Våre tjenester / Markedsføring, konsept og idéutvikling

Konsept, idé­utvikling, markeds­føring

Konkurransen er hard, kampen om oppmerksomheten er stor, og kanalene å være tilstede på er mange. Hvordan skiller man seg ut? For å finne frem til det som er riktig for deg og din virksomhet samler vi viktig innsikt om målgruppen og bedriften, planlegger strategier, og optimaliserer tiltakene deretter. 

Alt begynner med en idé – Bølgen Media hjelper deg å komme i gang!

Noe av det mest spennende vi jobber med er når vi får hjelpe nystartede (eller godt etablerte) virksomheter å komme opp med et helhetlig konsept for bedriften, tjenesten eller et produkt. Dette legger en grunnmur for alt videre arbeid som skal gjøres, og det er særdeles viktig at man begynner i riktig ende slik at sluttresultatet blir slik man ønsker. Vi gjennomfører grundige idémyldringer for å komme frem til konsept som kan løfte produktet, tjenesten eller bedriften til nye høyder – og kartlegger hva som trengs for å forme ideene til handling og resultat.

Bølgen Media Konsept illustrasjon FG
Bølgen Media branding illustasjon BG

Strategier og kampanjer med et helhetlig fokus som samler trådene

For å spre budskapet til en kampanje best mulig, og mest mulig kostnadseffektivt, er det viktig å kartlegge og tilrettelegge for riktig bruk av kanaler og ressurser i henhold til målgruppe, behov, satte mål og ønsket utfall. Vi setter sammen en komplett strategi på tvers av kanaler og sørger for å gi kampanjen det lille ekstra som skal til!

Det er ingen tvil om at fremtiden er digital, derfor har vi opparbeidet oss veldig mye erfaring innen de forskjellige kanalene som er tilgjengelige på markedet i dag. Har du vurdert Snap stories? Annonserer du på Facebook? Poster du faglige artikler på LinkedIn? Skriver du jevnlig innlegg på nettsiden sin blogg? Vi er din digitale guide!

Skap din egen identitet – og skill deg ut!

Viktigheten i å bygge en solid og gjenkjennbar merkevare skal ikke feies under et teppe. Vi samler trådene og bygger merkevaren på tvers av kanaler, samt hjelper deg på veien videre ved å lære deg hvordan du selv bygger og forsterker ditt brand med relativt enkle tiltak.

“Either let them love you, or let them hate you – but never ever let them forget you”

Branding, eller merkevarebygging, handler om å gi virksomheten et ansikt, en stemme, og en personlighet. Som med mennesker handler alt om relasjoner; noen liker vi, andre gjør vi ikke, og til noen er vi likegyldige. Det samme skjer med virksomheter også – og du kan velge om du ønsker å påvirke (og til dels kontrollere) hvordan potensielle kunder oppfatter deg, eller om du vil overlate dette til tilfeldighetene.

Det som er spennende med merkevarebygging er at man kan fremprovosere tanker og følelser hos forbrukere. Av og til er sinne like riktig som latter, eller sårbarhet like kraftig som maskulint. Vi synes merkevarebygging er veldig spennende, da det handler om det store bildet og hvordan utnytte det best mulig.

Hva er merkevarebygging/branding? 

Merkevarebygging er et omfattende tema.  Navn, fargebruk, skrivemåte, bildebruk, kommunikasjon og dialog, uniformer, nettside, sosiale medier – alt dette (og mer) er med på å definere din merkevare. Nedenfor er noen elementer i prosessen forklart:

En plass å begynne på veien mot en sterk merkevare er å utarbeide en logo sammen med en profilmanual. Dette setter retningslinjer for hvordan virksomhetens identitet skal brukes av alle ledd i bedriften, og til andre utad som trenger instrukser. Dersom man har en konkret rød tråd i hvordan man håndterer virksomhetens visuelle elementer har man skapt et solid fundament som bedriften kan vokse videre på. Vi kan lage profilmanual på trykk eller på nett/digitalt.

Branding er noe som det jobbes med hver dag, enten bevisst eller underbevisst. Derfor er det lurt å ha en overordnet strategi på hvordan en skal følge virksomhetens retningslinjer og profilmanual slik at alt henger sammen, og man sørger for å utvikle bedriften i riktig retning i henhold til de mål og ambisjoner man har satt seg. Det høres kanskje omfattende ut, men det er derfor vi er her! 

For flere kunder har vi fått ta del i prosessen med å utarbeide en personlighet helt fra oppstarten, eller som et tiltak for å fornye virksomheter som har ønsket forandring. Ikke alle har like mye ressurser tilgjengelig, så vi passer på å tilpasse tiltakene etter ambisjonsnivå og budsjett. 

Trykksaker vil alltid være et viktig ledd i en merkevare-strategi. Selv om vi beveger oss mot en mer og mer digital hverdag vil det alltid være rom for tradisjonelle medier. For Odeon (tidligere SF Kino) i Stavanger og Sandnes har vi laget flere grafiske artikler opp gjennom årene, samt fått bygget om kiosken for å skape en bedre opplevelse for besøkende. Alt dette defineres som branding da det er med på å skape en opplevelse av merkevaren.

Trykksaker omfatter også visittkort, brosjyrer, flyer og liknende – alt dette er med på å bygge et helhetlig inntrykk. 

Nettsider er en viktig del av enhver branding strategi, og en arena hvor alt er på “display” 24/7 – 365 dager i året. Her spiller design, fargebruk, skrivemåte, innhold, kontaktpunkt og ytelse en stor rolle i å bygge eller bryte ned merkevaren din. Vi har fått gleden av å produsere flere nettsider for mange spennende kunder, og knytte dette sammen med strategier. 

Filmer er blitt utrolig viktig i dagens arbeid for å skille virksomheter fra konkurrenter. Gjennom film kan man la kreativiteten flyte, og fortelle historier på forskjellige måter som fanger oppmerksomheten til seere og potensielle kunder. Film er en av lidenskapene våre i Bølgen Media – og heldigvis er dette et medium som blir brukt mer og mer på grunn av bedre mobil abonnement generelt, og bedre teknologi som gir mer muligheter.

Vil du jobbe med oss?

Send inn en forespørsel

Pin It on Pinterest