Vis frem din beste side

Branding

Branding, eller merkevarebygging, handler om å gi virksomheten et ansikt, en stemme, og en personlighet. Som med andre mennesker handler alt om relasjoner. Vi har følelser til andre personer – noen liker vi, andre gjør vi ikke, og til noen er vi likegyldige. Det samme skjer med virksomheter også – og du kan velge om du ønsker å påvirke (og til dels kontrollere) hvordan potensielle kunder oppfatter deg, eller om du vil overlate dette til tilfeldighetene… Dere vet nok allerede hvilket av disse to alternativene vi anbefaler. 

Noen sa det en gang så fint: “Either let them love you, or let them hate you – but never ever let them forget you”. Det som er spennende med merkevarebygging er at man kan fremprovosere så mye tanker og følelser hos forbrukere. Av og til er sinne like riktig som latter, eller sårbarhet like kraftig som maskulint. Vi synes merkevarebygging er veldig spennende, da det handler om det store bildet og hvordan utnytte det best mulig. 

Litt info om hvordan vi jobber med merkevarebygging og branding

Bli kjent med bedriftens personlighet

Som Wikipedia beskriver det: Merkevarebygging er å gi en merkevare verdier, slik at kjøperen får en følelse av at han/hun har kjøpt mer enn bare produktet. Det er ingen tilfeldighet at noen merkevarer har klart seg gjennom historiens tøffe vilkår. For å fremstå som en seriøs aktør, må man ha utarbeidet en personlighet og identitet til virksomheten, sammen med en strategi.

Branding er så mye forskjellig

Merkevarebygging kommer i mange nivåer. På det aller enkleste har du gitt bedriften din et navn. Gir du bedriften et navn, skaper dette automatisk assosiasjoner. Går du ett steg videre og lager en logo har du plutselig tatt første steg inn i kontrollen på hvordan folk oppfatter deg og din virksomhet. Fargebruk, skrivemåte, bildebruk, kommunikasjon og dialog, uniformer, nettside, sosiale medier – alt er med på å definere din merkevare. Ta kontroll, eller risiker å miste den. 

Utarbeid en logo og profilmanual

En plass å begynne på veien mot en sterk merkevare er å utarbeide en logo sammen med en profilmanual. Dette setter retningslinjer for hvordan virksomhetens identitet kan brukes av alle ledd i bedriften. Dersom man har en konkret rød tråd i hvordan man håndterer virksomhetens visuelle elementer har man skapt et solid fundament som bedriften kan vokse videre på. 

Alt flettes sammen i en strategi

Branding er noe som det jobbes med hver dag, enten bevisst eller underbevisst. Derfor er det lurt å ha en overordnet strategi på hvordan en skal følge virksomhetens retningslinjer og profilmanual slik at alt henger sammen, og man sørger for å utvikle bedriften i riktig retning i henhold til de mål og ambisjoner man har satt seg. Det høres kanskje omfattende ut, men det er derfor vi er her! 

Merkevarebygging er en grunnleggende oppgave som bør gjøres tidlig i prosessen for en nystartet virksomhet, men det kan også utføres på senere stadier for å gjøre en re-branding og gi virksomheten en ny look og fresh feel slik at man oppleves som relevant og fremtidsrettet. Logoer justeres, kommunikasjon endrer tone, og strategier kan bli snudd på hodet. Branding er en morsom, omfattende og spennende prosess.

Noen eksempler på branding

Trykksaker og tradisjonell reklame

Trykksaker vil alltid være et viktig ledd i en merkevare-strategi. Selv om vi beveger oss mot en mer og mer digital hverdag vil det alltid være rom for tradisjonelle medier. For Odeon (tidligere SF Kino) i Stavanger og Sandnes har vi laget flere grafiske artikler opp gjennom årene, samt fått bygget om kiosken for å skape en bedre opplevelse for besøkende. Alt dette defineres som branding da det er med på å skape en opplevelse av merkevaren.

Logoer, brosjyrer, visittkort osv

Ikke alt med branding trenger å være så storslagent. Ofte er det nok å begynne med det essensielle, som logo, visittkort og liknende. For flere kunder har vi fått ta del i prosessen med å utarbeide en personlighet helt fra oppstarten, eller som et tiltak for å fornye virksomheter som har ønsket forandring. Ikke alle har like mye ressurser tilgjengelig, så vi passer på å tilpasse tiltakene etter ambisjonsnivå og budsjett. 

Nettsiden er et viktig knutepunkt

Nettsider er en viktig del av enhver branding strategi, og en arena hvor alt er på “display” 24/7 – 365 dager i året. Her spiller design, fargebruk, skrivemåte, innhold, kontaktpunkt og ytelse en stor rolle i å bygge eller bryte ned merkevaren din. Sørg for at du har kontroll på nettsiden sør for at du har kontroll på merkevaren din. Vi har fått gleden av å produsere flere nettsider for mange spennende kunder, og knytte dette sammen med strategier. 

Film sier mer enn 1000 bilder

Filmer er blitt utrolig viktig i dagens arbeid for å skille virksomheter fra konkurrenter. Gjennom film kan man la kreativiteten flyte, og fortelle historier på forskjellige måter som fanger oppmerksomheten til seere og potensielle kunder. Film er en av lidenskapene våre i blgn. – og heldigvis er dette et medium som blir brukt mer og mer på grunn av bedre mobil abonnement generelt, og bedre teknologi som gir mer muligheter. .. og te

Gi oss gjerne en utfordring...

Nettsider kommer i alle størrelser og fasonger; fra nettbutikker til landings-sider, fra personlige blogger til bedrifts-nettsider, fra gule til lilla, store og små. På grunn av våre verktøy (og dyktige ansatte) kan vi levere nettsider som passer til de aller fleste behov og ambisjonsnivå. Og med litt opplæring i verktøyet blir du også en erfaren webdesigner på 1-2-3, og kan enkelt arbeide med egne nettsider helt selv! Så gi oss gjerne en utfordring, vi gleder oss til å ta oppgaven!

Reklamebyrå i Stavanger med løsninger fokusert rundt de kreative ideer. Finn oss i Stavanger regionen, se etter oss internasjonalt.

KONTAKT OSS

Bølgen Media
Org.nr: 914838398
Eskelandsgeilen 1,
4028 Stavanger
NORGE

TLF: 46 74 71 42

Pin It on Pinterest