Hvordan vet du at produktet ditt blir en «hero» eller en «Zero»?
Sitter du på gode ideer? Har du en oppfinner i deg? Hvis man er tidlig i idéfasen er det viktig at man får et overblikk over markedet for produktet man har planer om å lansere. Man har gjerne bare en prototype. Så hvordan går man frem når man ikke har penger å bruke på slike ting helt i starten?
Det finnes en enkel kostnadsfri metode for å teste produkter i idéfasen. Nedenfor har du 8 enkle spørsmål som kan finne ut om ideen din bør se dagens lys eller legges tilbake i skuffen igjen. Skriv de ned på et papir, og ta deg en tur til en aktiv handlegate og spør så passerende om de har mulighet til å svare på en undersøkelse. Et smil og en jovial holdning gjør det enklere å bryte isen.
Nb. Husk kjønn og alder
- Liker du produktet?
- Hvis nei, hvorfor?
- Ville du kjøpt det?
- Har du et behov for det?
- I hvilke salgkanaler/butikk ville du forventet å finne dette produktet?
- Ville du kjøpt det til noen andre? Hvis ja, hvem?
- Ville du kjøpt flere? Hvis ja, hvorfor?
- Hva ville du betalt for dette produktet?
Sett deg ned etter undersøkelsen og lag en oversikt over % andelen som var for og imot på de forskjellige punktene. Dette vil gi deg gode indikasjoner på hva du burde gjøre videre. Ikke så verst, sant? Det viktigste er å bare «få fingern ut» og teste markedet. Nike sier det best med sitt slagord «just do it» – og det er det som er det aller viktigste når man sitter på en idé, å ta ideen fra «idé» til handling.