fbpx

Hvorfor nettsiden bare er en liten del av det store bildet, og hvordan bli synlig på nett

Verden er ikke som den en gang var, og det er sannelig ikke internett heller. Når internett var i sin barndom kunne man på mange måter sammenlikne det med en gulesider katalog. Skulle man finne en bedrift, eller hjelp til noe, trengte man bare søke opp et søkeord så fant man stort sett det man lette etter. Online-verden var ikke så stor, og som bedrift trengte man da i teorien bare å inkludere litt søkeord på nettsiden så var sannsynligheten stor for at kundene fant deg relativt kjapt. Konkurransen var ikke så stor.

I dag, når internett på mange måter er godt voksent, snakker vi om et volum på 2 milliarder nettsider som kriger etter å komme først på Google – hvor 4 milliarder mennesker aktivt søker hver dag. Før du er ferdig å lese denne artikkelen er det laget mellom 2-4000 nye nettsider. Da er det plutselig tydelig at en nettside alene i dag ikke kan gjøre hele jobben med å skaffe kunder. I denne artikkelen ser vi på noen områder som kan bidra som drarhjelp i dag dersom det brukes riktig.

Grafisk design – hvem er du?

Vi begynner med noe som er veldig viktig for å skille seg ut i dag – dersom din bedrift ikke har “nailet” det grafiske er det veldig sannsynlig at du bare blir en i mengden. Tør å være litt annerledes, da blir man ofte lagt merke til. Bruk litt ekstra budsjett på logo, utforming av print-materiale, eller hva det måtte være – det vil stort sett lønne seg i lengden å ha et eget uttrykk som folk husker.

Hva synes dine kunder om deg?

Det er alltid interessant å vite hva kundene sier om deg. Er de fornøyde med produktene eller tjenestene du tilbyr? Enten du er klar over det eller ikke, så er det stor sannsynlighet at noen prater om din bedrift på diverse kanaler på web. I følge statistikk leser 82% av dine potensielle kunder om din bedrift, dine produkter eller dine tjenester på nett før de tar et valg. Følger du med på hva folk skriver? Hva andre mener har stor påvirkning på potensielle kunder. Å ikke svare på anmeldelser, melding osv som dine kunder skriver trekker veldig ned på helhetsinntrykket. Er man flink til å delta i dialog og svare på kritikk kan man forvente positive resultater. Områder folk kan skrive om deg varierer veldig fra bransje til bransje, men vi har tidligere skrevet om Google Min Bedrift, som er noe av det første folk møter om de søker dere opp. Har der eierskap til denne, og svarer dere på anmeldelser der?

Vil du ha mer anmeldelser til din bedrift kan vi forøvrig anbefale følgende verktøy for å lage enkle linker du kan dele med dine kunder.

Sjekker du statistikken på nettsiden?

Har du ikke Google Analytics (eller tilsvarende) på nettsiden din – da pauser du lesingen og setter det opp med en gang! Statistikk på nettsiden er alfa omega for å kunne vite hva som fungerer og ikke. Hvor kommer trafikken fra? Hva søker de etter? Hvilke sider besøker de mest? Hvor lenger er de inne på nettsiden? Det er så utrolig mye nyttig verdi man kan finne i Google Analytics at det rett og slett ikke kan ignoreres. I tillegg kan Google Analytics knyttes sammen med flere andre tjenester for å få enda bedre innsikt, som f.eks annonsering, sosiale medier – samt man kan definere mål for besøk, analysere konverteringer – og mye mye mer!

Ved å se på dataen som genereres her vil man få et bedre helhetsinntrykk over hva som skjer på nettsiden, og kan planlegge tiltak og måle resultat. Slikt arbeid bør gjøres månedlig eller i det minste kvartalsvis.

For enda bedre innsikt i hva som foregår på nettsiden kan vi også anbefale å implementere en heatmap-løsning som lager en oversikt over hvor folk klikker, samt tar opp video av hva folk gjør på nettsiden. Verktøyet Hotjar er en favoritt hos oss, men det finnes også flere andre.

via GIPHY

Innholdsproduksjon

Vi kunne egentlig utelatt alle andre punkter, og sagt “uten innholdsproduksjon kommer du ingen vei i dag.” Så viktig er innholdsproduksjon at det skal mye til å klatre oppover på Google om man ikke har fokus på dette. Om du kun skal huske en ting fra denne artikkelen så er det at CONTENT IS KING & QUALITY IS QUEEN. Søkemotorer er akkurat som en butikk – man presenterer sine bestselgere på de beste plasseringene fordi man vet at det er dette folk vil ha. En søkemotor er akkurat lik – dersom søkemotoren oppfatter artikler som RELEVANTE og av GOD KVALITET vil den mest sannsynlig få en høy plassering fremfor en nettside med 3 setninger innhold.

