Hva er et «brand» og hvordan bygger man egentlig en merkevare?

Et brand, en merkevare, eller en identitet – kjært barn har mange navn – er viktig for enhver bedrift fordi det gir bedriften en personlighet og en stemme som målgruppen kan kjenne igjen. Veldig mange velger dessverre å kutte kost på dette området og bruker ikke ressurser på å bygge denne grunnmuren for virksomheten. Det kan få konsekvenser senere ved at man plutselig finner bedriften i en «identitetskrise» og må bruke tid og penger på dette når det kanskje ikke passer så bra. I denne artikkelen går vi gjennom 6 punkter å ta under vurdering når man lager et «brand».

1. Hvem er dere egentlig?

Før man i det hele tatt begynner å lage en identitet og en merkevare er det viktig å vite hvem man som brand vil være. Hva er deres løfter til målgruppen? Før man kan begynne å sette sammen det visuelle må man vite hvem man er for å kunne lage et brand som stemmer overens med dette.

Ting man bør tenke på er hvordan man ønsker å skille seg ut fra konkurrenter, hvilke løfter og fordeler dere har, og hvilke nøkkelord som beskriver dere som virksomhet. Disse nøkkelordene er viktige da de er gode ledestjerner for prosessen videre for å holde ting konsistent. Vi snakker ofte om «tone og voice» – hvordan ville virksomheten pratet om det var en person?

Dersom nøkkelordene dere lander på f.eks er «moderne», «modig» og «autentisk», bør man da ha disse ordene i bakhodet når man utformer ting som fargepaletter, skrifttyper og bilder.

2. En bevisst fargepalett

Å velge riktig farge er utrolig viktig – det ligger mye psykologisk og emosjonell bagasje bak enhver farge. Riktig fargepalett kan gi nøyaktig det inntrykket du ønsker å gi, mens feil fargevalg kan gi en skikkelig «krasj» og påvirke målgruppen negativt. Tar vi f.eks Bølgen Media, så har vi en fargepalett som er basert på turkis-blått hav sammen med mørke farger som gir en god kontrast. Vi ønsker å fremstå som litt «rå», seriøse, og med litt hint av det tropiske – noe som for de fleste assosieres med sommer og en god følelse.

Å legge så mye vekt på å velge enn farge kan virke litt rart for folk – men det er viktig å ta under betraktning hva farger betyr for folk, og hvordan det kan påvirke deres oppfatning og oppførsel mot virksomheten. Bli kjent med hva farger betyr, og velg noen farger som passer overens med det dere ønsker å være. Fargens mening trenger ikke bety nøyaktig det samme som dere ønsker å fremstå som, men bare pass på at dere ikke velger en farge som er for motsatt (selv om det også kan være bra, om gjort riktig).

Bruk riktig fargepalett for din bedrift

3. En skrifttype som underbygger personligheten

Selv om farge kanskje har en enda sterkere påvirkning, så er også riktig skrifttype et viktig valg for å underbygge identiteten til merkevaren. Hver skrifttype har en egen personlighet og kan bidra til å trekke opp helheten for virksomheten. Velger man feil skrifttype kan det fort virke frastøtende og merkelig for målgruppen.

For eksempel bør en virksomhet som har som mål å være feminint og elegant ikke basere deres typografiske uttrykk rundt en skrifttype som Bombardier eller Haymaker. Samtidig bør et advokatfirma kanskje ikke bruke en skriftype som Comic Sans.

Det finnes et hav av skrifttyper, eller fonter, det ute – og veldig mange velger også å gå for en nøytral og trygg skrifttype, som for eksempel Helvetica (kanskje verdens mest brukte font…?). Og selv om det er en veldig fin skrifttype, blir man veldig anonym i mengden om man bruker en skrift som «alle andre» bruker. Bruk litt ekstra tid på å finne en mer unik skrifttype som passer til din virksomhet. Google fonts eller MyFonts.com er gode plasser å starte.

pexels kaboompics com 6470

4. En unik logo som viser hvem dere er

Du trenger mer enn en versjon av en logo. Den ene skal være den grafiske logoen i seg selv – et unikt ikon eller grafisk element, og den andre inneholder selve navnet (også referert til som en logotype) ved siden av det grafiske elementet. Joda, selskaper som Apple eller Toyota kan gjenkjennes bare fra logo-elementet sitt, men de aller fleste merkevarer er ikke så anerkjente at de har denne luksusen. Å ha en skrift/et navn som står sammen med logo-elementet etablerer bedre merkeidentitet.

