Regler for SALG i 2023 – Du som skal ha salg på varer og tjenester, har du fått med deg disse viktige endringene?

Fra 1. oktober kom det  nye regler for annonsering av «SALG» i Norge, har du fått med deg endringene? Og passer du på at du følger de nye endringene? Hvis ikke kan det bli dyrt for deg!

Fra 1. oktober trådte altså nye regler for salgsfremmende prising i kraft i Norge, noe som har ført til at e-handels- og detaljhandels-selskaper må justere sine pris-strategier. Disse reguleringene innfører en 30-dagers referanseperiode for å fastsette førpris før en rabatt annonseres, og omfatter også personlig prising og lojalitets-klubber i beregningen av basisprisen. Disse endringene sikter mot å styrke forbrukerbeskyttelsen og skape et mer konkurransedyktig markedsmiljø.

Siden vi nærmer oss den store salgsperioden, er det viktig å ta en titt på disse nye reglene for å unngå trøbbel med Forbrukertilsynet. Her er det du trenger å vite:

1. Laveste pris de siste 30 dager gjelder:

En av endringene er at det er laveste pris siste 30 dager som teller som førpris. Hvis du har hatt en vare på rabatt i løpet av de siste 30 dagene, så er det den rabatterte prisen som blir før-prisen. Det betyr at dersom du har hatt et «salg» eller en redusert pris på varen/tjenesten de siste 30 dagene – enten offisielt eller som en kundeklubb-rabatt – er det den du skal ta utgangspunkt i for rabatten, og ikke den eventuelle opprinnelige prisen på varen.

2. Før måtte man ha solgt varen til oppgitt før-pris, men ikke nå lenger:

Tidligere måtte du faktisk ha solgt varen til den oppgitte før-prisen, men ikke nå lenger. Men, hvis du setter en skyhøy pris bare for å slå av en stor rabatt senere, kan det fortsatt bli sett på som villedende – så vær forsiktig. Ærlighet og åpenhet varer uansett alltid lengst om man skal bygge gode relasjoner.

3. Progressive salg er lov:

Nå er det lov med «progressive salg» der tilbudet øker over tid, uten å endre før-prisen. For eksempel, en vare på 20% rabatt kan øke til 30% rabatt, uten at du trenger å endre før-prisen. Tidligere ville 20% prisen blitt sett på som førpris.

4. Kundeklubber inkludert i prisingen:

Prisene du har brukt i kundeklubber vil nå være den gjeldende laveste førprisen. Du kan fortsatt gi enkeltkunder rabatter, men ikke større grupper. Det vil si at lojalitets-klubber eller nyhetsbrev osv hvor kunder har fått en billigere pris enn «ordinære» kunder, vil være gjeldende som før-pris på varen/tjenesten.

5. Hvor lenge kan salget vare?

Det er ennå ikke avklart hvor lenge et salg kan vare, men det er nok innenfor å ha salg i 3-4 uker. Etter det kan det tenkes at salgsprisen blir å vurdere som en ordinærpris, ettersom 30 dager er perioden du må se tilbake på for å finne ut hva som er før-pris.

6. Store potensielle bøter:

Brudd på de nye reglene kan koste deg dyrt, med bøter på opptil 4% av årsomsetningen (maks 25 millioner NOK) ved vesentlige eller gjentatte brudd. Etter Black Friday i 2022, fikk tre nettbutikker bøter på mellom 1 til 4 millioner kroner!

Avsluttende tanker:

Så, med de nye reglene på plass, er det på tide å ta en god titt på salgsstrategiene våre og sørge for at vi holder oss på rett side av loven. Det er alltid bedre å være trygg enn etterpåklok, spesielt når det er store bøter involvert!

Det kommer nok mer informasjon om dette fremover, når flere har tydet reglene og hvilke konsekvenser dette vil ha for næringsvirksomheter og forbruker.

For mer informasjon om dette, les her: https://www.reprice.io/blog/pricing-regulations-norway/

For regjeringens eget dokument om dette.

Relaterte innlegg

Si velkommen til vår nye prosjektleder / rådgiver Hege Wettergreen

Si velkommen til vår nye prosjektleder / rådgiver Hege Wettergreen

Hege har tidlig vist seg å være en sann dynamo av positivitet og energi - noe vi digger her hos oss i Bølgen Media! Med over to tiår i salg, service og ledelse bringer hun også en eksepsjonell blanding av erfaring og nytenkning til bordet. Hennes tidligere arbeid har...

Vil du jobbe med oss?

Send inn en forespørsel

Pin It on Pinterest