Dette må du vite som søkeord i 2020

Å gjøre grundig research på relevante søkeord for din bedrift er i dag kanskje noe av det viktigste du kan gjøre i henhold til strategi for digital markedsføring. Treffer du med riktige ord og riktig innhold kan du hente inn betydelige mengder trafikk til nettsiden din. Og som alle vet, i dag handler alt om den trafikken! Men hva er egentlig gode søkeord? I denne artikkelen ser vi nærmere på forskjellige typer søkeord, og når man skal benytte hvilken type.

Søkeord kan beskrives som koblingen mellom en nettside og en søkemotor. Disse ordene er det som gjør at en søkemotor (f.eks Google eller Bing) klarer å tolke innholdet på siden, og avgjør om siden din er relevant når et søk blir foretatt av en bruker. Søkemotorene har en database, eller en oversikt, av nettsider som blir kategorisert og kartlagt i henhold til de relevante emnene slik at de kan produsere resultat på søk kjapt. For å få denne oversikten bruker søkemotorene det som kalles en “crawler” (eller en “spider” eller “bot”), algoritmer som konstant saumfarer internett etter nytt eller oppdatert innhold – derfor er det viktig å gjøre godt forarbeid slik at disse innhenter riktig informasjon, deriblant med riktig arbeid med søkeord, slik at sannsynligheten for at du viser i søk øker.

Derfor er det viktig å optimalisere nettsiden din for de riktige søkeordene slik at du har bedre sjanse til å vise i søk.

Men…

Det finnes utallige valg når det kommer til søkeord, så hvordan vet du hvilke ord og fraser du bør fokusere på?

Keyword Research

Som en grei tommelregel bør man lete etter søkeord som har høyt volum av søk (som betyr at det er populære ord/fraser som mange folk søker på), men samtidig har lav konkurranse (som betyr at du ikke kjemper mot store og anerkjente selskap om plassen). For å finne slike ord er f.eks Google Ads Keywords Research Tool et flott verktøy – her får man opp akkurat disse tallene. Det finnes også andre gode verktøy der ute som kan gi en idé om gode søkeord, som f.eks Moz, google trends, Ask the public, med mer…

Hvordan optimalisere for riktige søkeord?

Når man tenker på søkemotor optimalisering med søkeord kan man kanskje bli fristet til å tenke at man kan stappe inn masse søkeord på en side så ofte som mulig. Dette fungerte kanskje i “gamle dager”, men å gjøre dette i dag kan resultere at man blir kastet ut av søkeresultatet! Så, dette kan vi ikke gjøre…

Når man legger inn ønskede søkeord i teksten må det være så naturlig som mulig. Men det finnes noen plasser du absolutt bør inkludere søkeordet ditt. De tre mest viktige plassene å inkludere søkeordet er:

  • Tidlig i siden sin tittel
  • I meta beskrivelsen til siden (her brukes ofte Yoast SEO modul f.eks)
  • Blant de første 50-100 ordene på siden

Og det finnes også andre plasser man kan legge inn søkeordet for å hjelpe på å optimalisere for søk;

  • I bildene sine “alt-tags” (spesielt på det første bildet på siden)
  • I URL-en til siden (f.eks www.dittdomene.no/dette-er-en-post-om-“søkeord”)
  • I minst en av undertitlene på siden
  • 2-3 ganger (eller mer, avhengig av mengden av innhold på siden) i teksten på siden

Som du ser, her har du flere ting du kan gjøre for å øke sjansene dine til å dukke opp i søk for dine søkeord, samtidig som man ikke overdriver.

Typer av søkeord

Hvilken type søkeord du velger å bruke kan være med å bestemme hvilken “kvalitet” det er på trafikken som kommer inn til nettsiden. Det finnes 7 forskjellige typer søkeord som er greit å vite om, og hva som er forskjellen på dem:

1 – Generiske søkeord (også kalt “short-tail” søkeord)

Generiske søkeord beskriver et emne, men går ikke inn noe detaljer. Disse kalles ofte for “short-tail” søkeord. Eksempler på disse kan være “sko”, “støvsuger” eller “bok”.

