Da jeg begynte hos Bølgen Media i november 2022, var det en stund siden jeg hadde jobbet i markedsføringsbransjen. Dette betydde at jeg fort skjønte at jeg var litt «utdatert» i fagfeltet mitt, og jeg ble utfordret til å tilegne meg mer kunnskap, og lære på eget initiativ. Jeg måtte også bli kjent med nye programmer, men også lære gamle og kjente programmer på nytt – og kan ærlig talt si at det har vært utfordrende til tider, men heldigvis også kjekt!
Så hva gjør egentlig en digital markedsfører i dag?
Nedenfor er en summering av de oppgavene jeg har jobbet mest med i løpet av det siste året. Når man jobber i (et lite) byrå, blir man fort litt potet – og må ofte ha flere baller i luften, samt kunne litt om veldig mye forskjellig.
Til dere som skal begynne å jobbe innenfor digital markedsføring, eller er nysgjerrig på hva en digital markedsfører gjør, så håper jeg dette vil gi dere en liten pekepinn – her er min liste over 8 nyttige skills for en digital markedsfører i 2023:
1 – ChatGPT & kunstlig Intelligens
Da jeg startet i november, ble også ChatGPT lansert omtrent samme tid. For meg føltes dette som et «meant to be», og verktøyet har vært en uvurderlig hjelp helt fra starten. Tidligere tidkrevende og omstendelige oppgaver som å skrive lange, kreative tekster, og å treffe publikum med riktig budskap, er nå forenklet takket være ChatGPT. Dette har både effektivisert tiden min og gitt meg muligheten til å skape bedre og mer engasjerende innhold til publikumet jeg ønsket å nå.
2 – Videoproduksjon og redigering
I løpet av tiden min her, har jeg fått bli med på mange oppdrag som involverer videoproduksjon. Det har vært kjekt å lære om alt fra lyssetting, lyd, og til selve filmingen. Og å treffe nye mennesker har vært en utrolig spennende opplevelse i seg selv. Selv har jeg også hatt en liten rolle med å publisere korte videoer til SoMe for Bølgen Media. For de som ikke ønsker å bruke tunge programmer som Adobe Premiere Pro, eller trenger en tidsbesparende løsning for videoer for SoMe, kan jeg varmt anbefale CapCut – et utrolig enkelt verktøy for videoredigering i mobilversjon.
3 – Google Analytics
Jeg kan ærlig innrømme at Google Analytics tidligere var en av mine svakeste ferdigheter, og at det virket komplisert og vanskelig å lære. Etter mye innsats og dedikasjon, og til tross for utfordringene med overgangen fra UA til GA4 i juli 2023, føles det nå som om jeg endelig begynner å få grep på dette verktøyet. Google Analytics er et populært analyseverktøy for både store og små bedrifter, og jeg er veldig fornøyd med å ha tilegnet meg denne kunnskapen – selv om jeg fortsatt har mye å lære. Jeg anbefaler alle markedsførere med å sette seg inn i Google Analytics, da dette er et utrolig nyttig verktøy.
4 – Inbound Marketing
En av mine første oppgaver var å skrive et blogginnlegg om de 6 grunnleggende prinsippene innen innholdsmarkedsføring. Dette var en utfordring fra min daglige leder Daniel, hvor målet var (gjennom å skrive fagrelaterte blogg-innlegg) å få en oppfriskende innføring i faget – og det har hjulpet meg masse med å børste støv av gamle talent, samt på flere måter re-introdusert meg til digital markedsføring. Dette var en fin måte å komme mykt i gang med jobben, og jeg fikk tilegnet meg kunnskap i mitt eget tempo, samt oppdatert meg i markedsføring og nye trender.
5- Grafisk produksjon
Fra tidligere erfaring har jeg alltid brukt Adobe Photoshop i mitt arbeidsliv, inntil jeg i Bølgen Media ble introdusert for det spennende verktøyet Canva. Dette nettbaserte design-programmet har vært en viktig ressurs for meg når det kommer til grafisk produksjon, og etter jeg har blitt godt kjent med programmet har det utvilsomt økt effektiviteten min betraktelig.
6 – WordPress
WordPress er blant verdens mest brukte CMS for nettsider, og det var uten tvil et klart mål for meg da jeg begynte i reklamebyrå at jeg måtte lære dette verktøyet. Jeg fikk tildelt varierte oppgaver innenfor WordPress, som f.eks å sette inn/redigere tekster og bilder, opprette skjemaer, skrive blogg artikler og implementering av plugins – i praksis flere forskjellige oppgaver av variert sort for flere forskjellige virksomheter. WordPress er et genialt verktøy med utallige utvidelser å fordype seg i, og fantastisk til å sette opp fine hjemmesider med.
7 – Google Ads
Google Ads er utrolig viktig for virksomheter i dag, og det er en stor del av arbeidet vi gjør her hos oss. Det har også vært det området jeg har jobbet mest med. Mye av oppgavene består av å optimalisere søke-annonser, finjustere kampanjer, utforske/finne nye søkeord og gå gjennom dataanalyser. Jeg har tilregnet meg kunnskap og innsikt i forhold til det å forstå hva brukere søker etter, og det er virkelig gøy å se at arbeidet mitt gir resultater- som f.eks flere visninger og flere konverteringer.
8 – SoMe-plattformene
Ved min ankomst hos Bølgen Media hadde meta business gjennomgått betydelige endringer. Disse endringene omfattet nye elementer/verktøy og en oppdatert visuell utforming, som resulterte i at jeg følte det var nødvendig med en opplæring også her. Etter hvert lærte jeg å publiserer betalte og organiske innlegg for å øke synlighet, fylle ut og optimalisere bedriftsprofiler, planlegge fremtidige poster – og mye mer. Selv om jeg nå har en solid forståelse av systemet, innser jeg verdien av å stadig oppdatere meg, da det skjer endringer fortløpende.
I tillegg har jeg prøvd meg på nye SoMe-plattformer, som å lage Linkedin-annonser og bannere, noe som også er kjekt i seg selv. Å få erfaring med å hjelpe bedrifter på ulike plattformer har vært enormt lærerikt, da jeg har fått en bedre forståelse for hva som fungerer til forskjellige formål.
Å bli en del av Bølgen Media
Å jobbe hos Bølgen Media har vært en utrolig reise, og det er en arbeidsplass hvor jeg virkelig føler meg velkommen. Her preges atmosfæren av en avslappet humor uten filter, fredags-musikk som sprer latter (eller tårer?) gjennom hele etasjen, kantinemat som er fantastisk – og det er en sann fryd å føle seg inkludert i byrået. André bidrar med sine morsomheter som vi virkelig ikke kan unngå å le av, til tross for at de noen ganger kan være litt tørre…. Og Daniel er alltid klar til å kaste seg inn for å hjelpe når det trengs.
Det er en sann fryd å føle seg inkludert i byrået. Jeg takker Bølgen Media for at jeg har kommet meg såpass langt faglig og erfaringsmessig – og gleder meg utrolig mye til å bli med på reisen videre, hvor jeg satser på å få tilført masse ny kunnskap og ser frem til flere morsomme dager på kontoret.
Skrevet av Hieu, Digital markedsfører for Bølgen Media