmøter og gjennomgang av resultater.

Gi oss gjerne en utfordring...

Nettsider kommer i alle størrelser og fasonger; fra nettbutikker til landings-sider, fra personlige blogger til bedrifts-nettsider, fra gule til lilla, store og små. På grunn av våre verktøy (og dyktige ansatte) kan vi levere nettsider som passer til de aller fleste behov og ambisjonsnivå. Og med litt opplæring i verktøyet blir du også en erfaren webdesigner på 1-2-3, og kan enkelt arbeide med egne nettsider helt selv! Så gi oss gjerne en utfordring, vi gleder oss til å ta oppgaven!

Reklamebyrå i Stavanger med løsninger fokusert rundt de kreative ideer. Finn oss i Stavanger regionen, se etter oss internasjonalt.

KONTAKT OSS

Bølgen Media
Org.nr: 914838398
Eskelandsgeilen 1,
4028 Stavanger
NORGE

TLF: 46 74 71 42

Pin It on Pinterest