Dersom man utelater å bruke et navn i en logo, og håper at folk kjenner igjen bare ikonet – da er man kanskje litt på grensen til stormannsgal, og man vil ofte se at merkevaren rett og slett skades av at folk ikke vet hvem logo-ikonet tilhører, som igjen skaper forvirring i alle ledd.

Slack logo
Slack er et merke som veldig mange kjenner til, ihvertfall i visse bransjer. For oss som kjenner til slack ville ikonet vært nok, men for andre som ikke vet hva Slack er hadde ikke ikonet gitt noe indikasjon på hvem de er.

5. Forsterk merkevaren ved enhver anledning

Ikke overse muligheter for å forsterke en merkevare. Alt innhold et selskap publiserer, poster, printer osv – dette må være laget og designet i henhold til merkevarens prinsipper slik at man til enhver tid underbygger merkevaren i alle ledd. Det betyr ikke nødvendigvis at man må smelle på logoen på alt man gjør, men bruk skrifttyper, tone of voice, farger – slik at det er en gjenkjennelighet i det dere gjør. Skap dere en stil på det dere gjør.

Se for eksempel Recess (kullsyre-vann) hvordan de har skapt seg en egen stil på instagram i måten de kommuniserer på.

6. Konsistens konsistens konsistens

En av de verste feilene du kan gjøre etter å ha etablert en merkevare er å være inkonsekvent. Seriøse merkevarer har spesifikke retningslinjer for hvordan ting som logoer, fargepaletter, ordlyd og andre elementer skal brukes. Sett av ressurser til å sette opp en profilmanual med retningslinjer slik at visuelle elementer kan brukes konsekvent.

Retningslinjer for merkevarer bør inneholde informasjon om nøyaktig hva merkevarens farger er (inkludert forskjellige fargekode-verdier som RGB, HEX, CMYK, RAL, osv), hvordan logoen og grafiske elementer brukes, hvilke skrifttyper man skal bruke og hvordan, hvilket «språk» man skal snakke, og til og med hva slags bilder som skal brukes i ting som annonser eller innlegg på sosiale medier. Skal bilder alltid inkludere mennesker eller planter, eller noe annet? Skal bilder aldri inneholde planter eller mennesker?

Retningslinjer for merkevarer trenger ikke å være kompliserte, men de skal være enkle å referere til slik at de faktisk følges av virksomheten.

Foe spesielt en av våre kunder, InterPadel Norge – som har som mål å bli norges ledende Padel-kjede, er det ekstremt viktig å ha en konsekvent markedsføring, hvor alle nye avdelinger i kjeden får retningslinjer på hvordan de skal bruke grafiske elementer og kommunikasjon. Kontakt oss gjerne for å se hvordan vi har satt opp en dynamisk digital profilmanual for dem.

I bunn og grunn er det viktig å huske på at merkevaren din skal ha en personlighet, akkurat som deg selv som menneske. Folk ønsker å bli kjent med merkevaren din, og vite hvem virksomheten er. Gjør man merkevarebygging riktig vil det få utallige positive konsekvenser.

Hva er noen merkevarer du synes har «nailet» merkevarebyggingen? Kommenter gjerne!

Relaterte innlegg

Hva er en god CTR / CPC / CTA i 2025 for digital annonsering?

Hva er en god CTR / CPC / CTA i 2025 for digital annonsering?

CTR "Er dette en god klikkfrekvens?" "Hvorfor er kostnaden per konvertering høy? Er dette i tråd med våre konkurrenter?" "Hva er en god konverteringsfrekvens?" Dette er typiske spørsmål som kan dukke opp når vi prater om annonsering i digitale medier, men spesielt i...

ChatGPT søk vs Google og Bing: En ny æra i søk

ChatGPT søk vs Google og Bing: En ny æra i søk

Med ChatGPT søk tar OpenAI opp konkurransen med søkegigantene Google og Bing. ChatGPT søk tilbyr en annen tilnærming som fokuserer mer på samtalebasert interaksjon og AI-genererte svar, som kan gi brukere en unik opplevelse. Denne artikkelen gir en dypere innsikt i...

Vil du jobbe med oss?

Send inn en forespørsel

Pin It on Pinterest