Vi vet det er slitsomt og kan føles som mye arbeid å produsere innhold – men vi ser for alle våre kunder som prioriterer dette at faglige gode artikler ofte står for mesteparten av trafikken inn til nettsiden. Vi kan rett og slett ikke si det nok hvor viktig og effektivt det er. Tips – få noen til å hjelpe dere å skrive artikler regelmessig, eller lei inn tjenesten av et byrå (hint hint).

For å hjelpe til innholdsproduksjon har vi en artikkel som kan hjelpe å gi ideer til ting å skrive om her. Det finnes også verktøy der ute, som f.eks Google Trends eller Answer the Public som kan gi gode indikasjoner på hva man bør skrive om for å treffe det folk søker etter.

Annonsering og promotering

Ok, så du har vært veldig flink til å skrive artikler og ser forhåpentlig resultater av dette. Men du vil ha inn mer trafikk på nettsiden! Det finnes selvfølgelig verktøy for dette også. Promotering på internett er en veldig gunstig måte å nå ut til flere mennesker på. I motsetning til tradisjonelle medier (avis, TV, radio) hvor man ofte betaler i dyre dommer for annonser uten å kunne måle resultat – er annonsering på internett veldig fleksibelt på alle områder. Målrett annonseringen til minste detalje, styr budsjettet med jernhånd, få direkte tilbakemeldinger på prestasjon – man har full kontroll. Attraktive plasser å annonsere på nett er Google Ads, Facebook, Snapchat, Linkedin – og selv om alle disse krever litt læring, er det stort sett fort gjort å komme i gang. Det anbefales uansett å få profesjonelle til å gjøre dette for deg.

SEO – Søkemotor optimalisering

Dette er egentlig et punkt som henger sammen med alle andre her. Søkemotor optimalisering er en dynamisk prosess som bør gjøres kontinuerlig. Det er egentlig et begrep som omhandler samtlige tiltak for å bli mer synlig i søkemotorer (som f.eks Google). Det finnes derimot også tekniske tiltak utover det som nevnes i denne artikkelen som f.eks går på å optimalisere ytelse, kode osv på nettsiden for å “havne i bedre favør” hos Google. Det debatteres i hvorvidt tekniske finjusteringer egentlig har noen særlig effekt – og mange kan fort ende i en dyr loop av arbeid for å flisespikke nettsiden iht tester osv.

I bunn og grunn er det viktig at nettsiden er kjapp i respons, er responsiv (passer alle skjermstørrelser), og ikke har masse trøbbel med kode og rot i systemet. Sjekke gjerne ut Google sin egen test for å sjekke nettsiden din – Google Pagespeed Insights. Ta det med en klype salt, men om man er i absolutt bunnsjikt i denne testen bør man kanskje vurdere tiltak.

Søkeord er også noe mange snakker om når det gjelder SEO. Dette er ikke så viktig som det en gang var, men fortsatt er det en essensiell del av det store bildet. Et tips for å sjekke hvordan dere ligger an i søkeresultater er å google i “Privat modus” – på den måten blir ikke resultatet påvirket av det dere har søkt på tidligere.

E-post markedsføring – det er lov å si hei

En kanal som kanskje ikke får så mye oppmerksomhet som den burde. Ved å samle inn e-poster på nettsiden din (eller andre plasser) får man en direkte kanal til potensielle kunder hvor man kan sende ut fristende tilbud eller interessant informasjon. Det finnes flere program der ute som kan hjelpe med dette, men vi ser at en folke-favoritt er Mailchimp som har en gratis versjon som passer for de fleste. Her kan man også automatisere prosessen slik at man ikke trenger å bruke kjempemye tid på ting for hvert nyhetsbrev man sender ut.

via GIPHY

Sosiale Medier – man må være litt sosial

Om vi liker det eller ei, Sosiale Medier er kommet for å bli – og folk tilbringer (dessverre?) veldig mye tid her daglig, faktisk så mye som over 3 timer i gjennomsnitt! Selv om vi kanskje ikke synes dette er så bra for liv og helse, så er det en realitet som vi må akseptere – og det er en fantastisk arena for å være sosial og treffe dine kunder og målgrupper. Det er veldig enkelt og veldig effektivt å få trafikk fra Sosiale Medier, og det er en flott måte å utvide horisonten og “reachen” for virksomheten din. Og det kan faktisk være ganske så gøy også å delta i og skape et miljø rundt bedriften din.

Det finnes i dag SÅ mye man kan gjøre på diverse Sosiale Medier – og dessverre ser vi at veldig mange virksomheter kun nøyer seg med å opprette profiler og lar det stå brakk etterpå. For å kunne utnytte mulighetene med Sosiale Medier er det viktig å være aktiv. Post artikler, promoter artikler, opprett grupper, delta i diskusjoner – og for all del husk å sette opp profilen riktig iht dagens standarder.