Man bør holde seg borte fra denne type søkeord da konkurransen ofte er veldig høy, samt at man har ingen anelse om hvilket stadie av kjøpsprosessen en person er i denne fasen – så konverteringer (og trafikk av særlig verdi) er veldig lav på slike ord.

2 – Merkevare / Varemerke søkeord

Merkevare-søkeord er nokså selvforklarende. De inneholder et merkevare-navn samme med søkeord, f.eks “nike sko”, “Bosh Støvsuger”, eller “Ringenes Herre bok”.

De er litt bedre enn vanlige generiske søkeord da de er litt mer spesifikke, men også her er det vanskelig å vite hvor i prosessen en kunde er.

3 – Frase-søkeord (Broad Keywords)

Frase-søkeord er litt bedre. De har ofte høy trafikk, og en del lavere konkurranse en generiske søkeord fordi man beveger seg inn mot mer detaljert søk. I denne prosessen har søkerne stort sett bestemt seg for hva de leter etter, og søkene blir derfor mer spesifikke: “Løpesko”, “robot støvsuger”, “Bøker for barn”.

De er fortsatt nokså åpne søk, men litt mer spesifikke – det er bra.

4 – Nøyaktige søkeord (Exact keywords)

Nøyaktige søkeord viser at søkeren vet nøyaktig hva han eller hun leter etter. Denne typen søkeord er perfekt å tilrettelegge for ettersom de ofte har høy konverteringsfrekvens, og er trafikk av god kvalitet – samtidig som de ofte har høyt volum av søk. Eksempler på slike ord er “Beste sko for løping”, “Anmeldelser av robot støvsugere”, “Anbefalte barnebøker”.

Det er bare et problem med slike ord/fraser – de har ofte mye, og hard, konkurranse.

5 – Long-tail søkeord (Long-tail keywords)

Dette er hvor magien ligger – klarer man å fokusere på denne type søk kan man få mye bra resultat.

Slike søkeord/fraser har ofte et lavere volum av søk, noe som også betyr at konkurransen om høy plassering er lav – og samtidig er ofte konverterings-mulighetene på slike ord store. Eksempler på slike ord kan være: “Hvilke løpesko er best for å løpe maraton”, “Robot støvsuger som kommer over fliser”, “Barnebøker for barn mellom 8 og 10 år”.

Long-tail søkeord har en god balanse mellom konkurranse, konvertering, og trafikk.

6 – Kjøp-søkeord (Buyer keywords)

Kjøp-søkeord / fraser inneholder ord som indikerer at søkeren er klar til å kjøpe produktet eller tjenesten. Eksempler på dette kan være “Kjøp adidas løpesko”, “Beste pris på Xiaomi robot støvsuger”, “Hvor kan jeg kjøpe barnebøker?”

Dersom dette passer med hva du ønsker å oppnå kan dette være gode søkeord å optimalisere for.

7 – Gratis-søkeord (Tyre kicker keywords)

Slike søkeord indikerer ofte at søkerne ikke er interesserte i å bruke penger på noe vis. Dette er ord som kan fungere bra om det passer med din bedriftsmodell. Eksempler er “gratis løpesko”, “støvsuger byttehandel”, “laste ned bøker gratis”.

Dette er søkeord hvor søket ofte indikerer at søkeren ikke ønsker å bruke penger på noe.

For å summere…

Søkeord og søkemotor optimalisering er omfattende greier, og man vet ikke alltid helt hvor man skal begynne. Ofte er det greit å begynne med litt research på hva dine kunder søker på, og hvordan du kan tilpasse din nettside til disse søkene ved å f.eks endre i innholdet, lage dedikerte landingssider eller blogginnlegg/artikler. Det er også nyttig å gjøre keyword research i forbindelse med annonsering på google slik at man ikke betaler unødvendige penger for generiske søkeord som konverterer lite og har høy fluktrate ut av nettsiden din.

Trenger du hjelp med arbeid rundt søkemotor optimalisering er det bare å ta kontakt!

Artikkelen er en oversettelse av denne artikkelen fra webdesigner depot

Legg gjerne igjen en kommentar!

0 Comments

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Pin It on Pinterest

Share This