Sosiale medier er viktig for synlighet på nett
Det finnes en jungel av Sosiale Medier der ute, og flere nye kommer stadig på banen. Bruk de kanalene som er relevante for din målgruppe og konsentrer deg om dem. Det er bedre å gjøre det skikkelig bra på noen SoMe, enn dårlig på alle.

Video – alle digger video

Video, hvor skal vi begynne… Video er allerede noe av det som det konsumeres mest av på nett, og dette er en trend som er spådd å fortsette å vokse de neste årene. I dag finnes det flere verktøy for å bruke video aktivt i markedsføring på nett, og spesielt Youtube (via Google) har laget et supert system for å treffe riktige målgrupper med video-innhold. Youtube er ansett som verdens ant største søkemotor i dag, med over 1 milliard brukere hver måned. Det som er flott med annonsering på YouTube er at det er en gunstig måte å annonsere på hvor kostnad avhenger av flere faktorer, noe som gjør at man i de fleste tilfeller ikke betaler for visninger til feil eller uinteresserte målgrupper.

Video er en flott måte å promotere et produkt/en tjeneste, men det finnes også så mange flere områder å bruke video på – vise frem ansatte, vise prosesser, lage hjelpe-videoer/instruksjoner – vær kreativ. Krav til høy kvalitet på video er heller ikke så viktig lenger, da terskelen for å lage videoer og dele dem på sosiale medier er såpass lav nå når alle har greie kamera på mobilen. Inviter til engasjement via videoene slik at de kan føre til konkret handling, ofte via besøk på nettsiden – så har du en potensiell gullgruve.

Ta forøvrig en kikk på vår showreel for å få litt innspill til videoer 🙂

PS: En god bildebank er også viktig for en bedrift. Gode bilder kan ofte skille mellom en profesjonell nettside og en som ser “hjemmesnekra” ut. Få en god fotograf til å ta et godt sett med bilder som kan brukes på diverse kanaler.

Effektivisering – hvordan skal man ha kontroll på alt?

Med så mye å sette fingrene i er det ikke alltid enkelt å vite hvor man skal begynne, eller hvordan man skal ha oversikt over alle tingene. Det finnes flere verktøy som kan hjelpe deg å holde tunga rett i munnen – jeg personlig sverger fortsatt til post-it lapper og kritt-tavler. Men jeg bruker også flere online verktøy for å samle trådene, noe som hjelper oss å være mer effektive i hverdagen – og som alle vet – tid er penger. Noen verktøy verdt å nevne:

  • Trello – for oppgaver og gjøremål. Gratisversjon funker for det meste. Bonustips – aktiver kalender-utvidelse for å få enda bedre oversikt.
  • Buffer eller Hootsuite – for administrasjon og planlegging av posting på sosiale medier. Begge med gratis versjoner som en god start.
  • Answer the public og Google Trends – for søkeord research. Vi bruker også verktøy som Keyword planner i Google Ads, samt SEM rush.
  • Google Data Studio er et bra verktøy for å presentere statistikk og data på en mer forståelig måte.
  • WeTransfer, Google Drive eller DropBox for fildeling.

Har du noen andre verktøy eller metoder å anbefale for å øke trafikk på nettsiden? Kommentar gjerne under!

Tips til artikkel delvis inspirert av denne artikkelen – les den gjerne for enda flere forslag.

Legg gjerne igjen en kommentar!

0 Comments

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Daniel Thu på bår

Kontakt oss

Har du spørsmål om markedsføring, digital synlighet, videoproduksjon – eller hva som helst annet – ta gjerne kontakt med oss for en prat.

Tel: 46747142
E-post: aloha@blgn.no

Relaterte innlegg

10 tips til en bedre Instagram profil

10 tips til en bedre Instagram profil

Hvis du har kommet over denne artikkelen ved å lete etter svar på nettet, er du allerede på riktig spor - å være oppdatert på trender og det nyeste innen Sosiale Medier er viktig når man skal gjøre ting riktig. Sosiale Medier er i stadig utvikling, og det som fungerte...

ORM – Ivareta ditt digitale omdømme

ORM – Ivareta ditt digitale omdømme

ORM - Online Reputation Management, eller Digital Omdømme Kontroll på norsk, handler om hvordan din bedrift fremstår på internett når noen søker etter den. Mange virksomheter opplever å få negative omtaler i medier og forum som i noen tilfeller kan oversvømme...

10 YouTube kanaler å følge med på for designere og kreatører

10 YouTube kanaler å følge med på for designere og kreatører

YouTube er ikke bare for videoer av katter og reactions; det er også en skattekiste av designtips, kunnskap, brukerveiledninger, karriereråd og kreativ inspirasjon. Enten du er en erfaren designer eller såvidt har dyppet tærne i din kreative karriere - på YouTube er...

Pin It on Pinterest

Share This